2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
طرز تهیه قیمه نثار رستورانی

طرز تهیه قیمه نثار رستورانی

قیمه نثار غذای سنتی قزوینی است که شباهت زیادی به مرصع پلو دارد. برای تهیه یک قیمه نثار سنتی و رستورانی این مطلب را بخوانید.

جامعه پویاقیمه نثار یک غذای پلویی و بسیار لذیذ است که از غذاخای سنتی شهر قزوین است  و شباهت زیادی به مرصع پلو و آجیل پلو دارد اما از نظر طعم اندکی تفاوت بین این سه غذا وجود دارد.

یکبار قیمه نثار را امتحان کنید قطعا آن را در دستور غذایی خود قرار می دهید.

 

 

طرز تهیه قیمه نثار

مواد مورد نیاز قیمه نثار

 

مواد لازم          اندازه

برنج خیس کرده            3 پیمانه

گوشت قیمه خرد شده     350 گرم

پیاز خرد کرده ریز        2 عدد

لپه خیس کرده   1/2 پیمانه

روغن   1/2 پیمانه

رب گوجه فرنگی          2 قاشق س

ادویه خورشی   1 قاشق چ

ادویه پلویی       1 قاشق چ

گلاب    1 قاشق س

زعفران دم کرده            1 قاشق 

زرشک خشک شده       1/2 پیمانه

گرد لیمو عمانی            مقداری

نمک    مقداری

خلال پسته و بادام          -

 

بیشتر بخوانید: نکات مهمی که در پخت جوجه کباب باید رعایت کرد

قیمه نثار قزوینی

 

تابه مناسبی انتخاب کنید و بر روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا داغ شود.

 

بعد گوشت را داخل روغن بریزید و تفت دهید. در حین تفت مقداری زرد چوبه هم به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه به مشام برسد. بعد 3 لیوان آب داخل تابه بریزید و بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم نیم پز شوند.

بیشتر بخوانید: چطور کباب کوبیده به سیخ بزنیم که نریزد

 

بعد لپه خیس داده شده را اضافه میکنیم و حدود 4 تا 5 دقیقه تفت میدهیم تا در هنگام پخت لپه ها باز نشود.هنگام تفت لپه ها رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید تا رنگ بهتری بگیرد. بعد از این مرحله به اندازه 3 پیمانه آب به خورش اضافه میکنیم و در ظرف را میبندیم تا گوشت و لپه پخته شود وکم آب شود و غلظت خورش هم زیاد شود.و به اصطلاح جا بیفتتد. سپس سایر مواد بجز آجیل و زرشک  را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. اجازه می‌دهیم همه مواد به مدت ده دقیقه با هم بجوشند و جا بیفتند.

 

 

دستور پخت قیمه نثار قزوینی

آبکش کردن برنج و اضافه کردن گلاب به قیمه نثار

در 2 دقیقه آخر پخت هم گلاب و مقداری از زعفران را داخل قیمه میریزیم تا جوش بخورد. برنج از قبل خیس داده شده را آبکش میکنیم.

 

و درکف ظرفی که میخواهیم برنج و قیمه را مخلوط کنیم کمی آب و روغن میریزیم و میگذاریم تا روی حرارت گرم شوند و یک جوش ریزی بخورد بعد یک لایه از برنج آبکش شده را در کف قابلمه میریزیم و روی آن را ادویه پلویی و گرد لیمو عمانی میریزیم و بعد یک لایه از مایع قیمه را که آب آن گرفته شده روی برنج ها و ادویه ها میریزیم و این مرحله را 2 تا 3 بار به همین ترتیب انجام میدهیم و در آخر کمی روغن روی حرارت کم اجازه میدهیم تا برنج دم بکشد و بعد از اینکه برنج دم داد کمی روغن داغ روی برنج میکشیم.

 

برای تزیین از مقداری برنج زعفرانی به همراه زرشک سرخ شده ، خلال بادام و خلال پسته استفاده میکنیم.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.