2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
همه خواص توت سیاه از کنترل دیابت تا لاغری

همه خواص توت سیاه از کنترل دیابت تا لاغری

توت سیاه میوه ای فصلی است که در حدود یک ماه در فصل بهار رشد می کند. این میوه ریز و خوشمزه در بارداری ، کنترل دیابت و لاغری موثر است. خواص توت سیاه را اینجا بخوانید

جامعه پویا -توت سیاه میوه ای فصلی است که در اردیبهشت ماه به بار می نشیند و بسیار خوشمزه و از آن مهمتر بسیار مفید است. 
طبیعت و مزاج توت سیاه سرد و خشک می‌باشد. توت سیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها (آنتوسیانین، کلروژنیک اسید و میریستین)، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B۶، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K۱، پتاسیم، آهن، منیزیم، فسفر، کلسیم، روی و فیبر است.

 

درخت توت سیاه بسیار سریع به گلدهی می‌رسد و می‌تواند ۹ تا ۱۵ متر رشد کند. درخت توت سیاه در آب و هوای معتدل رشد می‌کند و امروزه در سراسر اروپا، هند، شمال آفریقا و خاورمیانه به فراوانی یافت می‌شود. ایران از جمله کشورهایی است که باغ های توت سیاه زیادی دارد. 

برگ‌های درخت توت و از جمله توت سیاه به عنوان تنها منبع غذایی برای کرم ابریشم استفاده می‌شوند.

 

مفید برای کلسترول و قلب


مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که توت سیاه می‌تواند با کاهش کلسترول خون بالا (کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون) خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.
برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که توت سیاه از تشکیل چربی در کبد جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد.

همچنین یک مطالعه در تایوان نشان داده که عصاره توت سیاه باعث کاهش تشکیل اسید‌های چرب در کبد می‌شود.

 

 

کنترل دیابت و قند خون


توت سیاه حاوی ترکیباتی است که آنزیم تجزیه کننده کربوهیدرات در روده را مهار کرده و احتمال افزایش قند خون پس از مصرف کربوهیدرات‌ها در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

مقادیر بالای فیبر موجود در توت سیاه به جذب قند اضافی در جریان خون کمک کرده و باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می‌شود.
در طب سنتی چینی از انواع توت‌ها و به ویژه توت سیاه برای درمان سرطان استفاده می‌شود.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان‌های موجود در آب توت سیاه باعث کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد شده و با جلوگیری از استرس اکسیداتیو خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

در سال ۲۰۱۷، محققان کره‌ای ترکیبی را از توت سیاه جدا کردند که قادر است از رشد و تکثیر تومور و سرطان جلوگیری کند.

 

 

لاغری و کاهش وزن


توت سیاه کم کالری است و به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. 

 


تاثیر توت بر روی پوست و استخوان 

ویتامین K، کلسیم، آهن و مقادیر کمی از فسفر و منیزیم موجود در ‌توت میتواند برای ایجاد و محافظت از بافت استخوانی سودمند باشد. با افزایش سن، حفظ استحکام استخوان‌ها، سرعت بخشیدن بـه بهبود یا حتی معکوس‌کردن روند تحلیل استخوان‌ها برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان یا سایر بیماری‌های استخوانی مرتبط با سن اهمیت بیشتری پیدا میکند. توت مقدار زیادی ویتامین‌های A و E همراه با تعدادی از ترکیبات کاروتنوئید مانند لوتئین، بتاکاروتن، زاگزانتین و آلفاکاروتن دارد. تمام این عناصر بـه‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌هایی عمل میکنند که بـه‌خصوص روی پوست، بافت‌ها، مو و سایر نقاط بدن که رادیکال‌ های آزاد بـه ان حمله میکنند، تأثیر می گذراند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف عصاره توت سیاه برای ۱۲ باعث کاهش وزن و کاهش چربی شکم در همستر می‌شود.

 


درمان یبوست


توت سیاه حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.
مقادیر بالای فیبر موجود در توت سیاه به بهبود حرکات روده کمک کرده و با افزایش حجم مدفوع برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می‌باشد.
مقادیر قابل توجه آهن موجود در توت سیاه با افزایش تولید گلبول‌های قرمز به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می‌دهد.
توت سیاه حاوی ترکیباتی است که دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در توت سیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت را کاهش می‌دهند.

 

مضرات توت سیاه


آلرژی به میوه توت سیاه بسیار نادر است، اما برخی افراد حساس ممکن است به گرده درخت توت سیاه حساسیت داشته باشند.

 

 

دم نوش برگ توت سیاه 

 

از برگ‌های درخت توت سیاه، دمنوشی تهیه می‌کنند که به کاهش فشار خون بالا و کاهش التهاب گلو کمک می‌کند.

