2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
آیا آمار طلاق با مواد مخدر ارتباط دارد؟

آیا آمار طلاق با مواد مخدر ارتباط دارد؟

اگرچه پدیده طلاق ، تک عاملی نیست اما مهم ترین علت در دادخواست های طلاق، اعتیاد است معضلی که به تاکید کارشناسان ، برنامه ریزان کشور باید آن را جدی بگیرند.

جامعه پویا-گسل عمیق اعتیاد بنیاد زندگی را سست کرده و عامل بیش از ۵۵ درصد طلاق های زوجین اعلام شده است، اعتیاد و طلاق دو معضل حادی که روز به روز مانند خوره در نبود برنامه ریزی ها برای حل آن، نه تنها کاخ ازدواج بلکه بتدریج جامعه را می آزارد و به نابودی می کشاند.

 

 برآیند بررسی ها نشان می دهد اگرچه پدیده طلاق ، تک عاملی نیست اما مهم ترین علت در دادخواست های طلاق، اعتیاد است معضلی که به تاکید کارشناسان ، برنامه ریزان کشور باید آن را جدی بگیرند.

 

اعتیاد مهمترین آسیب اجتماعی از نگاه مردم و مسئولان  در سامانه رصد عوامل خطر و محافظ آسیب های اجتماعی عنوان شده است، به این معنا که جامعه از اعتیاد احساس آسیب می کند و لازم است به این مساله توجه بیشتری شود.این سامانه همچنین عوامل افزایش یا کاهش طلاق، کمتر شدن یا عمیق تر شدن مساله اعتیاد، آغاز اعتیاد در سنین پایین و گسترش آن در بین زنان را نشان می دهد.

 

به گفته مسوولان  در زمان حاضر ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف کننده موادمخدر در کشور هستند که بالاترین ماده مخدر مصرفی با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.  اگر جمعیت مصرف‌کنندگان تفننی را هم به این آمار اضافه کنیم این عدد به چهار میلیون نفر می‌رسد. حال اگر میانگین تعداد هر خانوار را هم به طور متوسط چهار نفر در نظر بگیریم نشان می‌دهد که حدود ۱۶ میلیون نفر در کشور با اعتیاد و تبعات آن درگیر هستند. اگر معتادان الکلی و قرصی را هم بخواهیم به این جمعیت بیفزاییم آنگاه به مراتب آمار بزرگ‌تری خواهیم داشت.

 

اعتیاد در لایه های جامعه در تشدید و به وجود آوردن دیگر آسیب های اجتماعی نقش دارد. آمارها حاکی از آن است  افزون بر ۵۰‌ تا ۶۵ درصد علت اصلی دادخواست‌های طلاق موضوع موادمخدر و روانگردان‌هاست.

 

پژوهش های تخصصی نشان داده است اعتیاد و طلاق به عنوان دو اولویت از پنج اولویت بخش اجتماعی تعیین شده‌اند ، بنابراین کارشناسان بر این باورند  این دو مساله  را می توان به تنهایی و یا در کنار هم بررسی کرد.

 

به گفته مسوولان ۷۰ درصد زندانیان کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم به مواد مخدر مرتبط می شوند؛ بیش از ۴۰ درصد آنان به طور مستقیم و ۳۰ درصد به طور غیرمستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند. فروپاشی بسیاری از خانواده ها ناشی از مواد مخدر است؛ بنابراین اعتیاد در راس آسیب های اجتماعی قرار دارد و راه حل آن نیز یک راه حل عمومی و اجتماعی است.

 

عمق فاجعه وقتی بیشتر می شود که بدانیم تولید مواد مخدر در همسایگی کشور، روزافزون است؛ در سال ۲۰۰۰ میلادی مجموع تولید مواد در افغانستان ۲۰۰ تُن بود و اکنون کمتر از ۲۰ سال که آمریکا افغانستان را اشغال کرده است، این میزان ۵۰ برابر شده است و به حدود ۱۰ هزار تن در پایان سال ۲۰۱۷ رسیده است. علاوه بر این شاهد افزایش لابراتوارها و تولیدات صنعتی مواد با حمایت آمریکا در کشورهای همسایه هستیم.

