2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
شکر قهوه ای چیست و چه مضررات و خواصی دارد

شکر قهوه ای چیست و چه مضررات و خواصی دارد

شکر قهوه ای ،نوعی شکر است که از نیشکر گرفته می شود. همه چیز درباره شکر قهوه ای را اینجا بخوانید

جامعه پویا -شکر یکی از مهمترین مواد غذایی است که درصورت زیاده روی در مصرف آن فرد را دچار انواع مشکلات می کند. 
بیماری چاقی، دیابت، کلسترول و ضعف سیستم ایمنی بدن از مهمترین مشکلاتی است که شکر و قند زیاد برای بدن ایجاد می کند. اما از انجایی که حذف کامل شیرینی می تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند و افت انرژی، قند خون، فشار خون، وزن و ... را برای فرد ایجاد کند متخصصان تغذیه توصیه می کنند شکر قهوه ای را جایگزین شکر سفید کنید. 

 

شکر قهوه ای چیست


شکر قهوه ای چیست


شکر قهوه ای در واقع همان شکر سفید است که در روند تصفیه آن تغییراتی ایجاد شده است. شکر قهوه ای دو نوع است یک نوع شکر قهوه ای وجود دارد که به ان ماده ای به نام ملاس را اضافه می کنند. ملاس ماده ای است که از تصفیه نیشکر هنگام تولید شکر به دست می آید. در برخی شکر های قهوه ای ملاس را به شکر سفید اضافه می کنند و به نوعی ان را دوباره فراوری می کنند. ملاس داری مقدار زیادی انواع ویتامین است. 
به این نوع شکر هم شکر قهوه ای گفته می شود. اما نوع دیگر شکر قهوهای هم وجود دارد که در فرایند تولید شکر ملاس را از ان جدا نمی کنند. به این ترتیب شکر قهوه ای تولید می شود و ملاس آن بسیار بیشتر از شکر قهوه ای نوع اول است. میزان ویتامین های آن مخصوصا ویتامین ب بسیار بیشتر از شکر قهوه ای نوع اول است

 


آیا شکر قهوه ای رژیمی است


شکر قهوه ای کالری کمتری نسبت به شکر سفید دارد. صد گرم شکر سفید 400 کالری و صد گرم شکر قهوه ای 370 کالری دارد. بنابراین نمی توان گفت شکر قهوه ای رژیمی است. هرچند انواع ویتامین را داراست اما از انجایی که شکر به طور کلی زیاد مصرف نمی شود بنابراین میزان ویتامینی که به بدن می رساند چندان زیاد نیست و نمی توان گفت ارزش غذایی بالایی دارد. 

 

شکر قهوه ای برای قلب


چرا قنادی ها از شکر قهوه ای استفاده نمی کنند 


شکر قهوه ای دانه های درشتی دارد. دیرتر حل می شود و زحمت زیادی برای مخلوط کردن آن با شیرینی باید کشید به همین دلیل شیرینی سازی ها شکر سفید را به شکر قهوه ای ترجیح می دهند. اگر در خانه شیرینی پزی می کنید می توانید از شکر قهوه ای برای مربا و شیرینی استفاده کنید. 
البته یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد. شکر قهوه ای به دلیل وجود ملاس کمی طعم دارد و طعم کارامل می دهد هرچند این طعم برای افراد بسیاری خوشایند است اما می تواند به شیرینی یا مربای شما طعم هم بدهد بنابراین زمانی که تصمیم دارید از این شکر استفاده کنید نسبت به طعم کاراملی آن آگاه باشید. 


چگونه شکر قهوه‌ای طبیعی را بشناسیم؟


شکر قهوه‌ای طبیعی در مقایسه با شکری که از افزودن ملاس تهیه شده، رطوبت بیشتر و بافت نرم‌تری دارد و شدت رنگ و طعم عامل اصلی شناسایی آن نیست. هنگام تهیه شکر قهوه‌ای محصولی را که دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز بهداشت است انتخاب و از خرید شکرهای فله‌ای خودداری کنید. شکر قهوه ای طبیعی تیره تر است. اگر شکر طلایی یا سرخ یا قهوه ای روشن را به عنوان شکر قهوه ای به شما معرفی کردند باید بدانید که مقدار ملاسین آنها با هم متفاوت است هرچه ملاسین بیشتر باشد شکر قهوه ای تر می شود.


شکر قهوه ای را چقدر می توان استفاده کرد


هرچند گفته می شود شکر قهوه ای شکر سفید بهتراست اما به این معنا نیست که هرچقدر خواستید می توانید از شکر قهوه ای استفاده کنید. شکرقهوه ای هم محدودیت مصرف دارد.مخصوصا برای افرادی که مبتلا به دیابت و چاقی هستند نباید استفاده شود. گرچه ملاس حاوی مقادیری کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است، اما به دلیل آنکه شکر، محصول مضری بوده و نمی‌توان از آن به مقدار زیادی استفاده کرد، این محصول کاربرد تغذیه‌ای و درمانی قابل توجهی ندارد

 


آیا شکر قهوه ای برای پوست خوب است


همانطور که گفته شد در شکر قهوه ای ارگانیک مقدار زیادی ویتامین ب وجود دارد و این ویتامین برای پوست و مو بسیار موثر و خوب است بنابراین اگر تصمیم دارید شکراستفاده کنید بهتراست از شکر قهوه ای استفاده کنید. 

 


جذب بالای شکر قهوه ای


شکر قهوه ای مانند شکر سفید جذب قند بالایی دارد و خیلی سریع در بدن جذب می شود بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید و یکباره دچار افت شدید قند که یکی از عوارض بیماری دیابت است می شوید می توانید از شکر قهوه ای استفاده کنید. این شکر خیلی سریع جذب بدن می شود. 

 


توصیه


توصیه ما این است که از شکر قهوه ای در محصولات شیرینی و مربا و شربت استفاده کنید تا هم از ویتامین ها و املاح بیشتری استفاده کرده باشید و درصدی از مضررات شکر را کم کنید و هم اینکه عطر کاراملی ان طعم بهتری به شیرینی و مربای شما بدهد.در طب سنتی هم استفاده از شکر قهوه ای توصیه شده است.چرا که کالری کمتر و خواص بیشتری نسبت به شکر سفید دارد

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.