2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
طرز تهیه سمنو عمه لیلا برای سفره هفت سین

طرز تهیه سمنو عمه لیلا برای سفره هفت سین

سمنو یکی از سین های سفره هفت سین است. برای اینکه این دسر خوشمزه را تهیه کنید اینجا را بخوانید

جامعه پویا -سمنو یکی از سین های هفت سین سفره عید است و به همین دلیل در اسفند ماه بسیار مورد توجه قرار می گیرد. ضمن اینکه سمنو یک پیش غذای بسیار خوشمزه نیز هست برای کسانی که دچار ضعف یا لاغری هستند تجویز می شود. 
البته باید بدانید سمنو یک پیش غذای بسیار پرزحمت است. 
برای اینکه سمنو درست کنید باید صبور باشید و نباید خیلی عجله کنید

 

طرز تهیه سمنو
مواد لازم برای تهیه سمنو سفره هفت سین


گندم : 1 کیلو
آرد نان سنگک : 3  کیلو
بادام : به میزان دلخواه
دستور پخت سمنو
ابتدا از چند روزط قبل از اینکه سمنو بپزید گندمها را خیس کنید. مرتب آب آن را عوض کنید تا گنداب نشود. بعد از سه روز گندم جوان می زند. دو روز دیگر صبر کنید تا ساقه بدهد. ساقه های گندم بسیار جوان است و سفید رنگ می شود. معمولا دو روز طول می کشد در این مدت با دستمال خیس مرتب ان را ابیاری کنید و یک دستمال روی گندم بیندازید و مرتب خیسش کنید. وقتی گندم جوانه زد حالا نوبت کوبیدن آن است. خانم های قدیمی گندم جوانه زده را می کوبند. اگر اینکار برایتان سخت است ان را چرخ کنید یا در هم زن بریزید طوری که کاملا له شود. بعد مقداری آب به گندم ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید . گندم ها را از صافی رد کنید تا شیره سفید رنگی از پوسته گندم در بیاید.

 

سمنو عمه لیلا
سپس آرد را داخل قابلمه ای بریزید و شیره گندم را به آرامی به آن اضافه کنید تا آرد در شیره حل شود و به صورت مایع رقیقی در بیاید.قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مدام مایع را هم بزنید تا به جوش بیایند و غلیظ شود. وقتی مایع به شکل حلوا در آمد و آبش کشیده شد ، آن را تفت دهید. مقداری آب سرد به سمنو اضافه کنید تا کمی خوشرنگ تر و رقیق ترشود.
توجه داشته باشید شیرینی سمنو به خاطر شیره گندم است پس آن را دور نریزید. 


سمنو را در یک ظرف قرار دهید و روی حرارت کم آرام آرام آن را هم بزنید تا کاملا جا بیفتد. لازم نیست هیچ چیز دیگر اضافه کنید سمنو خودش هم روغن می اندازد و هم شیرین می شود. 
بعد از اینکه جا افتاد. به مدت یک ساعت با یک دم کنی در ان را ببندید و دم بگذارید. بعد از یک ساعت سمنوی شما آماده است. 

 


نکته


سمنو را می توانید با بادام و گردو و پسته تزئین کنید. 
هر نوع اجیل که دوست داشته باشید می توانید در سمنو بریزید.
جوانه گندم منبع غنی ویتامین های گروهB و نیز ویتامینE است. ویتامین های گروهB برای بهبود وضعیت پوست ، تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش آن مفید هستند. ویتامینE نیز در تولید مثل نقش مؤثری دارد. همچنین به علت دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی باعث پیشگیری از سرطان می شود.

سمنو به سبک عمه لیلا نیز با همین روش پخته می شود و به دلیل اینکه دستور پخت آن سنتی است بسیار خوشمزه است.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.