 

اعتیاد به مواد مخدر، از دغدغه‌های مهم اجتماعی است که مهار آن در نگاه تصمیم سازان جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا زمینه ساز بروز آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی می‌شود و خساراتی که از گرایش فرد به اعتیاد در بخش خانوادگی، اخلاق فردی، اقتصادی و سلامت به جامعه وارد می‌شود بسیار سنگین است.

 

محققان کنجکاوی، کسب لذت، کمبودهای عاطفی، توزیع ناعادلانه عدالت اجتماعی، هم نشینی با افراد معتاد، نداشتن قدرت و مهارت نه گفتن، رشد فزاینده عقاید فمینیستی در دختران و فقدان نشاط اجتماعی از دلایل روی آوردن به مصرف مواد مخدر برشمرده اند.

 

در این میان توجه به "مهارت حل مساله" به عنوان سد محکم در برابر خروش بی امان اعتیاد مورد غفلت واقع شده است. چرا که بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران جامعه شناسی بر این باورند، کلیدی ترین علت گرایش به سمت مواد مخدر را باید در نبود مهارت حل مساله و ضعف افراد جامعه هنگام رویارویی با مشکلات و اتفاقات ناخوشایند زندگی جست و جو کرد.

 

در بررسی و تحلیل دلایل عنوان شده از سوی معتادان نیز به روشنی در می‌یابیم عمده دلایل آنان برای گرایش به سمت مصرف مواد مخدر گرفتاری‌ها و تنگناهای متعدد آنان در میان مشکلات ریز و درشت زندگی بوده است، به این معنا که به دلیل نبود مهارت حل مساله، پناه بردن به مواد مخدر و استفاده متناوب از آن، برای این افراد راه حل آسان و حتی موجه به نظر می‌رسد، شدت این موضوع به اندازه‌ای است که بر اساس گزارش‌های میدانی و مطالعات انجام شده در این خصوص، استفاده از مواد مخدر در زمان بروز مشکلات و ناکامی‌های مختلف، راه حل عادی و حتی درمانی قلمداد می‌شود که متأسفانه ظهور این مساله در بین اقشار تحصیلکرده نیز بر عمق فاجعه افزوده است.

 

اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از مهمترین پدیده های شوم اجتماعی، جوامع مختلف را درگیر کرده که امروزه توزیع انواع مواد به دلیل دسترسی آسان و درآمد بالا برای قاچاقچیان، جامعه را فراگرفته و توزیع مواد مخدر صنعتی بر آسیب آن بیش از گذشته افزوده است.

کاهش سن اعتیاد و گرایش جوانان و نوجوانان به اعتقاد صاحبنظران امر تهدیدی جدی برای کشور است که باید نهادهای مختلف ، مسئولان امر، تشکل های مردم نهاد، استادان و رسانه ها بیش از پیش به آن بپردازند و با ارائه راهکارهای عملیاتی از پیشرفت این بلای خانمان سوز پیشگیری کنند.

توزیع آسان مواد مخدر به روشهای گوناگون برای تخریب نسل جوان و نوجوان غیرقابل انکار است و با توجه به سودآوری زیاد در این عرصه و تبدیل آن به سومین منبع درآمدی دنیا وظایف همه را نسبت به این آسیب اجتماعی دو چندان می کند.

 

بررسی ها نشان می دهد طلاق در ایران از سال ۸۵ تاکنون با سیر صعودی شدیدی مواجه بوده است؛ چنانچه این آمار از ۹۴ هزار طلاق در سال ۱۳۸۵ به ۱۱۰ هزار مورد در سال ۱۳۸۷ و از ۱۳۷ هزار مورد در سال ۸۹ به ۱۵۰ هزار مورد در سال ۹۱ افزایش یافته و به همین ترتیب روند افزایش ادامه یافته تا اینکه در سال ۹۶ میزان طلاق به ساعتی ۲۱ طلاق در کشور رسید و با ثبت ۱۷۵ هزار موردی مواجه شد.