 


درباره توت سیاه بیشتر بدانید 


ریشه توت سیاه منبع سرشاری از تانن است که برای افرادی مشکلات گوارشی مزمن مانند کولیت دارند، توصیه نمی شود.
زنان باردار و شیرده باید توت سیاه را در حد متعادلی مصرف کنند اما باید از مصرف دم نوش برگ های توت سیاه اجتناب کنند. کودکان زیر دو سال نیز نباید از این دم نوش استفاده کنند. برای کودکان بزرگتر یا افراد مسن بالای 65 سال نیز باید با پزشک خود جهت تجویز این دم نوش مشورت کنند.
برگ های توت سیاه ممکن است باعث واکنش های آلرژیک از حدود متعادل تا شدید شود. متخصصین پزشکی معتقدند علائم خاص در این زمینه، دوز مناسب و ریسک های احتمالی را قبل از مصرف دم نوش برگ های توت سیاه را باید ملاحظه کنند. در این مورد شما باید به هر واکنش آلرژیک ناشی از مصرف توت سیاه یا برگ های آن توجه کنید و با یک متخصص فورا مشورت نمایید.
توت سیاه برای تثبیت سلامتی بینایی مفید است. مصرف منظم توت سیاه به محافظت از چشم در برابر اشعه ماورای بنفش کمک می کند. لوتئین موجود در توت سیاه رنگدانه های محافظی را در پشت شبکیه چشم تشکیل می دهد و از آسیب های ناشی از سطح اکسایشی و امواج نور روشن جلوگیری می کند. علاوه بر آن آنتوسیانیدین ها و ویتامین های موجود در توت های سیاه بینایی را ارتقا داده و از چشم ها در برابر بیماری های مختلف مانند انحطاط رنگدانه های چشم، آب مروارید و شب کوری مراقبت می کند.

خواص توت سیاه برای لاغری


چطور توت سیاه سالم انتخاب کنیم


به طور کلی توت سیاه کاملا رسیده که آماده خوردن هستند؛ بسیار سیاه هستند اما درحالیکه آن هایی که کاملا نرسیده اند، ممکن است قرمز یا بنفش تیره باشند. زمانی که توت سیاه بسته بندی شده می خرید، به چسبندگی بین توت ها نگاه کنید. توت هایی که به هم چسبیده اند یا تمایل به چسبیدن دارند، ممکن است نشان دهنده فاسد شدن باشد.
توت سیاه از بدن در مقابل اختلال بافت های پوششی حفاظت می کند. این اختلال با عملکرد غیر عادی دیواره های سازنده رگ های خونی به وجود می آید. همانطور که مطالعات تاکید کرده اند، توت سیاه حاوی ترکیبات مفیدی مانند سیانیدین گلوکزید است که با فعالیت اکسایشی مقابله می کند و به عادی سازی عوامل اختلال زای این شرایط، کمک می کند. همچنین این ماده به کاهش آسیب DNA کمک می کند و با اختلال عروقی مقابله می کند. توت سیاه حاوی مقدار خوبی از ویتامین کا است که به لخته سازی عادی خون کمک می کند. این ویتامین از خونریزی زیاد ناشی از زخم های سطحی جلوگیری کرده و به ترمیم زخم ها کمک می کند. ویتامین کا موجود در توت سیاه برای اصلاح پروتئین ها ضروری است که نقش مهمی را در حفاظت استخوان ها در مقابل پوکی، بازی می کنند.

 

توت سیاه در بارداری
 نحوه نگهداری توت سیاه


توت های له شده باید سریعا طی سه یا چهار روز بعد از خرید مصرف شوند. توت های سیاه باید در مخازن کم عمق بدون لایه های زیاد نگهداری شوند یا اینکه در جایی دیگر نگهداری شوند سپس در یخچال گذاشته شوند تا از پوسیدگی آن اجتناب شود و محتوای آن را در بسته پلاستیکی نگه داشته نشوند. برای استفاده بیشتر توت های سیاه باید یخ زده شوند. زمانی که یخ زده شوند باید در یک بسته ی زیپ دار در فریزر نگهداری شوند.

اگر توت سیاه را از سوپرمارکت خریداری کرده اید، آن را طی یک روز بخورید. شما می توانید با فریز کردن آن، مدت مصرف آن را تمدید کنید اما بوی آن کمتر خواهد شد اگر در دمای اتاق نگهداری شوند.

اگر نمی توانید آن ها را فورا مصرف کنید، شما می توانید توت ها را تا بیش از یک سال فریز کنید، فریز کردن آنها ارزش غذایی آن ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
منبع: drhealthbenefits / drhealthbenefits / verywellfit  / خبرگزاری صدا و سیما

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.