2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
گاندو یعنی چه ؟

گاندو یعنی چه ؟

گاندو که با سریال گاندو برسر زبان ها افتاده است یعنی چه؟ معنی گاندو را اینجا بخوانید

جامعه پویا -گاندو یک تمساح پوزه کوتاه است که در منطقه بلوچستان زندگی می کند و یکی از حیوانات خطرناکی است که در این منطقه قربانیان زیادی هم گرفته است. 


گاندو تنها کرکودیل  بومی در منطقه پاکستان و ایران است . در زبان بلوچی گوَنڈ (Gwanḍ) به معنی «کوتاه» و «کوچک‌جثه» است و گونڈو (Gwanḍo) یعنی «کوتاهه» که به پوزه کوتاه این جاندار اشاره دارد.[۱] واژه گونڈ به احتمال زیاد وام‌ گرفته واژه‌ای است از زبان سندی در بلوچی. 

 


گاندو حیوانی گوشتخوار است که کمین کرده و شکار می کند. ماهی‌ها، خزندگان و پستانداران و… دارد. گاندوهای کوچک بیشتر از حشرات، دوزیستان، سخت‌پوستان، ماهی‌های کوچک و گاندوهای بالغ هم از پرندگان، خزندگان، ماهی‌ها و انواع پستانداران تغذیه می‌کنند. 

 


از رفتارهای جالب این حیوان حفر کانال‌های عمیق در کنار رودخانه‌ها و آبگیرهای محل زندگی خود است. گاندوها با حفر این کانال‌ها که چندین متر عمق داشته و طول آن‌ها تا ۱۵ متر می‌رسد، هم پناهگاهی برای زندگی و استراحت خود در ساعت‌های گرم روز تهیه می‌کنند و هم از تبخیر آب جلوگیری کرده و با ذخیره آب در کانال‌ها به حفظ آب برکه‌ها و تالاب‌ها در فصل‌های گرم و ایام خشکسالی کمک می‌کنند. همین دلیل بلوچ‌ها علاقه زیادی به این حیوان دارند و معتقدند که «هر جا گاندو باشد آب فراوان است».

 


در ایران به گاندو تمساح ایرانی هم گفته می شود. این حیوان در منطقه بلوچستان زندگی می کند و قربانیانی از میان شهروندان منطقه بلوچستان داشته است. معروف ترین قربانی این حیوان دختربچه ای بود که برای برداشتن آب به رودخانه رفته و مورد حمله گاندو قرار گرفته و دستش قطع شده بود. 

 


گاندو چرا سر زبان ها افتاد


گاندو در ایران شهرت زیادی نداشت تا زمانی که نام یک سریال امنیتی جاسوسی را در ایران گاندو گذاشتند. این سریال که تم سیاسی دارد و به مساله مذاکرات هسته ای در ایران می پردازد نام گاندو دارد. این سریال به بهانه سبک زندگی یکی از شخصیت ها که جاسوس بود و در خانه اش گاندو نگهداری می کرد نامش گاندو گذاشته شد. فصل دوم این سریال نیز با نام گاندو 2 در نوروز 1400 از شبکه 3 پخش شد.  شخصیت اصلی این سریال محمد نام دارد. محمد یک مامور امنیتی است که در کار شناسایی جاسوس است . وحید رهبانی که زمانی به دلیل طرز تفکرش و تئاترهایی که روی صحنه برده بود ،  مورد انتقاد تند اصولگرایان بود نقش محمد را بازی می کند . این سریال واکنش های زیادی داشته و مورد نقد افرادی قرار گرفت که مذاکرات هسته ای را برای کشور راهگشا می دانستند. سریال گاندو علیه تیم مذاکرات هسته ای است و و برخی افراد میان آنها را جاسوس معرفی می کند. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.