 

از ابتدای سال۹۷ روند طلاق با وجود ۲۰ سال روند صعودی، روند نزولی پیدا کرد. برخی بر این باورند میزان طلاق در ایران به نسبت جمعیت با میزان طلاق در سه کشور اروپای‌غربی برابری می‌کند و این زنگ خطری جدی برای جامعه ایرانی است.

 

آمارها حاکی از آن است در سال ۹۶، ۱۰ استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران، البرز، گیلان و آذربایجان غربی دارای آمار طلاق بالا بودند. استان‌های سمنان، چهارمحال و بختیاری و یزد کمترین آمار طلاق را در سال ۹۶ داشتند. ۱۰  استان برتر در ازدواج نیز تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، کرمان، مازندران و سیستان و بلوچستان بودند و کمترین ازدواج‌ها نیز در استان‌های سمنان، ایلام و خراسان جنوبی بوده است.

 

استان اصفهان رتبه ۲۳ را در حوزه گرایش به مواد مخدر در بین دیگر استان های کشور دارد این در حالی است که شماری از کارشناسان کاهش سن اعتیاد را تا ۱۵ سال هم مطرح می کنند و تاکید دارند که باید نسبت به این مهم نباید غفلت کرد. به گفته مسؤولان نرخ شیوع اعتیاد در اصفهان ۲.۴ درصد و نرخ رشد جمعیت سه است، از این رو زنگ خطر اعتیاد در این استان به صدا در آمده است، به طوری که حضور نزدیک به ۵۰ درصد زندانی‌ها در اصفهان به طور مستقیم با مواد مخدر مرتبط است و شیوع این پدیده در گروه های مختلف دانش آموزی، دانشجویی و بانوان به گفته مسؤولان زیبنده مردم اصفهان نیست.

 

بر اساس آمارهای منتشر شده رسمی، در سال ۹۵ وضعیت طلاق استان اصفهان در بین استانهای کشور رتبه ۱۸ را احراز کرده است. بدان معنا که نرخ میانگین ۱۱ هزار زوجی که طلاق گرفته اند، حدود ۲ در هزار نفر بوده و نرخ طلاق در استان اصفهان عدد ۲ در هزار نفر است.به تعبیری در مقابل هر ۳۷ ازدواج ثبت شده قریب به ۱۰ مورد طلاق به ثبت رسیده است و این شاخص تا حدودی نگران کننده است و حاکی از کاهش آمار ازدواج ها نسبت به طلاق ها در استان است.

آمارها حاکی از آن است که ۳.۹ درصد افرادی که درسال ۹۵ طلاق گرفته اند، سابقه ازدواجی آنها زیر یکسال بوده است. یعنی فاصله ثبت ازدواج تا ثبت طلاق این زوج ها ۱۲ ماه طول کشیده است و این اتفاق نشان می دهد که این زوج ها در دوران عقد هستند که طلاق می گیرند و هنوز ازدواجی صورت نگرفته است.

 

به گفته مسوولان، در ۹ ماهه سال گذشته نیز ۲۰ هزار و ۷۸۹ ازدواج در این استان انجام شد. این تعداد واقعه ازدواج در مقایسه با زمان مشابه سال قبل سه درصد رشد داشته است. مسوولان نرخ ازدواج به ازای هر هزار نفر در استان اصفهان ۵.۹ اعلام کرده اند. این نرخ در مقایسه با میانگین کشوری برابر است و اصفهان رتبه ۱۷ ازدواج جوانان را در بین سایر استان های کشور دارد. یشترین فراوانی سن ازدواج در دخترها در گروه سنی ۲۴-۲۹ سال و در بین پسرها بین ۲۹-۳۴ سال است.جعیت استان اصفهان افزون بر پنج میلیون نفر است.

