2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
جزئیات جدید از حمله به طلاب در مشهد و روایت شاهدان

جزئیات جدید از حمله به طلاب در مشهد و روایت شاهدان

روایت شاهدان از حمله به طلاب در مشهد را اینجا بخوانید

جامعه پویا -دیروز در مشهد غوغایی به‌پا بود و صحن حرم پیامبر اعظم در حرم رضوی ناگهان رنگ خون به خودگرفت. در این حمله خونبار که با سلاح سرد صورت‌گرفت، یک مهاجم تبعه خارجی، سه روحانی فعال در حاشیه شهر مشهد را هدف ضربات مهلک چاقو قرار داد که در نتیجه آن یکی از سه روحانی به شهادت رسید و دو روحانی دیگر همچنان در بیمارستان تحت مداوا هستند. ضارب، دستگیر و تحویل مقامات اطلاعاتی و انتظامی شد. بررسی‌های اولیه نشان داد او تحت تاثیر تفکرات خاص به روحانیون فعال و خوشنام در حاشیه مشهد حمله کرده‌بود. حرم امام‌رضا(ع) مثل همیشه شلوغ بود و زائران در صحن‌های مختلف و داخل حرم، مشغول رفت و آمد یا دعا و خواندن نماز بودند. تیغ آفتاب وسط آسمان بود که صدای اذان ظهر بلند شد. مردم دسته دسته به سمت حرم یا صحن‌ها حرکت کردند تا نماز جماعت را به‌پا کنند، غافل از این‌که تا لحظاتی دیگر ، اتفاقی تلخ رقم خواهدخورد.

 

 روایت شاهد حادثه در حرم


یکی از شاهدان حادثه که در حرم حضور داشت، در مورد این حادثه به خبرنگار جام‌جم گفت: ظهر بود و با دوستانم برای نماز به حرم رفتیم. پس از خواندن نماز و زیارت، با بچه‌ها در حال صحبت بودیم که دیدیم مردم وحشت‌زده و با سرو صدای زیاد به سمت صحن پیامبراعظم می‌دوند. به سرعت خودمان را به محل رساندیم و دیدیم سه روحانی با لباس‌هایی خونین افتاده‌اند و خون‌شان روی زمین جاری بود. هرکدام در یک سمت افتاده‌بودند. دست یکی از روحانیان هم به شدت بریده شده‌بود. ۱۰ دقیقه که گذشت، دوباره سروصدا بلند شد و دیدیم سمت دیگر حرم شلوغ شده‌است و مردم دارند به سر و صورت کسی ضربه می‌زنند. جلوترکه رفتیم، دیدیم مردم دارند یک تبعه خارجی  را با کمربند کتک می‌زنند. فحش و ناسزا بود که مردم به او می‌دادند اما او اصلا انگار متوجه حرف‌های بقیه نمی‌شد و گنگ و ساکت بقیه را نگاه می‌کرد و حرف نمی‌زد. نمی‌فهمید مردم به او چه می‌گویند. پس از مجروح کردن سه روحانی، ضارب به سمت خروجی طبرسی فرار کرد که مردم او را محاصره و دستگیر کردند. بعد از مدتی هم ماموران امنیت حرم آمدند و به مردم گفتند او را نزنید و ضارب را با خودشان بردند.   امنیت حرم امام‌رضا(ع) بالاست اما حالا برای بسیاری از مردم سوال شده‌است که ضارب با وجود امنیت بالا در حرم، چطور با خود چاقو وارد صحن کرده و این جنایت را رقم زده‌است. بر اساس برخی اظهارنظرها، هر سه روحانی از فعالان و ساکنان حاشیه شهر مشهد منطقه قلعه ساختمان ( شهرک شهیدرجایی) بوده‌اند.
 شهادت یکی از ۳ روحانی
خیلی طول نکشیدکه خبر ارتکاب این جنایت هولناک همراه با عکس و فیلم دستگیری ضارب در سطح وسیع در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد. ضربات وارد شده به هر سه روحانی بسیار کاری بود و هر سه برای اقدامات درمانی به بیمارستان کامیاب مشهد منتقل شدند. از بین سه روحانی، حجت‌الاسلام اصلانی‌که از جانبازان جنگ، برادر دو شهید و فعال در حاشیه شهر مشهد بود، بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید و حجج‌‌اسلام پاکدامن و دارایی، دو روحانی مضروب نیز تحت مداوا در بیمارستان هستند.
دکتر مسعود خانی، مسؤول تیم درمان در خصوص درمان دو روحانی مجروح‌گفت: هر اقدام پزشکی را که برای نجات جان دو بیمار نیاز بود، انجام داده و در ریکاوری هستند. تا ۲۴ ساعت آینده، نمی‌توان درباره وضعیت آنها اظهار نظر قطعی‌کرد. ما به وظیفه‌مان عمل کردیم و مردم باید دعا کنند.


 انگیزه ضارب


در حالی‌که برخی منابع خبری اعلام کرده‌بودند افشای چهره وهابیت علت حمله به روحانیون بوده و ضارب نیز اختلال روانی دارد اما محسن داوری، معاون استاندار و فرماندار مشهد شامگاه دیروز بعد از جلسه شورای تامین در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم‌گفت: عصر روز سه‌شنبه فردی مسلح به چاقو سه نفر از روحانیون را که اقدامات جهادی و فرهنگی انجام می‌دادند، مورد ضرب قرار داد که یکی از روحانیون به شهادت رسید و دو نفر دیگر مجروح و به بیمارستان انتقال یافتند. ضارب در صحنه دستگیر و تحقیقات از او آغاز شد و  تحقیقات تکمیلی از او در حال انجام است.
محمدحسین دورودی، دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی نیز با اعلام این‌که ضارب سه روحانی همراه چهار مظنون به همدستی با او دستگیر شده‌اند،گفت: پرونده این حادثه در دادسرای استان تشکیل شده و تحقیقات بیشتر در حال انجام است. بازپرس ویژه قتل تحقیقات اولیه خود را آغاز کرده و ضارب نیز فردی با تبعه خارجی است.

 

از گمانه‌زنی نامعتبر پرهیز شود


سازمان اطلاعات سپاه خراسان رضوی هم در واکنش به حادثه حرم رضوی اعلام کرد؛  فرد ضارب بلافاصله توسط عوامل امنیتی دستگیر شده و تحقیقات در این خصوص در حال انجام است. نظر به اهمیت و حساسیت‌های موجود در پرونده و ادامه بازجویی‌های تخصصی از نامبرده توصیه می‌شود از هرگونه گمانه‌زنی‌های نامعتبر  در این خصوص پرهیز شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی،تولیت آستان قدس رضوی در پیامی نوشت: این جنایت در حریم امن رضوی که مورد احترام تمامی فرق و مذاهب اسلامی است و در ماه مبارک رمضان که ماه ضیافت الهی است، امری محکوم و جنایتی آشکار به حساب می آید وآحاد مردم شریف و متدین  از این بی حرمتی و جنایت گذشت نخواهند کرد. بدون شک آستان قدس رضوی این مساله را تا حصول نتیجه، شناسایی عاملان جنایت و هم چنین برخورد جدی با هرگونه قصور در وقوع این واقعه پیگیری می‌کند.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.