2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
همه‌چیز درباره عارضه نادر لختگی خون در واکسن آسترازنکا

همه‌چیز درباره عارضه نادر لختگی خون در واکسن آسترازنکا

لخته خون در واکسن آسترازنکا چطور ایجاد می شود

جامعه پویا -رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که واکسن آسترازنکا عارضه نادری دارد که ممکن است باعث لخته شدن خون در برخی از عروق حیاتی و مهم بدن همچون عروق مغز، قلب و اندام ها شود، درباره موارد منع استفاده از این واکسن که پیش از این هم اطلاع رسانی شده است، توضیح داد.

دکتر محمدمهدی گویا، در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد: «واکسن یک ماده بیولوژیک است که وقتی وارد بدن انسان می شود واکنش هایی در پی خواهد داشت و مهم ترین و ارزشمندترین واکنش بدن به واکسن، ایجاد ایمنی است که احتمال ابتلا به آن بیماری در فرد کاهش  می یابد تا حدی که ممکن است به صفر هم برسد. از جمله عوارض خفیف می توان به تب، سردرد، درد در محل تزریق، تهوع و استفراغ اشاره کرد. 

همچنین برخی عوارض هم که شدیدتر هستند در هنگام استفاده از واکسن ممکن است به ندرت در افراد رخ دهد، اما به دلیل رخداد نادر آن ها در برنامه های واکسیناسیون بعد از بررسی های دقیق علمی، درباره استفاده کردن یا نکردن از آن ها در سطح جهانی تصمیم گیری می شود.درخصوص واکسن آسترازنکا در ابتدای کار اطلاع رسانی صورت گرفته که افراد در سنین باروری از این واکسن استفاده نکنند و دلیل این موضوع هم همان عارضه یعنی احتمال لخته شدن خون مطرح شده بود.

 این موضوع توسط معاون بهداشت وقت وزارت بهداشت اعلام و در دستورالعمل وزارت بهداشت اطلاع رسانی شده است. همچنین توصیه شده که افراد زیر ۵۰ سال تا حد امکان از واکسن های دیگر استفاده کنند و دلیل آن هم توضیح داده شده است.»
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.