2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
همه خواص میوه کنار ؛ از لاغری تا فواید معجزه گر برای پوست

همه خواص میوه کنار ؛ از لاغری تا فواید معجزه گر برای پوست

کنار نوعی گیاه است که از میوه و برگ آن برای درمان انواع بیماری ها از بیماری قلی تا

جامعه پویا -کنار  نوعی گیاه بسیار مفید و پرخاصیت است که خواص بسیار زیادی دارد و در طب سنتی نیز طرفدران فراوانی دارد. میوه کنار و برگ درخت کنار که به سدر هم معروف است از لاغری تا بهبود کیفیت پوست بسیار کمک می کند. 

 

کُنار، عناب، رملیک سرده‌ای از درختان و درختچه‌های تیغ‌دار از تیره عنابیان است. حدود ۴۰ گونه کنار وجود دارد که در مناطق گرمسیری و زیرگرمسیری پراکندگی دارند. میوه این درخت نیز کُنار نامیده می‌شود و خوردنی است. درخت کنار در عربی و گاه فارسی سدر نیز نامیده می‌شود و در ایران معمولاً برگ‌های کوبیده آن را «سدر» می‌نامند. 

خواص میوه کنار
خواص کنار چیست


آب [گرم] 77.86

پروتئین [گرم] 1.2

چربی کل [گرم] 0.2

کربوهیدرات، بر حسب تفاوت 20.23  [g]

کلسیم، 21 [میلی گرم] 

آهن، 0.48 [میلی گرم]

منیزیم، منیزیم 10 [میلی گرم]

فسفر، 23 [میلی گرم]

پتاسیم، 250 [میلی گرم]

سدیم، 3 [میلی گرم]

روی، 0.05 [میلی گرم]

ویتامین C، کل اسید اسکوربیک 69 [میلی گرم]

 


کنار از چه بیماری هایی جلوگیری می کند


کنار از انواع بیماری ها می تواند جلوگیری کند ، سرطان یکی از بیماری هایی است که مصرف کنار روی ان تاثیر می گذارد  اسیدهای تری پتین و پلی ساکاریدهای این میوه به از بین بردن ساختار های سلولی سرطان کمک کرده و از شیوع آن جلوگیری می کنند.


از دیگر خواص کنار  تاثیر مثبت آن روی فشار خون بالاست محتوای پتاسیم موجود در میوه کنار باعث تنظیم فشار خون شده و  خطر بیماری قلبی را به حداقل می رساند. همچنین، ماده ضد پاتوژن موجود در میوه از تجزیه چربی جلوگیری می کند، از این رو باعث گرفتگی شریان ها می شود. همچنین کنار روی بیماری های معده تاثیر بسیار زیادی دارد و یبوست را از بین می برد. این میوه سرشار از کلسیم، فسفر و آهن است. این سه عنصر مهم به استحکام بافت‌های استخوان کمک می‌کنند. همچنین مقادیری از ویتامین D ۳ موجود در میوه کُنار موجب استحکام دندان‌ها می‌شود و کمک می‌کند تا استخوان‌ها سختی معمول خود را به شکل طبیعی حفظ کنند.

 


کنار میوه ای برای لاغری

 


از آنجایی که کنار باعث از بین رفتن یبوست شده و کمک می کند تا  گوارش کار طبیعی خودش را انجام دهد. بهترین کار این است که شما اگر تصمیم به لاغری دارید از کنار استفاده کنید. چراکه کنار به دلیل فیبر بلایی که دارد به شما کمک می کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید. 
کنار خون را تصفیه می کند و به بالا رفتن گردش خون در بدن بسیار کمک می کند. به همین دلیل به سلامت نگه داشتن ارگانهای بدن خیلی کمک می کند. 

 


چه کسانی نباید میوه کنار استفاده کنند

 


افرادی که دچار مشکل نفخ معده هستند باید بدانند  ،میوه کُنار در صورت مصرف بیش از اندازه موجب نفخ شدید معده می‌شود.
مصرف بیش از اندازه این میوه موجب اسهال خواهد شد. ویتامین K موجود در میوه کُنار غلظت خون افرادی را که دچار مشکل غلظت خون هستند، افزایش می‌دهد.

میوه کنار


تاثیر کنار روی پوست

 


بر اساس تجربه‌ها و آزمایش‌های صورت گرفته، ماسک برگ پودر شده کُنار یا سدر تأثیر معجزه‌آسایی بر زیبایی و درخشندگی پوست و رشد و افزایش مو‌های سر داشته است.
ماسک سدر، ماده‌ای مؤثر در تسریع ترمیم جای زخم و جوش صورت است. البته در صورت داشتن اثر زخم‌های عمیق و پررنگ نمی‌توان چندان امید داشت که این ماسک مؤثر باشد، اما اگر جای زخم سطحی یا جوش روی صورت داشته باشید، پس از سه تا پنج بار استفاده، تأثیر آن را خواهید دید. 
از خواص زیبایی این گیاه، این است که باعث روشنی رنگ رخسار می‌شود و پوست را شفاف می‌کند. برای افرادی که مشکل خشکی پوست دارند، بهتر است چند قطره روغن زیتون، نارگیل یا بادام را به ترکیب ماسک خود اضافه کنند.

 


برگ سدر از جمله برگ درختانی است که در طب سنتی به آن قابض می‌گویند. همین خاصیت سدر باعث سفتی، کشیدگی و تقویت ماهیچه و پوست صورت می‌شود و پوست را از حالت شلی در می‌آورد.
سدر با خاصیت خنک کننده، طبع سرد و همچنین ضد باکتری موجب رفع التهابات پوستی می‌شود. شاید رفع جوش‌های صورت بعد از درخشندگی پوست از نخستین تأثیرات استفاده از ماسک سدر یا برگ کُنار باشد که تجربه خواهید کرد. بیشتر جوش‌های حاصل از خوردن غذا‌های گرم با ترکیب ماسکِ عرق کاسنی و پودر سدر برطرف خواهند شد.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.