2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
گیاه والک یا سیرجنگی چیست و چه خواصی دارد

گیاه والک یا سیرجنگی چیست و چه خواصی دارد

گیاه والک که به آن سیرجنگلی هم گفته می شودف یک گیاه خودرو در دامنه کوه است. اگر می خواهید از خواص این گیاه فوق العاده باخبر شوید این مطلب را بخوانید

جامعه پویا-افرادی که در دامنه کوه زندگی می کنند با گیاه فوق العاده خوشمزه والک آشنایی دارند. والک که به آن سیر جنگلی هم گفته می شود همه خواص سیر را دارد اما بوی بد آن را ندارد.

 

هرچند متاسفانه شهرنشینان کمتر با خواص  والک آشنا هستند اما این گیاه فوق  العاده اگر در غذا استفاده شود طعم عالی به آن می دهد.

 

سیر و والک هر دو از یک خانواده هستند به همنی دلیل هم به والک سیر جنگلی گفته می شود.  . همین نام‌گذاری نشان می‌دهد که این دو گیاه تا چه اندازه مشابه با یکدیگر می‌باشند. تحقیقات علمی نیز موید این ادعا می‌باشد و تجزیه شیمیایی این دو گیاه نشان می‌دهد که سیر و والک از نظر مواد موثر شیمیایی بسیار مشابه هستند.

 

خواص والک

 بیتوته نوشت: سبزی کوهی والک گیاهی است که تنها در فصل بهار و تنها در مناطق کوهستانی می‌روید. این گیاه شبیه پیاز است. گل‌های سفید و کوچک ستاره‌ای شکل این گیاه در میان برگ‌های پهن و براق آن خودنمایی می‌کند. گل این گیاه، برگ‌ها و ریشه آن همگی از قسمت‌های قابل‌استفاده است. والک از 5 هزار سال پیش تا کنون به عنوان گیاه شگفت‌انگیز معروف بوده است؛ زیرا خواص درمانی متعدد و خارق‌العاده‌ای دارد. امروزه افراد درباره خواص بی‌شمار گیاه سیر اطلاعات زیادی دارند؛ اما والک گیاهی است که مهجور مانده و کمتر کسی با خواص بی‌نظیر آن آشنایی دارد.

 

والک چرا  از سر خانگی بهتر است

 

شاید تعجب کنید اگر بگوییم والک یا همان سیرجنگلی مزیت بیشتری نسبت به سیرهای  موجود در بازار دارد. از جمله خواص والک که در سیرهای معمولی نیست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. والک در مقایسه با سیر از مواد فعال شیمیایی بیشتری تشکیل شده است.

 

2. گیاه والک دارای مواد شیمیایی فعالی است که در گونه‌های دیگر سیر یافت نمی‌شود.

 

3. سبزی کوهی والک برخلاف سیر بی‌بو است و بعد از خوردن در دهان ایجاد بو نمی‌نماید.

 

برگ‌های والک مقدار زیادی کلروفیل دارند که با مواد نیتروژنی موجود در این گیاه (که مسئول ایجاد بو در گونه‌های مختلف خانواده سیر می‌باشد) در طی عمل هضم و جذب ترکیب می‌شوند. در نتیجه این مواد نیتروژنی غیرفعال گشته و تبدیل به مواد بودار نمی‌شوند. نتیجه اینکه کلروفیل زیاد موجود در این گیاه مانع از انتشار بوی این گیاه می‌شود.

 

والک یا سیرجنگلی

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با والک

 

آلیسین که یک ترکیب گوگرددار در والک است ،فشارخون را در حد نرمال حفظ می‌کند و با جلوگیری از جذب کلسترول، باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود . پس می‌توان آن را به عنوان یک محافظت‌کننده بی‌نظیر در برابر ایجاد لخته خون و پلاک‌های چربی دانست. نتیجه اینکه این سبزی کوهی پیشگیری‌کننده از سکته و بیماری‌های قلبی است.

 

والک و بهبود بیماری‌های گوارشی

 

اثرات مفید والک بر کبد، کیسه صفرا، روده و معده در مطالعات متعدد به اثبات رسیده است. این گیاه هضم را ارتقا می‌بخشد و به منظور بهبود سوءهاضمه کاربرد دارد. عصاره آن را می‌توان برای درمان کرم‌های لوله‌ای روده به کار برد. بهبود بیماری‌های رودی معدی مانند اسهال، کولیک، گازهای اضافی معده و روده و رودل از اثرات این گیاه است. همچنین در زمینه کمبود اشتها می‌تواند اثربخش باشد.

اتانول موجود در والک می‌تواند شدت اثر رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد. پس می‌توان این گیاه را نوعی آنتی‌اکسیدان بسیار قوی در برابر حمله رادیکال‌های آزاد دانست.

 

 

والک با سیر خانگی چه فرقی دارد

 ایمنی بدنتان را با والک قوی کنید

 

والک به دلیل دارا بودن ترکیب موثر آلیسین خواص آنتی‎‌باکتریایی و ضدقارچی متعددی را نشان داده است و می‌تواند در زمان حمله باکتری‌ها به بدن به کمک سیستم ایمنی بدن آمده و آن را تقویت کند. همچنین سایر ترکیبات موجود در این گیاه اثرات تقویت‌کننده و نیروزایی قوای بدن را دارند و در کل سلامت عمومی برای بدن را به وجود می‌آورد.

 

دیگر خواص فوق العاده والک

 

 

1. بهبود سیستم تنفسی: والک ضد آسم، برطرف‌کننده برونشیت و ضد آمفیزم است.

 

2. اثرات کاهش وزن: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه آب این گیاه برای کاهش وزن موثر است.

 

3. بهبود بیماری‌های مفصلی: تسکین بیماری‌های روماتیسمی و آرتریت مفصلی از اثرات دیگر این گیاه کوهی است.

 

4. پیشگیری از سرطان: اثرات پیشگیری‌کننده والک در برابر سرطان‌های معده و پروستات به اثبات رسیده است.

 

5. اثرات درمانی دیگر: والک ضداسپاسم عضلانی، قابض، عرق‌آور، ادرارآور، خلط‌آور و تب‌بر است.

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.