 

در سال ۱۳۹۵ ، به ترتیب اعتیاد، مسائل اقتصادی و موضوعات اخلاقی  دلیل اول تا سوم طلاق در استان اصفهان از سوی مسوولان عنوان شد.  این در حالی است که بر اساس تازه ترین اظهارات مسوولان، بیشترین دلایل طلاق در اصفهان به ترتیب پنج درصد بی‌توجهی مرد، چهار درصد بی‌احترامی، چهار درصد پایین بودن آستانه تحمل مرد، ۳.۵ درصد بددهنی مردان و ۲.۵ درصد ضرب‌وشتم، ۴.۱۴ عدم سازگاری مردان، دو درصد اعتیاد و ۲.۷ درصد ناتوانی در مسائل زناشویی بوده است. در این میان کارشناسان بر این باورند علت های دیگر طلاق که از سوی زوجین اعلام می شود ممکن است به مساله اعتیاد بر گردد، به این معنا که همسران بیشتر به  تبعات ناشی از اعتیاد  و بدفتاری ها و ناهنجاری های حاصل از آن اشاره داشته اند  از این رو جامعه شناسان معتقدند اعتیاد همچنان در پستوی گسست های خانوادگی پنهان است.

 

 ابر آسیب اجتماعی نیازمند برانگیختگی اجتماعی

 

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر نیازمند برانگیختگی اجتماعی و ایجاد حساسیت در بین مردم است تا اینکه با مشارکت عمومی جامعه بستر برای پیشگیری و کاهش تقاضا فراهم شود.

اصغر هدایت از مواد مخدر به عنوان ابر آسیب اجتماعی نام برد و افزود: توزیع، عرضه و تقاضای مواد مخدر یک سیستم هوشمند و نظامند در جامعه است و باید برای مبارزه و پیشگیری از این عرصه پرخطر و مهم نظامند و هوشمندان کار انجام داد.

وی با بیان اینکه بقا فعالیت عرضه مواد مخدر در تقاضای آن نهفته است، تصریح کرد: اگر تقاضا بر اساس افزایش آگاهی عمومی و کاهش یابد آنگاه عرضه کنندگان با شکست برخورد می کند و چالش های اجتماعی ناشی از آن نیز رفع می شود.

وی ادامه داد: بسیج همگانی، ایجاد عزم جدی و فراگیری مهارت های زندگی در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و کاهش تقاضا موثر است که باید فعالیت های آموزشی و فرهنگی انجام شود و افراد تاثیرگذار جامعه در این خصوص فعالیت قابل توجهی داشت باشند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۹۲ سیاست کشور در مقابله و مبارزه با مواد مخدر بود، اظهارداشت: از سال ۹۲ به بعد برانگیختگی اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر مطرح شد و سیاست های بر فعالیت های فرهنگی و آموزشی رقم خورد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از فعالیت های ستاد مبارزه با مواد مخدر بر پیشگیری از اعتیاد متمرکز شده است، گفت: تفاهم نامه های همکاری بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه های اداری و اجرایی از جمله آموزش و پرورش منعقد شده که مهارت آموزشی و فعالیت فرهنگی اجرا شود.

وی اضافه کرد: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با عنوان نماد در ۵۰ درصد از مدارس استان اصفهان در حال اجراست.

وی یادآورشد: بر اساس برنامه توسعه ششم کشور باید ۲۵ درصد از گرایش به مواد مخدر روان گردان ها در کشور کاهش یابد.

 

شاخص های فرهنگی، حلقه مفقوده مبارزه با آسیب های اجتماعی

 

کارشناس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان هم گفت: پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند افزایش شاخص های فرهنگی در بین مردم و افزایش اقدامات برابر رشد و پیشرفت علمی و فناوری هاست.

سرگرد مجید طاهرزاده در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه برنامه های ماهواره ای و فعالیت های رسانه ای غرب بر سبک زندگی مردم اثر گذاشته است، افزود: مشکلات و ضعف فرهنگی به دلیل این برنامه های دشمنان جامعه را فراگرفته و باعث شده که بعضی افراد از مسیر واقعی زندگی دور شوند.

وی ادامه داد: فرهنگ لذت جویی تغییر یافته و رفتارهای بعضی از افراد در لذت و شادی به گونه ای است که این رفتار در جوامع غیر اسلامی هم رخ نمی دهد که در کشور ما بعضی اینگونه به شادی می پردازند.

