2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
طرز تهیه شربت خاکشیر و خواص آن

طرز تهیه شربت خاکشیر و خواص آن

شربت خاکشیر ،علاوه براینکه می‌تواند در تابستان دمای بدن را تعدیل کند ،خواص بسیاری نیز دارد. طرز تهیه شربت خاکشیر و خواص این گیاه را در این مطلب بخوانید.

جامعه پویاشربت خاکشیر، یک شربت خنک کننده و بسیار موثر برای پاکسازی دستگاه گوارش است. از خواص خاکشیر بسیار گفته شده است و به همین دلیل هم توصیه می‌شود در تابستان حتما از شربت خاکشیر استفاده کنید.

 

 

طرز تهیه شربت خاکشیر

مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر

شکر:نصف پیمانه

آب:نصف پیمانه

عرق بیدمشک و یا گلاب:یک چهارم پیمانه

تخم شربتی:یک قاشق غذاخوری

خاکشیر شسته شده:دو قاشق غذاخوری

پودر زعفران:به اندازه نوک قاشق چایخوری

دستور تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی:

ابتدا خاکشیر را شسته و بگذارید تا خیس بخورد. سپس یک قاشق تخم شربتی را در نصف لیوان آب مخلوط کرده و کنار بگذارید تا پف کرده و ژله ای شود.

 

در این میان نصف پیمانه آب را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. وقتی آب شروع به قل خوردن کرد نصف پیمانه شکر را افزوده و بدون اینکه هم بزنید اجازه دهید تا دانه های شکر حل شود. بعد از اینکه دانه های شکر بخوبی حل شد مواد را یکبار هم بزنید و گلاب را اضافه کنید و سپس دوباره به مدت 5 دقیقه هم بزنید.

 

سپس پودر زعفران را هم بریزید و شربت را هم بزنید و اجازه دهید تا بجوشد و غلیظ شود. بعد از اینکه شربت به غلظت کافی رسید آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود.

 

شربت زعفران را در یک لیوان مناسب بریزید و تخم شربتی و خاکشیر خیس خورده را اضافه کنید و روی آن آب و یخ بریزید و هم بزنید. شربت خاکشیر آماده است آن را خنک سرو نمایید.

 

 

طرز تهیه شربت خاکشیر

خواص خاکشیر

خاکشیر (نام علمی:Descurainia sophia)، گیاهی یکساله یا دوساله از تیره شب بویان است. خاکشیر در دشت و کوهستان می روید و بلندی ساقه آن تا یک متر نیز می رسد. پائین گیاه کرک دارست در حالیکه بالای آن بدون کرک می باشد. تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و معمولاً به دو رنگ وجود دارد یکی از آنها قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری برنگ قرمز تیره می باشد. ساقه از سطح زمین یا از قسمت های بالاتر منشعب شده و در نهایت به گل های زرد روشن می رسد که از خانواده شب بو می باشد. بخش خوراکی گیاه همان دانه های خاکشی است که در میوه های خورجین مانند و باریک گیاه قرار دارد.

 

 

خواص خاکشیر برای رفع تشنگی

احساس تشنگی با نیاز بدن به آب متفاوت است. زمانی که درباره احساس تشنگی بحث می شود برخی از نوشیدنی ها مثل شربت آبلیمو باعث ترشح بزاق بیشتر می شوند و در نتیجه احساس تشنگی را زودتر برطرف می کنند ولی این به آن معنا نیست که نیاز بدن به آب تامین شده است. نوشیدنی هایی مانند خاکشیر به دلیل داشتن دانه هایی که آب را درون خود حبس می کنند و می توانند چند برابر ظرفیت ذخیره آب داشته باشند در زمان تشنگی نوشیدنی بسیار مناسبی است.

دانه های خاکشیر در دستگاه گوارش آب را در خود نگاه می دارند و به تدریج آن را به بدن تحویل می دهند و نیاز بدن را در مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کنند. اما از آن جا که این نوشیدنی با شکر مصرف می شود باید در میزان استفاده از آن احتیاط کرد چون مصرف بیش از اندازه آن موجب اضافه وزن و چاقی می شود. بهتر است آنها را یا بدون شکر یا با حداقل شکر مصرف کرد.

 

 

 لاغری با شربت خاکشیر و شیر

اگر تصمیم دارید وزن خود را افزایش دهید و برای این کار دست به دامن انواع و اقسام مکمل های غذایی و دارویی شدید به توصیه ما عمل کنید. هر روز صبح ناشتا پیش از آنکه سراغ صبحانه بروید از شربت خاکشیر و شیر میل کنید. به این ترتیب می توانید با نوشیدن این خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود به مرور زمان کمک کنید. به اعتقاد درمانگران در صورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می شود، بنابراین افرادی که به شیر طبیعی دسترسی دارند بهتر است از شیر طبیعی و روستایی استفاده کنند و البته توجه داشته باشند که از سلامت شیر و پاکیزه بودن آن مطمئن شوند.

