جامعه پویا -دنیای امروز، بهخصوص در شرایط کرونایی، ما را بیشتر از هر زمان دیگری به خرید اینترنتی ترغیب میکند. بیشتر ما میدانیم باید از سایتهای معتبر که نماد اعتماد دارند خرید کنیم، نکات اینچنینی یک خرید مطمئن را رقم میزند که باعث میشود کالا به دست ما برسد اما فراتر از یک خرید مطمئن، ما به خرید خوب نیاز داریم، یعنی اینکه بهترین خرید ممکن را تجربه کنیم و بخش زیادی از یک خرید خوب توجه به امتیازهایی است که دیگر کاربران به یک کالا یا خدمات مثل رستوران داده اند. در این مطلب خیلی گذرا نکاتی را در اینباره مرور میکنیم:
نمره 5 قابل اعتماد نیست
اگر یک کالا یا یک رستوران نمره 5 گرفته دو معنی دارد؛ یا هنوز آن چنان کالا و خدماتش را عرضه نکرده که به دست تعداد زیادی برسد و براساس تعداد رای بسیار کم میانگین نمراتش 5 یا 4.9 شده است یا پلتفرم عرضه دهنده در حال سانسور آراست. پس هم به تعداد آرایی که به آن میانگین نمره منجر شده توجه کنید و هم به این فکر کنید که ممکن است فروشگاه اینترنتی آرا را صادقانه منتشر نکند وگرنه هیچ کالا یا خدماتی آنقدر کامل نیست که حداکثر نمره را از همه بگیرد.
خشم زیاد را هم درنظر بگیرید
بیشتر ما با اینکه حین نمره دادن میتوانیم طیفی از اعداد را در نظر بگیریم اما براساس خشم یا رضایت ترجیح میدهیم نمره را از ابتدا و انتهای طیف یعنی یک یا 5 انتخاب کنیم. برای همین گاهی اوقات نمرات پایین، به خصوص اگر در تعداد کم باشد، میتواند نشان دهنده کیفیت واقعی یک محصول یا خدمات نباشد و صرفاً ناشی از خشم مشتری بابت مسائل متفرقه مثل پیک یا زمانبندی ارسال باشد.
نظرات مطمئنتر از نمرات هستند
نکته مهم دیگر این است که بهجای تاکید روی نمره کاربران، روی نظرات دقت بیشتری داشته باشید. خیلی از فروشگاههای بزرگ اینترنتی بابت نمره دادن کاربر به او امتیاز یا آپشنی را میدهند، مشتری هم ترجیح میدهد بدون فکر و سریع نمرهای را ثبت کند تا برای خریدهای بعدی امتیاز جمع کرده باشد اما نظرات، حاوی احساس واقعی مشتری به آن کالا یا خدمات هستند و تصویر درستی را در ذهن ما از آن میسازند.
نظرات چه کسی؟
گاهی در سایتها امکان نظردهی همه کاربران وجود دارد، کاربری که مدتی قبل از یک محصول استفاده کرده یا فامیل فروشنده و طرف قرارداد سایت است یا حتی ممکن است رقیب آن برند باشد، نمیتواند نظر مفیدی برای ما داشته باشد. اما اگر کاربر خریدار هم باشد نظرش قابل اعتناست، به خصوص اگر تصویری هم از خریدش ثبت کرده باشد. سایتهای معروف، خریدار را از کاربر معمولی در نظرات متمایز میکنند و بههمین سادگی میتوانیم آدمهایی که منافعی در خرید یا خرید نکردن ما دارند یا از خریدار واقعی که تجربهاش را در میان گذاشته است، تفکیک کنیم.
بیخیال اینفلوئنسرها
یک شاخ دنیای مجازی سایتی را معرفی میکند و میگوید از خریدهایش بسیار راضی است. حتی تصویر محصولات را هم نشان میدهد. خب میدانیم که این افراد در ازای پول و حتی گرفتن همزمان پول و محصول، آنچیزها را تبلیغ میکنند. بنابراین نظرشان را در حد همان تبلیغ پولکی بدانید و راحت از چیزهایی که میگویند صرفنظر کنید. این روزها برخی از بازیگران درجه دوم با تمام وجود و حتی استفاده از اعضای خانوادهشان دست به چنین تبلیغاتی با عنوان معرفی محصولات دوستشان که مورد تاییدشان هم هست، میزنند. خب زندگی خرج دارد و آقای بازیگر میخواهد با تبلیغ، نان به دست بیاورد اما دلیل نمیشود ما به جای توجه به نظرات خریدار واقعی، به نظرات چنین افرادی توجه کنیم.