کارشناس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان اضافه کرد: اعتیاد به مواد مخدر نتیجه فقر و بیچارگی مردم نیست بلکه بسیاری از افراد متمکن به دلیل نداشتن شناخت نسبت به میزان صحیح شادی و یا قدرت برخورد با مشکلات در دام اعتیاد دچار شده اند.

وی ادامه داد: افراد جوان و نوجوان جامعه با مصرف مواد مخدر حس خوبی پیدا می کنند و کمبودهای اجتماعی خود را با چنین رفتارهایی جبران و برای خود آرامش گذرا ایجاد می کنند.

طاهرزاده با بیان اینکه تقاضا و عرضه مواد مخدر در جامعه همواره در حال تغییر و برابر سازی است، تصریح کرد: چرخه مالی فروش مواد مخدر در ایجاد انگیزه برای عرضه آن مهم است و افراد قانون گریز و بی تفاوت نسبت به جامعه در این مسیر حرکت می کنند و از منفعت اقتصادی آن بهره مند می شوند.

وی به تغییر در تولید و عرضه مواد مخدر اشاره کرد و افزود: تفاوت های زیادی طی ۱۰ سال گذشته در تولید و عرضه مواد مخدر صورت گرفته که این موضوع باعث افزایش اعتیاد در بین زنان رشد کرده و سن گرایش به این دسته از آسیب های اجتماعی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در گذشته دانشگاه احساس خوبی برای نسل جوان داشت و دانشجویان الگویی برای جامعه بودند، گفت: در حال حاضر دانشگاه کانون خطر شده و الگوسازی برای نسل جوان و نوجوان ندارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان اصفهان یادآورشد: با وجود تلاش های گسترده در عرضه مواد مخدر باید بر اساس فاکتورهای پیشرفت هماهنگ شویم و در این مسیر گام برداریم.

 

تشکل های مردم نهاد در پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعال شوند

 

استاد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: تشکل های مردم نهاد باید در پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعال شوند و برای رفع چالش های اجتماعی به آن ها فرصت داده شود.

نورالدین سهرابی در گفت و گو ایرنا با اشاره به اینکه دستگاه های اداری توان و ظرفیت کامل برای خروج از مشکلات را ندارد، اظهار داشت: برای خروج از مشکلات نیاز به ایجاد دغدغه اجتماعی و جلب مشارکت عمومی به واسطه سازمان های مردم نهاد است.

وی ادامه داد: با افزایش مشارکت اجتماعی مردم در جامعه قادر به عبور از مشکلات متفاوت جامعه از جمله اعتیاد به مواد مخدر خواهیم بود و در این مسیر باید سرعت بیشتری را ایجاد کنیم.

رئیس مجمع سازمان های مردم نهاد جوانان استان اصفهان آموزش مهارت های زندگی و فرزند پروری را از مولفه های مهم در پیشگیری از اعتیاد اعلام کرد و افزود: افراد در طول زندگی خود متحول می شوند و تقاضا و نیازهای آن ها متفاوت است و از این جهت باید پدر و مادر بریا تربیت فرزندان خود نسبت به این تحولات آماده باشند.

وی تفکر جهان بینی، تفکر حل مساله و خلاقیت را در جامعه مهم دانست و گفت: تفکرهای مثبت در بین نوجوانان و جوانان باید رشد پیدا کند و محیط های مناسب برای تخلیه اضطراب و استرس آن ها فراهم شود تا اینکه این استرس تبدیل به یک معضل برای نوجوانان نشود.

وی تامین امکانات و زیرساخت های فکری و تجهیزاتی در جامعه برای جوانان و نوجوانان را ضروری دانست و تصریح کرد: جامعه ما زمینه های لازم را برای رشد یک فرد فراهم نکرده و این جامعه پر از آسیب باید اصلاح شود و مسئولان در هر رده ای در این مسیر باید پاسخگو باشند.

سهرابی با بیان اینکه افزایش سرانه مطالعه در کشور یکی از روش های موثر در کاهش آسیب های اجتماعی است، بیان کرد: خانواده هایی که اهل مطالعه باشند در تربیت فرزندان خود بهتر از سایر خانواده ها عمل می کنند و رفتار منطقی با بچه های خود دارند.