 

لاغری با شربت خاکشیر

خواص خاکشیر برای دفع سنگ کلیه

شاید کمتر کسی درباره خاصیت شفابخش خاکشیر در درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه شنیده باشد. اما در بسیاری از متون طب سنتی به این موضوع اشاره شده است که استفاده از خاکشیر هنگام بروز التهاب های مجاری ادراری و کلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی که فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه است و وجود سنگ در کلیه وی موجب بروز التهاباتی در موضع کلیه یا مجاری ادرار وی شده است. در این حالت نوشیدن روزانه 4 تا 5 لیوان خاکشیر که با شیرینی طبیعی مثل سکنجبین شیرین شده باشد بسیار مفید دانسته شده است.

 

 

خاکشیر و رفع بوی بد دهان

از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. ترنجبین را به مدت 5 تا 6 ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا 2 قاشق خاکشیر مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می کند تا با دفع اخلاط ناسالم و بلغم اضافه به مرور احساس بهتری پیدا کنید و با اصلاح مزاج از شر بدبویی دهانتان راحت شوید.

 

 

درمان اسهال با خاکشیر

ابتلا به اسهال در فصل تابستان یکی از اختلالاتی است که در کودکان بسیار شایع است. درمانگران طب سنتی ایران برای درمان این مشکل، دارویی را تجویز می کنند که در تمامی خانه ها امکان تهیه و مصرف آن وجود دارد. برای تهیه این دارو کافی است خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و به بیمار بدهید. این ترکیب را متناسب با سن بیمار، هر 2 ساعت یک بار برای او تجویز می کنند.

 

 

خواص خاکشیر برای یبوست

یکی دیگر از خواص خاکشیر، درمان یبوست های ناشی از غلبه سودا در بدن و یبوست های ناشی از اضطراب و تنش های عصبی است. یکی از مهمترین علائم این نوع یبوست تکه تکه خارج شدن مدفوع از بدن است. حتی گاهی مقداری از مدفوع در روده باقی می ماند و بدن قادر نیست روده ها را به درستی تخلیه کند و این مسئله به مرور زمان موجب بروز مشکلاتی برای سلامت فرد می شود، چرا که باقی ماندن مدفوع در روده ها موجب جذب مواد سمی و ناسالم از طریق جداره روده می شود.

برای درمان این نوع یبوست و همین طور درمان یبوست و کم آبی ناشی از کهولت سن نسخه ای گیاهی و بسیار ساده وجود دارد. به گفته درمانگران مصرف یک قاشق غذاخوری خاکشیر کوبیده شده به همراه قندآب می تواند تاثیر زیادی در بهبود سوءمزاج و درمان یبوست داشته باشد.

 

خواص خاکشیر

خواص خاکشیر برای پوست – رفع جوش صورت

مخلوط 2 قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه تره، عرق کاسنی و عرق بیدمشک ترکیب خوبی برای درمان جوش های صورت است. برای استفاده از این مخلوط کافی است یک استکان از هر یک از عرق های گیاهی شاه تره، بیدمشک و کاسنی را با هم مخلوط کرده و آن را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید. نوشیدن این ترکیب جوش های صورت را درمان می کند مدت درمان با این نسخه دست کم 3 هفته است و پس از این مدت نتایج بهبود به مرور در چهره نمایان می شود.

همچنین در روزهایی که هوا رو به گرما می رود و شاید به دلیل گرمی خوردن تعداد جوش های صورت شما بالا برود، بخصوص اگر زیاد جوش می زنید، حتما نوشیدن روزی یک لیوان خاکشیر را در برنامه غذای خود قرار بدهید. خاکشیر خنک است و گرمی روزهای داغ را خنثی می کند و البته به پوست تان جلا وجلوه خاصی می دهد.

 

خاکشیر برای از بین بردن لک های پوست و صورت

یکی دیگر از خواص خاکشیر برای پوست رفع لک های پوست است. برای از بین بردن لک های پوست به ویژه صورت یکی از بهترین روش ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به صورت روزانه و مستمر به مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتی با روشنی پوست و از بین رفتن کک های صورت و پوست شان روبه رو می شوند. برای تهیه این ترکیب لازم است ترنجبین را 5 ساعت در آب خیس کنید و پس از این مدت آن را صاف کرده و به آن 2 قاشق خاکشیر پاک کرده اضافه کنید و میل کنید. با نوشیدن این شربت گیاهی به مرور شاهد روشنی پوست و از بین رفتن لک ها خواهید بود.

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.