2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
طرز تهیه شیرینی چرخی   مجلسی و خوشمزه با دستور پخت شیرینی پزهای حرفه ای

طرز تهیه شیرینی چرخی مجلسی و خوشمزه با دستور پخت شیرینی پزهای حرفه ای

شیرینی چرخی یک شیرینی سنتی شهر قزوین است که بسیار هم خوشمزه است دستور تهیه این شیرینی را اینجا بخوانید

جامعه پویا -شیرینی چرخی قزوینی یکی از شیرینی های خوشمزه ای است که در ایام عید کاربرد زیادی دارد. اگر به هر دلیلی نمی خواهید از شیرینی فروشی شیرینی تهیه کنید. می توانید شیرینی چرخی را به راحتی در خانه تهیه کنید. 

شیرینی چرخی قزوین

مواد لازم برای شیرینی چرخی 

 آرد سفید : نیم کیلو
آرد برنج : نیم کیلو
ماست :150 گرم
پودر قند : 350 گرم
روغن جامد :350 گرم
زرده تخم مرغ : 5 عدد
بکینگ پودر : 1 قاشق چای خوری
پودر هل : 1 قاشق سوپ خوری
گلاب : 4 قاشق غذا خوری

بیشتر بخوانید: طرز تهیه " شیرینی مینیاتوری " بسیار خوشمزه به سبک شیرینی پز ها

 

دستور پخت شیرینی چرخی 


ابتدا ماست و بیکینگ پودر  را با هم ترکیب کنید و در گوشه ای بگذارید تا به خوبی عمل بیاید. تا به عمل امدن ماست و بیکینگ پودر سایر مواد را اماده کنید. 
روغن جامد را با همزن بزنید تا کاملا صاف و یکدست شود. سپس پودر قند را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا به خورد هم بروند.  زرده تخم مرغ را از سفیده جدا کنید و هم بزنید و به پودر قند و روغن اضافه کنید و دوباره هم بزنید توجه داشته باشید در همه مراحل حتما باید مواد به طور کامل با هم ترکیب شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی قیطونی بسیار خوشمزه و مجلسی با دستور پخت شیرینی پزهای حرفه ای

سپس پودر هل را اضافه کنید و هم بزنید. حالا نوبت اضافه کردن ماست به عمل اماده است ،مقداری گلاب به آن اضافه کنید و به مایه شیرینی اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا کاملا یک دست شود. بعد آراد را به آرامی و کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید. باید خیلی یک دست هم زده شود تا مواد کاملا با هم ترکیب شود بعد از اضافه کردن آرد سفید آرد برنج را هم اضافه کنید و کاملا با هم زن آن را ترکیب کنید. مدت زمان زیادی باید هم بزنید تا کاملا خمیر ور بیاید. سپس روی خمیر را سلیفون بکشید و در جای خنک خارج از یخچال یا در طبقه پایین یخچال که سرمای کمتری دارد قرار دهید و به مدت 4 ساعت استراحت بدهید.

شیرینی چرخی


حالا خمیر شیرینی شما آماده است. خمیر را در کیسه مخصوص فرم دهی بریزید و سری که برای قالب زدن دوست دارید به ان اضافه کنید.  سینی فر را آماده کنید. در کف سینی یک کاغذ روغنی بی اندازید و مایه را با قالبی که دوست دارید با فاصله روی کاغذ روغنی قرار دهید. می توانید مایه را به اندازه یک قاشق غذاخوری جدا کنید آن را صاف کنید و با چنگال روی آن فرم بی اندازید. سپس پودر پسته ، نارگیل، گردو یا هر آجیل دیگری دوست دارید روی ان بپاشید و سینی را داخل فر قرار دهید. 
بعد از 20 دقیقه شیرینی شما کاملا آماده است. سینی را از فر خارج کنید کمی که از داغی سینی افتاد و شیرینی ها خنک شد ان را میل کنید. 

نکته

در قزوین خمیر این شیرینی را داخل چرخ گوشت دست می ریزند و با آن قالب می زنند به همین دلیل به آن شیرینی چرخی گفته می شود. 

می توانید برای شیرینی چرخی هر نوع آجیلی که دوست دارید استفاده کنید. طعم شیرینی به خودتان بستگی دارد. سیاه دانه هم انتخاب مناسبی برای این شیرینی است. 

اگر دوست داشته باشید می توانید کمی هم وانیل استفاده کنید. در مرحله اضافه کردن آرد باید وانیل را اضافه کنید. 

می توانید کمی زعفران اضافه کنید و این شیرینی را زعفرانی کنید. یا اینکه مقداری پودر کاکائو استفاده کنید و طعم متفاوتی به شیرینی تان بدهید. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.