 

ضرورت باز تعریف کاردکرد مراکز مشاوره ازدواج

 

فرماندار فریدن در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کارکرد مراکز مشاوره در رابطه با 'مراجعه زوجین مصمم به طلاق'، نیازمند بازبینی و باز تعریف است.

 

سید تقی معین الدینی به تاثیر بالقوه و مثبت مراکز مشاوره در کاهش ناهنجاری های اجتماعی از جمله طلاق اشاره کرد و افزود : به دلیل سازماندهی ناقص روند مراجعه به مراکز مشاوره؛ زوجین به طور معمول در مرحله ای که تصمیم به طلاق قطعی است، به این مراکز ارجاع داده می شوند که این روش برای سپری کردن یکی از مراحل اداری طلاق و سرعت در وقوع آن است.

 

وی اظهارداشت: بنابراین مراکز مشاوره در برقراری صلح و سازش بین زوجین و کاهش آمار طلاق در عمل توفیق چندانی پیدا نمی کنند.

 

معین الدینی با بیان اینکه بهتر است مشاوره قبل از ازدواج برای زوجین اجباری شود، اضافه کرد : فرایند آشنایی و شناخت زوجین یکی از مراحل خطیر ازدواج موفق است که خود به تنهایی عامل مهمی در پیشگیری از طلاق است.

وی ادامه داد : مهمترین کارکرد مراکز مشاوره کمک به زوجین در این مرحله از ازدواج است به طوری که فقدان آموزش و آگاهی کافی در این مرحله عواقب جبران ناپذیری را دنبال خواهد داشت. وی با بیان اینکه عواملی نظیر بیکاری، اعتیاد، عدم آگاهی و فقدان مهارتهای اجتماعی بر شیوع طلاق اثر مستقیم دارد، افزود : نکته مهم دیگر فرو ریختن قبح طلاق در جامعه است که روز به روز هم بیشتر می شود.

 

فریدن از شهرستان های غرب اصفهان، مدت های مدید است که  با رشد  پدیده طلاق و ظهور اعتیاد دست و پنجه نرم می کند.

 

جوانان با بحران هویت روبرو شدند

 

استاد دانشگاه و رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرا ایران با بیان اینکه باور و اراده فردی در برون رفت از مشکلات بسیار موثر و کارآمد است، گفت: افراد در برابر مشکلات زندگی باید توانمند شده و در برابر مشکلات قهرمان شوند.

علیرضا معماریان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه جوانان با بحران هویت روبرو شده اند، افزود: درک واقعی از زندگی و ایجاد زندگی معنا دار به جوانان برای پیشرفت و رفع مشکلات خود فرصت می دهد و باید روی افکار آن ها برنامه ریزی کرد تا اینکه قادر به خروج از مشکلات خود باشند.

وی ادامه داد: توانمندسازی جامعه در برابر مشکلات با رفتارهای مهم از جمله صبر، تاب آوری، گذشت و امید به آینده به پیشگیری از آسیب های اجتماعی و افزایش سنت های حسنه از جمله ازدواج کمک می کند و باید جوانان نگاه به جنبه های مثبت زندگی را بیاموزند.

این روانشناس با بیان اینکه مشکلات نباید تبدیل به بحران شود، خاطرنشان کرد: بزرگنمایی مشکلات و بی توجهی به نیازهای اصلی زندگی افراد و جنبه های امیدبخش آن سبب بحرانی شدن مشکلات شده است.

وی سرمایه گذاری بر روی مادران به جهت گسترش فرهنگ های صحیح زندگی در خانواده را مهم اعلام کرد و گفت: اعضای خانواده در کنار همدیگر باید روش های صحیح زندگی از جمله گذشت، صبر و مهربانی را بیاموزند و نباید اختلافات خانوادگی گسترش پیدا کند.

وی اضافه کرد: فرزندانی که در زندگی خانوادگی و رفتار پدر و مادر خود اختلافات و دعوا را می بینند آن ها در تصمیم گیری های آینده خود دچار مشکل می شوند.

