2024/05/01
۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
نکات مهم درباره سرطان پروستات که مردان باید بدانند

نکات مهم درباره سرطان پروستات که مردان باید بدانند

اگر مبتلا به سرطان پروستات هستید یا مستعد هستید این مطلب را بخوانید

جامعه پویا -پروستات از اجزای مهم در کنترل ادرار است و زمانی که این جزء آسیب می‌بیند، کنترل ادرار با مشکل مواجه می‌شود
به تازگی شیوع سرطان پروستات در ایران روندی افزایشی  یافته است و به دنبال شیوع زیاد این سرطان عوارض ناشی از درمان‌های تهاجمی این بیماری هم روز به روز بیشتر می‌شود.
از مهم‌ترین عوارض اجتناب ناپذیر این درمان‌های تهاجمی، بی اختیاری ادرار و اختلال در نعوظ و انزال است. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:
سرطان پروستات

 

   علایم سرطان پروستات


در مراحل اولیه سرطان پروستات به‌ندرت علامتی از این بیماری بروز می‌کند. حتی اگر این بیماری به مراحل پیشرفته برسد، در هنگام تشخیص هم ممکن است هیچ علامتی بروز نکند، اما اغلب علایم در موارد غیر سرطانی بروز می‌کند.

بیشتر بخوانید : روشی که سرطان را بدون شیمی درمانی بهبود می‌دهد


    علایم سرطان پروستات پیشرفته


  وجود خون در ادرار و منی
  درد مکرر در موضع درگیر
  مشکل در دفع ادرار
  نیاز ناگهانی یا مکرر به دفع ادرار
 کاهش وزن غیرقابل توضیح
  وجود درد در لگن و ران و کمر
   وجود درد یا علایم غیرطبیعی در
آلت تناسلی
  جریان ضعیف دفع ادرار
  درد استخوانی
    عوامل خطر
در حالی‌که علل اصلی سرطان پروستات هنوز ناشناخته مانده، خطر ابتلا به این سرطان رو به افزایش است اما داشتن یک یا چندین عامل خطر، بدین معنی نیست که حتماً به بیماری مبتلا خواهیم شد. تعدادی از این عوامل خطر عبارت‌اند از:
   سن
 احتمال سرطان پروستات در مردان با سن کمتر از 40 سال، خیلی کم است اما احتمال ابتلا به سرطان پروستات در سنین بالاتر از 50 سال به‌سرعت افزایش می‌یابد.
  نژاد/ قومیت
 سرطان پروستات در سیاه‌پوستان بیشتر از  مردان از نژادهای دیگر است.
 سابقه خانوادگی
 به نظر می‌رسد سرطان پروستات در برخی از خانواده‌ها بیشتر اتفاق  می افتد که نشان می‌دهد در برخی موارد ممکن است عوامل ارثی یا ژنتیکی وجود داشته باشد.
علاوه بر این عوامل، عوامل دیگری مثل رژیم‌های غذایی نامناسب، چاقی، استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، وازکتومی و... می‌تواند به‌عنوان عوامل فرعی به‌ شمار آید.


   نقش فیزیوتراپی بعد از درمان‌های تهاجمی


فیزیوتراپی کف لگن که یکی از حوزه‌های مهم در سلامت سیستم ادراری، مدفوع و جنسی است می‌تواند به افرادی که پس از جراحی پروستات، شیمی درمانی و رادیوتراپی به میزان زیادی کیفیت زندگی آن‌ها مختل شده است کمک کند و زندگی اجتماعی فرد را که به دلیل مشکلات ادراری، مدفوعی و جنسی تحت تاثیر قرار گرفته است به او بازگرداند.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.