2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
طرز تهیه انجیر خشک و نحوه انتخاب میوه انجیر

طرز تهیه انجیر خشک و نحوه انتخاب میوه انجیر

خشک کردن انجیر روش‌ خاصی دارد و حتی در انتخاب انجیری که قصد دارید ان را خشک کنید باید از نژاد خاصی انتخاب شود. نحوه خشک کردن انجیر را در این مطلب بخوانید

جامعه پویا-انجیر میوه ای بسیار خاص و خوشمزه و پرخاصیت است که خشک و تر آن خواص زیادی دارد ومورد استفاده قرار می گیرد.

در فصل انجیر می‌توانید مقداری از این میوه پرخاصیت را خشک کنید و در فریزر نگهداری کنید. برای خشک کردن انجیر اول از همه اینکه بهترین راه این است که اجازه دهید روی درخت خشک شود. هر میوه ای اگر روی درخت خشک شود خواص بیشتری را در خون نگه می‌دارد.

اما اگر تصمیم دارید انجیر خریداری شده و چیده شده از درخت را خشک کنید چند روش برای اینکار وجود دارد. اما قبل از آن باید بدانید که نوع مناسبی از انجیر را برای خشک کردن انتخاب کنید.

 

طرز تهیه انجیر خشک

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه برگه زرد آلو، سریع آسان به دو روش

انجیر مناسب خشک کردن

بهترین انجیر مناسب خشک کردن انجیر زرد رنگ است.

هنگام خرید انجیر تازه دقت کنید مزه میوه ترش نباشد. میوه به طور کامل رسیده باشد اما حالت لهیدگی نداشته باشد.

انجیر‌هایی که برای خشک کردن انتخاب می‌کنید حتما باید انجیر‌هایی باشد که هیچ لکی روی آن نباشد و پوست نازکی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد انجیر +نکاتی که حرفه ای ها می دانند

 

چطور انجیر خشک کنیم

روش های خشک کردن انجیر در منزل

خشک کردن انجیر می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. اولین و معمولترین روش، استفاده از نور آفتاب می‌باشد. استفاده از جریان هوا و باد نیز می‌تواند در خشک کردن انجیر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین حرارت دادن انجیر یکی از روش‌های خشک کردن آن است.

 

نکته‌ای که مجددا بایستی متذکر شویم اینکه بایستی به میوه انجیر تا زمان نیمه‌خشک شدن و ریزش طبیعی زیر درخت فرصت داد. هم چنین هنگام چیدن، کمی از ساقه به انجیر متصل باشد.

 

در تمامی روش ها پیش از هر کاری انجیرها را بشویید، سپس انجیر را درسته با کمی ساقه خشک کنید یا ساقه آن را چیده و از وسط به دو نیم کنید.

 

خشک کردن انجیر در آفتاب

در صورت فراهم بودن شرایط و وجود فضای آزاد در منزل، میوه انجیر را می‌توان به کمک نور خورشید و یا بهره‌گیری از جریان هوا خشک کرد. استفاده همزمان از هر دو روش نیز معمول بوده و معقول‌تر می‌باشد. انجیر را روی توری مشبک و در یک جهت چیده و به مدت چند روز در معرض نور خورشید قرار دهید. روی انجیرها را با یک توری نازک بپوشانید تا از گرد و غبار و حشرات در امان باشد.

 

 

 

نحوه خشک کردن انجیر

بیشتر بخوانید: پاپریکا چیست و چه خواصی دارد

انجیر در حال خشک شدن

 

وقتی که انجیرهای شما خشک شد باید آنها را صبح زود جمع کنید چون گرم شدن هوا باعث نرم شدن میوه می شود و ماندگاری آن را پایین می آورد.

 

می توانید برای خشک کردن انجیر ، میوه‌ها را به شکل تسبیح از نخ عبور داده و در محلی که در معرض نور خورشید باشد آویزان کنید. گاهی قبل از شروع خشک کردن انجیر با این روش، مقداری آرد به آن زده می‌شود. در این روش نباید اجازه دهید نور خورشید مستقیم به انجیر بتابد و حتما باید از یک مانع رد شود. مثلا تابناندن نور خورشید از پشت شیشه پنجره یا قرار دادن انجیر‌ها در گلخانه روش مناسبی است. در این روش انجیر به نور نیاز دارد نه گرمای خورشید.

 

 

خشک کردن انجیر در فر

فر را از قبل گرم کرده و دمای آن بر روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد (140 درجه فارنهایت)  قرار گیرد. سپس میوه انجیر را روی صفحه مشبکی درون فر قرار دهید. درب فر بایستی کمی باز باشد تا رطوبت انجیر از فر خارج شود.  مراقب باشید درجه حرارت از 135 درجه بیشتر نشود. در غیر اینصورت انجیر بسیار داغ شده و پخته می‌شود. همچنین انجیر درون فر بایستی هر چند وقت یک‌بار چرخانده و پشت و رو گردد.

 

مدت زمان مورد نیاز برای ماندن انجیر نیمه خشک درون فر در حدود ۱۲ تا ۱۸ ساعت می‌باشد. انجیر تازه (تر)، ممکن است درون فر تا ۳۶ ساعت زمان نیاز داشته باشد. انجیر خشک زمانی به‌ دست آمده که آب داخل میوه کاملا خشک شود و انجیر حالت چروکیدگی پیدا کند.

 

 

خشک کردن انجیر شیرین

 تصویر زندگی نوشت: قبل از اینکه انجیر را خشک کنید ۱ فنجان شکر را در ۳ فنجان آب حل کنید و بگذارید بجوشد و به قوام بیاید. انجیرها را به آّب شکر اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه آهسته بجوشد. سپس انجیر ها را از آب خارج کرده و با آفتاب یا با فر خشک کنید.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.