معماریان با بیان اینکه متولیان اجرای فعالیت های آموزشی و فرهنگی در کشور زیاد هستند، گفت: با توجه به این مشکلات مشخص نیست مسئولیت این چالش ها با چه کسی است و بیشتر اقدامات انجام شده متناسب با نیاز جامعه نیست و محتوای خوب ارائه نمی شود.

 

گاهی طلاق نیز به اعتیاد می انجامد

 

یک کارشناس ارشد جامعه شناسی غرب اصفهان در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: اعتیاد یک مساله چند وجهی پیچیده است که ظهور آن در نبود بسیاری از مهارت های زندگی اتفاق می افتد.

 

بهروز سرابیان افزود: در بررسی طلاق هایی که به دلیل اعتیاد به وقوع می پیوندد باید به این مهم توجه کرد که چه مجموعه عواملی در گرایش زوجین به سمت مواد مخدر موثر بوده است، به این معنا که خلاها و مهارت های گم شده یک زندگی مشترک را بیابیم  و سپس بررسی کنیم کدام یک در جذب همسران به اعتیاد پررنگ تر است.

 

به گفته این جامعه شناس، با بررسی عوامل گرایش به مواد مخدر در بین افراد مجرد و متاهل و مقایسه آن می توانیم طلاق هایی که در آن اعتیاد به عنوان عامل اصلی بیان می شود را به طور دقیق ریشه یابی کنیم.

 

وی افزود:  باید دقت داشت در مواردی که اعتیاد به تنهایی عامل طلاق نیست به دنبال سوء رفتارهای  ناشی از اعتیاد بگردیم که ادامه زندگی مشترک را با مشکل مواجه می کند.

 

سرابیان ادامه داد: بسیاری از مواقع این اعتیاد است که عامل طلاق عنوان می شود در حالی که  بسیاری از افراد نیز به دلیل مواجهه با طلاق و مشکلات پس از آن به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می کنند.

 

این جامعه شناس با بیان اینکه افراد باید تقویت مهارت های زندگی را جدی بگیرند و با یادگیری آموزش های نوین  به روز شوند، افزود: کنترل اعتیاد به عنوان پدیده همه گیر، علاوه بر اینکه نیازمند ورود نهادها و مجریان مربوطه است، به توانایی فردی افراد جامعه نیز بستگی دارد تا بتوانند به اندازه کافی در برابر این هجمه خانمان سوز تاب آوری داشته باشند.

 

به گفته وی افراد جامعه در همه سطوح زندگی هنگام رویارویی با مشکلی که در زمان حاضر ایجاد شده است باید بتواند راه حل های زیادی را پیدا کنند، نه اینکه برای فرار از مشکلات و یا یکنواختی ها و نبود انگیزه لازم درمان خود را در مواد مخدر بیابند.

 

سرابیان افزود: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد فاقد مهارت اجتماعی و دارای تصمیم گیری ضعیف، بدترین پیش آگهی و بالاترین نرخ مصرف مواد را نشان می‌دهند بنابراین آموزش مهارت حل مساله و مهارت تصمیم گیری به خصوص به زوجین بر کاهش وقوع طلاق هایی بر پایه اعتیاد موثر است.

 

وی با بیان اینکه فلسفه ازدواج و مسوولیت های نهفته در آن باید برای افکار عمومی جامعه بازتعریف شود، افزود: ازدواج به عنوان فصل مهمی از زندگی که در آن سرنوشت افراد به هم گره خورده است، باید بر مبنای اصول لازم و آموزش پی ریزی شود تا در صورت بروز بحران های فردی و خانوادگی، به راه حل های موثر و گریزگاه های سالم  پناه ببریم نه اینکه مواد مخدر را به عنوان آسانترین و کوتاهترین راه حل انتخاب کنیم.

 

این جامعه شناس، بالا بردن سطح درک متقابل، صمیمیت، همراهی و توانایی حل مساله و هنر شاد زیستن را از جمله راهکارهای افزایش دوام زندگی بیان کرد و افزود: توانایی مقاومت در برابر ظهور اعتیاد در زندگی مشترک  علاوه بر مهارت های فردی به مهارت های اجتماعی  زوجین  همچنین قدرت پایش مشکل پنهان و کشف راه حل آن نیز مربوط می شود.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.