2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
خواص سیر سیاه  و مضرات آن چیست

خواص سیر سیاه و مضرات آن چیست

سیر سیاه یک فراورده پرخاصیت است همه چیز درباره سیر سیاه را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -سیر سیاه فراورده ای است که از تخمیر سیر معمولی در حرارت و رطوبت کنترل شده تهیه می‌شود. طی این روند سیر را بین ۵۰ تا ۹۰ روز در دمای تقریبی ۶۰ تا ۷۷ درجه سانتی گراد نگهداری می‌کنند. پس از آن سیر حالت ژله ای پیدا می‌کند، مزه آن شیرین شده و رنگ آن سیاه می‌شود. این فراورده خاصیت انرژی زایی دارد و معمولاً از آن به عنوان چاشنی و طعم دهنده در غذاها استفاده می‌شود.

 


سیر سیاه مستقیماً از سیر معمولی تولید شده و ترکیب شیمیایی خاصی در این تبدیل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این تبدیل از آن جهت اهمیت دارد که باعث می‌شود سیر سیاه ضمن حفظ خواص سیر معمولی، خواص بسیار بیشتری نیز نسبت به آن ارائه کند.

 

خواص سیر سیاه
متخصصان تغذیه با اشاره به خواص متعدد سیر و افزایش چند برابری این خواص در سیر سیاه می گویند: با توجه به ارزش غذایی و تأثیرات سیر سیاه، توصیه می شود این ماده ارزشمند در رژیم غذایی گنجانده شود چرا که سیر سیاه ضمن جلوگیری از بیماریهای قلبی، باعث کاهش فشار خون شده و غلظت خون را کاهش می دهد.
این فراورده برای اولین بار توسط کره ای‌ها برای مصارف دارویی تولید گردید. گاهی اوقات از آن در تهیه نوشابه‌های انرژی زا یا شکلات سیر سیاه نیز استفاده می‌شود.

 


متخصصان معتقدند: در مقایسه با سیر خام، سیر سیاه، یک رنگ سیاه معمولی، مزه شیرین و بافت جویدنی بدون بوی زننده دارد و دارای مقادیر فراوانی از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند پلیفنلها، فلاونوئیدها، مشتقات تتراهیدروکاربولین و ترکیبات ارگانوسولفور در مقایسه با سیر تازه است.

 


سیر سیاه یک چربی سوز قوی

کارشناسان مواد غذایی می گویند: سیر سیاه به عنوان یک عامل مهم چربی سوز و کاهش وزن شناخته می شود و اثرات درمانی زیادی از جمله ضد سرطان، ضد چاقی، سیستم ایمنی بدن، هیپولیپیدمی، آنتی اکسیدان، محافظت کننده سلولهای کبدی و اثرات محافظت کننده عصبی در چند دهه گذشته از سیر سیاه گزارش شده است.

 

 

سیر سیاه از کجا بخریم
جلوگیری از پیری زودرس با سیر سیاه

 


به گفته متخصصان تغذیه ، سیر سیاه تا حدی از پیری زودرس نیز جلوگیری می کند و در پیشگیری و درمان بیماریهای تنفسی و آسم، کاهش استرس، سرماخوردگی، آلرژی و سرطان نیز مؤثر است.

 


کاهش دردهای عضلانی 


مطالعات نشان می دهد ؛ این ماده برای ورم مفاصل و دردهای ماهیچه ای نیز می تواند مفید باشد و خاصیت انرژی زایی دارد و افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است، با خوردن این خوراکی، می توانند سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنند.

 

 

خواص سیر سیاه برای بیماران کلیوی


سیر سیاه ادرار آور بسیار خوبی است ، این نوع سیر چون حاوی پتاسیم است برای افرادی که از بیماری های کلیوی و ورم وحفظ اب دربدن رنج می برند توصیه می شود.

 


درمان بیماری  ها تنفسی با سیر سیاه 


سیر سیاه بیماری های تنفسی و آسم را درمان میکند و همچنین التهاب گلو حنجره سرماخوردگی و آلرژی را کاهش می دهد
خوردن سیر سیاه مثل نسخه طبیعی درکاهش استرس موثراست اعصاب راآرام و بابی خوابی و بدخلقی مبارزه میکند
از خواص دیگر سیر سیاه می توان به کاهش کلسترول ضد سرطان ومبارزه با یبوست نام برد.
سیر سیاه نمی‌تواند به تنهایی برای تمامی بیمار‌یها و مشکلات بدن معجزه کند،اما چیزی که مشخص است، خواص بی‌ نظیر این ماده غذایی است که با مصرف مستمر آن می‌توان به آنها دست پیدا کرد.
 

مضرات سیر سیاه 

از جمله مضرات سیر سیاه ،آسیب به کبد ، حالت تهوع ، استفراغ و سوزش معده ،  اسهال ، تشدید خونریزی ، کاهش زیاد فشار خون ، مشکلات مربوط به معده  است. در خوردن سیر سیاه احتیاط کنید. 

 

نکته: بخش سلامت جامعه پویا همواره در راستای اطلاع رسانی مطلب منتشر می کند و این مطالب جنبه درمانی ندارد. قبل از مصرف هر ماده ای به عنوان درمان با پزشک خود مشورت کنید. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.