2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
خواص چای کوهی و مضرات چای کوهی چیست

خواص چای کوهی و مضرات چای کوهی چیست

چای کوهی گیاهی بسیار پرخاصیت است که بیماری‌های کبدی و کیست تخمدان و .. را درمان می‌کند همه خواص و مضرات چای کوهی را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -چای کوهی گیاهی است که در منطقه غرب کشور خصوصا آذربایجان رشد می‌کند و خواص بسیار زیادی دارد. 

 


در طب سنتی از آن برای متعادل کردن مزاج استفاده می‌شود چرا که طبعی گرم دارد. 
از چای کوهی به نام‌های توکلیجه و کلکنه هم اسم برده می‌شود. 

چای کوهی چه خواصی دارد


چای کوهی برطرف کننده بی‌خوابی و اضطراب


افراد برای رفع افسردگی و بی خوابی باید سه روز متوالی از چای کوهی استفاده کنند. چای کوهی در این خصوص بسیار تاثیرگذار است و در مراحل ابتدایی افسردگی مصرف چای کوهی بسیار توصیه می‌شود. برای دم‌نوش چای کوهی مقدار ده گرم از این چای را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت یک ربع صبر کنید تا کاملا دم بکشد. حتما روی لیوان درپوش بگذارید. 

 


چای کوهی درمان عفونت ریوی

 


چای کوهی در عفونت ریوی نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. چای کوهی در درمان برخی از بیماری ها مانند فلج، مننژیت، کزاز و سیاه سرفه نقش موثری دارد؛ این گیاه کرم معده و روده را هم برطرف می کند؛ چای کوهی ادرارآور و قاعده آور است.
برای درمان و التیام زخم ها، سوختگی ها و جای نیش حشرات برگ های چای کوهی را پودر کنید و روی زخم های عمیق قرار دهید؛ چای کوهی، اسهال خونی را درمان می کند.

 


مضرات چای کوهی


زنان باردار و همچنین افرادی که قرص های ضد بارداری، آسم، سرماخوردگی و حساسیت استفاده می کنند باید از مصرف چای کوهی پرهیز کنند.استفاده زیاد از چای کوهی برای افراد گرم مزاج مضر است و موجب خون آلود شدن ادرار می شود. برخی افراد چای کوهی را با علف چای (هوفاریقون/ گل راعی) اشتباه می‌گیرند. هوفاریقون دارای گل‌های زرد است اما چای کوهی گل‌های ریز بنفش پوشیده از کُرک دارد.

مضرات چای کوهی چیست


طبع چای کوهی چیست


در طب سنتی چای کوهی طبعی گرم و خشک دارد. بنابراین برای افرادی که بسیار سردی می‌کنند و طبع بلغمی دارند بسیار مفید است. چای کوهی را افراد گرم مزاج نباید استفاده کنند چون دچار عارضه هایی می‌شوند. 

 


خواص چای کوهی برای پوست


چای کوهی برای پوست بسیار مفید است. در وسط برگ های چای کوهی ماده قرمز رنگِ هایپریسین وجود دارد که برای از بین بردن سوختگی ها مفید است. همچنین از سالیان قبل برای درمانزخم ها از چای کوهی به عنوان دارویی موثر استفاده می شود.

نکته: آنچه در بخش پزشکی جامعه پویا منتشر می‌شود صرفا جهت اطلاع رسانی است و جنبه درمانی ندارد. پیش از هرگونه استفاده درمانی از این توصیه‌ها با پزشک خود مشور کنید. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.