2024/04/30
۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
بعد از استفراغ چی بخوریم

بعد از استفراغ چی بخوریم

بعد از استفراغ باید چه کار کنیم و چه چیزهایی بخوریم

جامعه پویا -استفراغ واکنش بدن نسبت به جسم یا میکروبی است که واردن بدن شده و قابل هضم نیست. استفراغ حالت بسیار بدی است که بدن را به چالش کشیده و وضعیت آزار دهنده ای را ایجاد می کند. 
معمولا بعد از استفراغ دهان بو و طعم بدی می گیرد بنابراین اینکه چه چیزی می توانیم بخوریم که هم طعم دهان عوض شود و هم وضعیت استفراغ را بدتر نکند مساله مهمی است. 
باید توجه داشته باشید که شما باید چیزی بخورید که معده را تحریک نکند. تحریک شدن معده با ترشح ناگهانی اسید همراه شده و حالت استفراغ را دوباره تشدید می کند. 


موز
سرلاک
سفیده تخم مرغ
عسل
جو
کره بادام زمینی
سیب زمینی
برنج نان تست
سس سیب
نان بیسکویتی نمکی
از مواد غذایی سالم و طبیعی هستند که می توانید بعد از استفراغ استفاده کنید. اینکار باعث می شود که معده شما آرامش بیشتری داشته باشد. 


چرا دچار استفراغ می شویم


پنج پاتوژن مسئول بیشتر بیماری های ناشی از غذا ( مانند مسمومیت غذایی) هستند. این عوامل بیماری زا عبارتند از:
نوروویروس: که معمولا در صدف ها، میوه ها و سبزیجات یافت می شود
سالمونلا: که معمولا در تخم مرغ، گوشت و محصولات لبنی یافت می شود
کلستریدیوم پرفرنجنس: در گوشت و مرغ یافت می شود
کمپیلوباکتر: در گوشت نیم پز و آب آلوده یافت می شود
استافیلوکوک: در محصولات حیوانی مانند خامه، تخم مرغ و شیر یافت می شودسالمونلا و نوروویروس مسئول بیشتر بستری شدن در بیمارستان برای مسمومیت غذایی هستند. اما بستری شدن در بیمارستان برای مسمومیت غذایی نیز می تواند ناشی از موارد زیر باشد:
باکتری ها
انگل ها
سموم
آلاینده ها
آلرژن ها
گوشت های نپخته از عوامل رایج مسمومیت غذایی هستند. دست ها، ظروف و بشقاب های خود را بین مرحله خام و پخته ی گوشت حتما بشویید.


آیا مسمومیت با خوردن غذای سالم درست می شود


در برخی موارد مسمویت با خوردن غذای سبک و سالم درست نمی شود چرا که ممکن است باکتری یا انگلی که وارد بدن شما شده است در روده و سایر قسمت های دستگاه گوارش تکثیر شده و بخش بزرگی از بدن شما را درگیر کند. بنابراین باید در بعضی موارد خاص به دکتر مراجعه کنید. 
البته در بعضی موارد مانند استفراغ به دلیل مصرف بیش از حد غذا، یا داشتن حساسیت غذایی خالی ماندن چند ساعته معده می تواند بسیار به بهبود استفراغ کمک کند. 


چه زمانی برای استفراغ باید به دکتر مراجعه کرد


اگر دچار علایم زیر هستید توجه داشته باشید که حتما باید به پزشک مراجعه کنید. 
خون در مدفوع شما
گرفتگی شدید شکم
تاری دید
اسهالی که بیش از ۳ روز طول بکشد. اینها مورادی است که حتما در صورت داشتن آن باید به پزشک مراجعه کنید. 


اگر دچار استفراع شدید چه باید بکنید


هیدراته بمانید ،مصرف مایعات برای کمک به بدن در مبارزه با اثرات مسمومیت غذایی بسیار مهم است. استفراغ و اسهال می تواند باعث کم آبی بدن شود ، بنابراین مکیدن یخ یا نوشیدن جرعه های کوچک آب نقطه شروع خوبی است.

نوشیدنی هایی برای مقابله با کم آبی بدن:

نوشابه های بدون کافئین
دمنوش زنجبیل
چای بدون کافئین
آب مرغ یا سبزیجات
غذای ملایم و سبک بخورید
زمانی که احساس می‌کنید معده ی شما برای دریافت و هضم غذا آماده است، غذاهایی بخورید که برای معده و دستگاه گوارش شما ملایم و سبک هستند . از غذاهای ملایم، کم چرب و کم فیبر کمک بگیرید. هضم چربی برای معده سخت است، به خصوص وقتی ناراحتی معده دارید و یا دچار مسمومیت غذایی شده اید. برای جلوگیری از ناراحتی بیشتر از غذاهای چرب خودداری کنید.
مسواک زدن دندان های خود را حداقل یک ساعت به تاخیر بیندازید. اسید معده دفع شده در هنگام استفراغ می تواند به مینای دندان آسیب برساند و مسواک زدن بلافاصله پس از استفراغ می تواند مینای دندان را بیشتر در معرض فرسایش قرار دهد؛ در عوض، دهان خود را با مخلوطی از آب و جوش شیرین بشویید.
دوش گرفتن به پاکسازی بدن شما از باکتری های ناسالم کمک می کند. همچنین باید حتما استراحت کافی داشته باشید. استراحت کافی می تواند به شما کمک کند تا سریعتر احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنید.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.