2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
جنگ‌ قدرت زمینه‌ساز عجیب‌ترین درخواست طلاق

جنگ‌ قدرت زمینه‌ساز عجیب‌ترین درخواست طلاق

جنگ قدرت میان زوج جوان آنها را به سمت طلاق برد

جامعه پویا -واکاوی روان‌شناسانه ماجرای یک زوج‌تهرانی که هرکدام دوست‌داشتند فرزند آن‌ها پیش خواهرشان بماند و چون نتوانستند این‌موضوع را حل‌کنند تصمیم به‌جدایی گرفتند
دلیل درخواست طلاق یک زوج تهرانی که نتوانستند یک موضوع به ظاهر ساده را مدیریت کنند، با عنوان عجیب‌ترین درخواست طلاق در سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد. ماجرا از این قرار است که یک زن و شوهر جوان به‌خاطر نگهداری از فرزندشان با یکدیگر درگیر شدند؛ اتفاقی که درنهایت به دادگاه خانواده تهران کشید و یکی از پرونده‌های طلاق را پیش‌روی قاضی قرار داد. در ادامه، مروری کوتاه بر این پرونده خواهیم داشت و از منظر روان‌شناسی، عوامل زمینه‌ساز آن را واکاوی خواهیم کرد.
 

 جنجال بر سر یک مسئله کوچک


زن جوان وقتی روبه‌روی قاضی دادگاه خانواده قرار گرفت، درباره علت درخواست خود گفت: «من و شهرام به‌تازگی صاحب یک دختر شده‌ایم. از وقتی دخترم به دنیا آمد دیگر سرکار نرفتم. فقط گاهی اوقات برای انجام کارهای روزانه‌ام از خانه بیرون می‌روم. در آن زمان هم از خواهرم می‌خواهم‌ پیش دخترم بماند. دعوای ما از چند شب پیش شروع شد. وقتی خانواده همسرم در خانه ما مهمان بودند به آن ها گفتم که فردا باید برای انجام کاری از خانه بیرون بروم و خواهرم هم کار دارد و نمی‌تواند از دخترم مراقبت کند. خواهرشوهرم همان زمان گفت که می‌تواند فردا برای نگهداری از دخترم به خانه‌مان بیاید. من هم از این موضوع استقبال کردم‌ ولی همان شب خواهرم تماس گرفت و گفت که کارش کنسل‌شده و می‌تواند از دخترم مراقبت کند. من هم برای این که خواهرشوهرم به دردسر نیفتد به او گفتم لازم نیست به خانه ما بیاید اما خواهرشوهرم ناراحت شد و به دنبال آن شهرام هم جنجال به‌راه انداخت و گفت چرا باید همیشه خواهرت از دخترم مراقبت کند. از همان شب دعوای ما شروع شد و شهرام این مسئله را آن قدر بزرگ کرد که تصمیم به جدایی گرفتیم. او تا جایی پیش‌رفت که گفت دیگر خواهرت حق ندارد به خانه‌مان بیاید و از بچه مراقبت کند.»                                   
 

 

 

ضرورت آمادگی زوجین برای ورود کودک به زندگی‌شان


صدیقه معدنی|کارشناس‌ارشد روان‌شناسی

  موضوع این پرونده طلاق شاید به ظاهر خیلی عجیب به نظر برسد اما مسئله در بررسی و تحلیل دقیق‌تر، چیزی فراتر از بحث نگهداری فرزند توسط مراقب جایگزین است. مشکل، آمادگی نداشتن زوجین و ناهماهنگی‌شان با یکدیگر برای ورود کودک به زندگی زن‌و‌شوهری است. با آمدن فرزند به خانواده کمی طول می‌کشد تا زوجین با یکدیگر و نیازهای خود و فرزندشان هماهنگ شوند.
 مادری که نیاز به آرامش دارد
در این پرونده، خانم شاغل بوده و حالا به‌خاطر کودکش از کار بازمانده است. حتما در کنار مسائل مالی که درآمد خانواده کمتر از قبل می‌شود، نگهداری از فرزند در خانه کمی مشغولیت ایشان را زیاد می‌کند و گاهی نیاز به تنهایی و انجام کارهای شخصی دارد که لازم است حمایت شود و با مراقب جایگزین فرصت فراغت محدود و آرامش داشته باشد. مسئله دیگر بحث روابط دو نفره زوجین و وقت گذاشتن برای  یکدیگر است که لازم است مدیریت شود تا کیفیت و کمیت رابطه، جوابگوی نیازهای‌شان باشد.


 اول پدر، بعد مراقب جایگزین


مورد دیگر، هماهنگی و کمک زوجین در برآوردن نیازهای کودک‌شان است که لازم است درباره انجام مراقبت‌های کودک نوپای سراسر نیاز با هم همکاری داشته باشند و کمی از رسیدگی را پدر به عهده بگیرد. در این مسئله، هماهنگی زوجین و رسیدن به درک متقابل از نیازهای کودک خیلی موثر است تا کمک گرفتن از شخص جایگزین. بهتر است در مواقع خاص و خارج از وقت پدر، از شخص جایگزین کمک گرفته شود.
 مهارت مدیریت اختلافات
در زندگی‌مشترک هر زوجی، اختلاف و مشکلات وجود دارد. مهم این است که زن‌و‌شوهر هر کدام جداگانه راجع به چگونگی مدیریت این مشکلات و اختلافات آگاه باشند. در این میان، اختلافات و مشکلات گاه نرمال است و جای نگرانی ندارد ولی گاهی آن قدر بزرگ و غیرقابل‌حل می‌شود که زندگی زوج را به‌هم می‌ریزد. به همین دلیل است که زوج‌ها باید از  مشکلات و اختلافات آگاه باشند و نحوه چگونگی رفع و مدیریت آن ها را بدانند تا در زندگی مشترک با مشکل مواجه نشوند.
 جنگ قدرتی که نباید راه می‌افتاد
گذر از دنیای دونفره‌ به زندگی سه‌نفره هیجان‌انگیز، روح‌افزا و شگفت‌انگیز است؛ همزمان طاقت‌فرسا، اعصاب‌خردکن و با نگرانی‌های گوناگون همراه است. این اتفاق ممکن است بر روابط زوجین‌ تأثیر منفی داشته باشد. ممکن است خانم با آمدن بچه هنوز نتوانسته نیازهای همسر را برآورده کند و همسر با کوچک ترین اتفاقی، ناخواسته و با ربط دادن به مسائل دیگر، درگیر رابطه جانبداری از خانواده شده و به نوعی جنگ قدرت بین زوجین ایجاد شده است. این جا لازم است زوجین راجع به نیازهای یکدیگر، وقت بگذارند و با هم گفت‌وگو کنند و راهکارها برای برآوردن نیازهای‌شان را بیابند. زن‌ها معمولا گمان می‌کنند همین‌ که بگویند چه کارهایی باید انجام شود، کافی ا‌ست که طرف‌مقابل(شوهرشان) داوطلبانه کارها را انجام دهد، اما مردها به درخواست مستقیم واکنش بهتری نشان می‌دهند.
 


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.