2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
فرزندم امتحاناتش را خراب کرده چه کنم

فرزندم امتحاناتش را خراب کرده چه کنم

اگر فرزندتان امتحاناتش را خراب کرد چه باید بکنید اینجا را بخوانید

جامعه پویا -دختری هفت ساله دارم که امسال به کلاس اول رفته است. پا به پای او برای آموزش در کلاس‌های آنلاین، کنارش بودم و کمکش کردم اما در اولین امتحانش، بسیاری از مسائل ریاضی را که بلد بوده، اشتباه جواب داده است. بقیه امتحانات را هم بد جوری خراب کرده. نگرانش شدم. چه واکنشی باید در برابر دخترم داشته باشم؟ مادری 27 ساله‌ام و خودم لیسانس دارم.
 

مادر عزیز، هیچ آزمونی تصویر کاملی از توانایی‌ها و استعدادهای فرزندتان به شما نخواهد داد. بنابراین  به دلیل موفق‌نشدن در یک امتحان نمی‌توان او را قضاوت کرد. بی‌شک یکی از پایه‌های تحصیلی که در  آموزش‌و‌پرورش تحت تاثیر شدید کرونا قرار گرفته، پایه اول ابتدایی بوده است. قبل از شیوع کرونا و در زمان عادی دانش‌آموز حدود 5 ساعت از روز را در مدرسه بود و با معلم خود تعامل داشت، بحث املا و روخوانی برای دانش‌آموز تکرار می شد که خود باعث تقویت یادگیری در دانش‌آموز بود. اکنون در خانه این میزان کار کمتر شده است و این بر یادگیری دانش‌آموز قطعا تاثیر منفی دارد. با این حال، چند توصیه به شما دارم.

 


  شبیه‌سازی مدرسه در خانه


یکی از مواردی که می‌تواند در بالا بردن کیفیت آموزش بر فرزند شما موثر باشد، شبیه‌سازی محیط مدرسه در خانه است. مسلما دور بودن از فضای مدرسه و محیط کلاس سبب شده تا تمرکز روی درس و آموزش پایین بیاید. توصیه ما به شما این است که سعی کنید محیط امتحان فرزند خود را  در منزل بازسازی کنید تا فرزندتان با این محیط آشناتر شود.

 


  یک اشتباه تربیتی دردسرساز


دغدغه‌های آموزشی شما را درک می‌کنم اما در شرایط فعلی باید نشان دهید بچه‌ها را به‌خاطر خودشان دوست دارید و ضعف درسی یا نمره کم، باعث کم‌شدن علاقه و محبت شما به آن‌ها نمی‌شود. اگر این مسئله را رعایت نکنید، مرتکب یک اشتباه‌تربیتی دردسرساز شده‌اید.

 


  دنبال راه‌های کاهش اضطراب باشید


ظاهرا از میزان یادگیری دانش‌آموزتان راضی هستید و گفته‌اید که فقط در امتحان موفق نشده به سوالاتی که بلد بوده، به‌درستی پاسخ دهد. بهترین راه کاهش اضطراب آزمون، آمادگی است. دانش‌آموزانی که با برنامه‌ای حساب شده، خود را از قبل برای آزمون آماده می‌کنند، کمتر اضطراب دارند و نمره بهتری کسب می‌کنند.
 

نویسنده : فرزانه عطاران| ‌ مشاور تحصیلی

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.