2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
عرق کاسنی برای چی خوبه

عرق کاسنی برای چی خوبه

خواص بی نظیر عرق کاسنی و طرقه مصرف آن را اینجا بخوانید

جامعه پویا -عرق کاسنی از گیاه کاسنی گرفته می شود که خواص بسیار زیادی دارد. از  خواص عرق کاسنی می‌توان توانایی آن در تسکین مشکلات گوارشی و معده، کاهش درد آرتروز، جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال بیماری‌های قلبی را نام برد.
عرق کاسنی در ایران بسیار فراوان است و یافت می شود. تقویت قلب و کبد، پاکسازی بدن، مناسب برای تقویت معده و میکروب کش معده است. 

عرق کاسنی
مهمترین خواص عرق کاسنی


تقویت‌کننده کبد
کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت
محافظت از قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی
خاصیت آنتی اکسیدانی قوی
کمک به کاهش چربی خون
خاصیت ضد آلرژیک عرق کاسنی
محافظت از پانکراس
حفاظت از نورون‌ها و سیستم عصبی بدن
ارتقا سیستم ایمنی بدن و خاصیت ضدمیکروبی کاسنی
تنظیم میزان کلسیم بدن
اثرات کنترل کننده بعضی سرطان‌ها
خواص ملینی گیاه کاسنی
خواص ادرارآوری کاسنی
خاصیت ضد التهابی کاسنی
کمک به درمان جوش‌های ناشی از گرمی‌جات
خواص ضد میکروبی گیاه کاسنی
فواید عرق کاسنی برای پوست
عرق کاسنی و تنظیم هورمون‌های بدن


کاهش رشد تومور‌ها‌ی سرطانی


ترکیبات عرق کاسنی به گونه‌ای است که از رشد تومور‌ها‌ جلوگیری می‌کند و خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارند. از جمله این ترکیبات پلی فنول‌ها‌ هستند که در جلوگیری از انواع سرطان به خصوص سرطان پستان و روده نقش دارند.


طبیعت عرق کاسنی چیست


طبع عرق کاسنی سرد است و مصرف آن برای مقابله اثر گرمی‌جات و معتدل کردن طبع شما بسیار موثر خواهد بود. به همین دلیل هم برای جلوگیری از گرمازدگی مصرف عرق کاسنی بسیار توصیه می شود. 
عرق کاسنی از یک گل آبی ارغوانی زیبا به نام کاسنی گرفته می‌شود و در مناطق مختلف ایران، مثل آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان فراوان یافت ‌می‌شود. در گذشته از عرق کاسنی به عنوان شستشو دهنده کبد و پالاینده خون استفاده می‌کردند.
برخی پزشکان طرفدار طب سنتی از عرق کاسنی برای کمک به تصفیه خون و همچنین از بین بردن جوش‌های بدن و بهبود پوست استفاده می شود.

 
مضرات عرق کاسنی


مصرف خوراکی کاسنی عوارض جانبی جزئی گوارشی از جمله گاز روده، نفخ، درد شکم و آروغ دارد. دست زدن از طرفی به برگ گیاه کاسنی ممکن است پوست را تحریک کند و حساسیت به‌وجود آورد.


کم کاری تیروئید در افرادی با طبع سرد


گیاه کاسنی دارای طبع سرد و تر است. به همین خاطر مصرف عرق کاسنی برا افرادی که دارای طبع سرد و تر هستند، توصیه نمی‌شود. از مضرات عرق کاسنی برای افراد با مزاج بلغمی می‌توان به تیروئید کم کار اشاره کرد. همچنین با توجه به طبع سرد گیاه کاسنی مصرف آن برای افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند، ممنوع است.

عرق کاسنی برای چی خوبه

احتمال کاهش بینایی


تمام عرقیات گیاهی برای اثربخشی مناسب باید به اندازه مصرف شوند. چرا که زیاده‌روی در مصرف آنها معایبی به همراه دارد. به عنوان مثال مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت عرق کاسنی می‌تواند باعث تخریب عروق شبکیه و حتی کاهش بینایی شود.

