2024/04/29
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
این روزهای وکالت و کانون وکلا

این روزهای وکالت و کانون وکلا

روزهای سخت و ملال آور بر وکلای دادگستری و حق دفاع عادلانه و دادرسی منصفانه میگذرد اما این بار واجب است تا مردم ایران زمین آگاه شوند که حق بنیادین آنها چگونه در معرض خطر است

جامعه پویا -روزهای سخت و ملال آور بر وکلای دادگستری و حق دفاع عادلانه و دادرسی منصفانه میگذرد اما این بار واجب است تا مردم ایران زمین آگاه شوند که حق بنیادین آنها چگونه در معرض خطر است .
وکالت دادگستری از جمله مشاغل مقدس و مدنی است ، حرفه ای که نزد بسیاری  ویترین شیک دارد اما از درون سخت آشفته و دغدغه مند برای حق دفاع مردم و تحکیم دادرسی منصفانه بهمراه حاکمیت قانون است . 
در حالیکه قانو‌ن اساسی ما تصریح به حق دفاع دارد و هر شخص با هر گرایشی حق داشتن وکیل و دفاع دارد و با این که لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، از گنجینه های ارزشمند این مرز و بوم و‌نظام ، مجری و استوار است اما وکیل دادگستری برای دفاع از حق مواجه با حمله های غیر منصفانه و در مواردی مجرمانه می شوند! 
وکیل برای دفاع از حق موکل مورد حمله و ضرب و شتم و حتی به قتل می رسد ! 
اینها همه بخاطر دفاع است و چه شور بختی که بابت دفاع از شخصی با این همجمه ها مواجه شوید و چه جسارت و تقیدی که با اینهمه ناملایمات پای قسم بایستیم و دست از دفاع نکشیم ....
تمام اینها یک طرف اما موضع  اقتصادی و اجتماعی نهاد کهن وکالت جای تامل دارد ، کانون وکلای دادگستری این نهاد دیر پای مدنی نه تنها بار مالی برای حاکمیت و جامعه ندارد بلکه با توان شخصی خود که با یاری یکایک وکلای دادگستری رقم می خورد علاوه بر تربیت وکیل و ساماندهی این حرفه برای استحکام حق دفاع مستقل ایستاده و مدافع سخت حاکمیت قانون است همچنین روزانه خدمات مجانی ( معاضدتی و تسخیری ) بسیار به هموطنان عزیز ارایه می کند و‌ شاید عجیب و غریب باشد که قلب یک مجموعه مستقل بدون تحمیل هزینه و فقدان بودجه برای اجتماع و مردم می تپد ! اما باید گفت بلی حقیقت دارد .. 
معاضدت همان است که وکلای دادگستری از طریق ادارات معاضدت کانون های وکلا سراسر کشور همه روزه اولا : مجانا به همگان مشاوره می دهند ثانیا : وکیل رایگان در اختیار افراد بی بضاعت قرار میگیرد ... در امور جنایی افرادی که بضاعت دارا شدن وکیل را ندارند باز هم کانون وکلای دادگستری بطور رایگان وکیل در اختیار ایشان قرار می دهد ...  
وکیل همچون پزشکی و‌مشاغل رسمی و مهم دیگر مختار در دریافت حق الوکاله خویش آنهم بر اساس توافق با موکل است از سوی دیگر برای افراد بی بضاعت نیز سازو کار داشتن وکیل پیش بینی شده لذا چه تفکری با کدام نیت علی الدوام وکلا و کانون وکلا را به انحصار گری یا زیاده خواهی محکوم می کنند ! 

این روزهای وکالت و کانون وکلا سخت تر از گذشته سپری می شود و با این حال کانون وکلا و وکلای دادگستری از رسالت خویش کوتاه نیامدند ،این روزها که حتی در اوج بیماری کرونا وکلا برای حق دفاع مردم ایستاده اند ، این روزها که عده ای وکالت دادگستری را کسب می خوانند و قصد دارند پروانه وکالت را همچون پروانه کسب تلقی کنند و حق دفاع مردم را کاسب گرایانه نقش بندند  و العجب که فسلفه این تفکر حق سوز ایجاد اشتغال است ! شان دفاع از جان ، مال و ناموس مردم را کاسبی بخوانیم آنوقت چه بر سر حقوق افراد خواهد آمد ! ؟ 
به راستی که باید اذعان داشت هر کسی که حق دفاع و وکالت را کاسبی می داند پس وزن حق را با معیار کسب و ارزیابی مالی میسنجد و همان می شود که “هرچقدر پول بدهی آش میخوری “!!! 
جالبتر این که اشخاصی غیر وکیل پیگیر کسب شمردن آن و باز شدن راه برای کاسبی موسسات حقوقی غیر مجاز هستند و لابد اگر اشخاصی با این تفکر  وکیل بودند حق دفاع را همچون همان پول و آش تصدی می کردند !! 
این روزها به عناوین مختلف کانون وکلای دادگستری و وکلای دادگستری عضو آن هر روزه با پدیده های عجیب و تهاجمی مواجه می شوند و این در حالی است که بسیاری از وکلا خصوصا وکلای جوان حتی توان پرداخت هزینه های تمدید پروانه وکالت را ندارند و بیکار هستند و عجیب است که با چه استدلالی سخن از کمبود وکیل یا حذف ظرفیت پذیرش وکیل به میان آمده است ؟! 
در سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع  ( ۷ اسفند ماه ) آگاهی همگانی در خصوص این حقایق واجب آمد و باید سالروز استقلال کانون وکلا را به مردم عزیز تبریک گفت چراکه اگر هر شخص و مقام  مواجه با ظلمی ولو از جانب ارگان دولتی شود وکیلی امکان دفاع از او را دارد که فارغ از جهت گیری و واهمه کاملا مستقل در کنارش حاضر شود ، استقلال کانون وکلا و وکیل دادگستری نه برای خودمختاری این حرفه بلکه جهت تحکیم دادرسی عادلانه بهمراه حق دفاع مستقل افراد است که چنین وضعیتی نفع مردم و تقویت اعتبار آرا قضایی و به تبع آن دستگاه قضایی را بهمراه خواهد داشت .
محمد شیوایی 
وکیل دادگستری 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.