 

افت فشار خون


یکی از مهم‌ترین مزایای عرق پر خاصیت گیاه کاسنی، درمان فشار خون است. اما اگر در مصرف آن رعایت اعتدال رعایت نشود، می‌تواند منجر به افت فشار خون شود.

 

خطر سقط جنین


خطر سقط جنین و انقباضات رحمی از برجسته‌ترین موارد مربوط به لیست مضرات عرق کاسنی هستند. حتما درباره فواید عرق کاسنی در دوران بارداری شنیده‌اید. با این حال مصرف خودسرانه و زیاد آن می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد.


عرق کاسنی خاصیت قاعده‌آور دارد، به همین خاطر مصرف نامتعارف آن در دوران بارداری، می‌تواند با بر هم زدن تعادل هورمون‌ها باعث سقط جنین شود. از دیگر مضرات عرق کاسنی برای خانم‌های باردار، می‌توان به سرکوب اشتها و کاهش وزن، التهاب پوست، ایجاد آلرژی، خواب‌آلودگی، احساس خستگی، ایجاد حس خس خس در سینه و به وجود آمدن مشکل در تنفس اشاره کرد.

بنابراین حتما در مورد مصرف عرق کاسنی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

 

افزایش ترشحات صفراوی


افزایش ترشحات صفراوی از دیگر عوارض جانبی مصرف زیاد عرق کاسنی است. افرادی که مشکل سنگ صفراوی دارند، باید از استفاده خودسرانه و زیاد آن پرهیز کنند، زیرا می‌تواند باعث بدتر شدن مشکل سنگ صفراوی آنها شود.

 

ترش کردن معده


یکی دیگر از مضرات عرق کاسنی، مربوط به ترش کردن معده است. افرادی که مشکل ترش کردن معده دارند، باید در مصرف عرق گیاه کاسنی احتیاط  را رعایت کنند. زیرا مصرف زیاد آن می‌تواند این مسئله را بدتر کند.

افرادی که در این گروه قرار دارند بهتر است برای جلوگیری از ترش کردن معده، عرق کاسنی را بعد از غذا میل کنند.

 

ایجاد آلرژی و حساسیت


ایجاد آلرژی و حساسیت هم می‌تواند جزء عوارض جانبی عرق کاسنی محسوب شود. اگر به گیاهانی مانند گل آفتابگردان، ابروسیا و گل همیشه بهار حساسیت نشان می‌دهید، این احتمال وجود دارد با مصرف عرق گیاه کاسنی دچار حساسیت شوید.
افرادی که مشکل تشنج و صرع دارند، باید از خوردن عرق کاسنی به طور جدی اجتناب کنند. زیرا این عرق گیاهی باعث بدتر شدن و تشدید صرع در این افراد می‌شود.

از دیگر مضرات عرق کاسنی که بسیار رایج است، می‌توانیم به مشکلات گوارشی اشاره کنیم. ریشه گیاه کاسنی دارای فیبرهای محلول در آب است. به همین خاطر عدم رعایت تعادل در مصرف آن باعث ایجاد مشکلات گوارشی همچون نفخ، تهوع، اسهال، صدای غرغر شدید شکم و تولید گازهای شکمی می‌شوند.

 

عرق کاسنی را چطور استفاده کنیم 


یکی از نکات مهم که درباره استفاده عرق کاسنی وجود دارد، میزان دوز مصرف آن است. افراط در استفاده از هرچیزی باعث می شود عوارض جدی برای فرد به وجود بیاید. عرق کاسنی هم مستثنی نیست بنابراین  مصرف بی‌رویه و طولانی مدت گیاهان دارویی می‌تواند برای آنها مشکلات جدی به همراه داشته باشد. بهتر است عرق کاسنی را یک بار در هفته بیشتر استفاده نکنید و دز مصرفی آن هم یک لیوان بیشتر نباشد. 


نکته : آنچه در بخض سلامت سایت خبری جامعه پویا منتشر می شود جنبه اطلاع رسانی دارد و برای درمان باید با پزشک مشورت کنید. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.