2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
تنگه لی لی کجاست و چطور به آن سفر کنیم

تنگه لی لی کجاست و چطور به آن سفر کنیم

تنگه لی لی ، تنگه ای در منطقه لرستان است که طبعیت بسیار زیبایی دارد و تفریحات زیادی می توانید در این تنگه بکنید ،اگر می خواهید بدانید چطور به تنگه لی لی بروید این مطلب را بخوانید

جامعه پویا -تنگه لی لی در استان لرستان یکی از زیباترین و دیدنی ترین تنگه های ایران است که از جریان رودی به نام ماربره شکل گرفته و هرساله گردشگران زیادی را به منطقه می کشاند.


 تنگه لی لی در ۲۰ کیلومتری شرق شهرستان درود و در استان لرستان قرار دارد و به  اسم تنگه سورپیلو نیز شناخته می شود این تنگه در مجاورت روستای چمنار و نرسیده به روستای سیرم قرار گرفته است.

 

تنگه لی لی


حوضچه هایی برای شنا

تنگه لی لی حوضچه هایی دارد که عمق آن به دو متر می رسد و محل مناسبی برای شنا کردن است و خنکی آب آن باعث می شود لحظات لذت بخشی برای شما رقم بخورد.

بیشتر بخوانید: دره عشق کجاست و چطور به آن سفر کنیم


رود ماربره


 تنگه لی لی از جریان رودی به نام ماربره، در دل صخره‌های زاگرس شکل گرفته و استخرهایی طبیعی و زیبا دارد. به دلیل وجود مارهای زیاد در این رودخانه به آن ماربره می گویند. البته در حال حاضر مارها به اندازه سالهای قبل نیستند و حضور انسان باعث شده تا آنها بسیار کمتر از قبل در این رودخانه حضور داشته باشند. یکی از دلایل حضور مارها در این منطقه تخته سنگ های صاف و بسیار بزرگ است. در این منطقه صخره سنگ بزرگی وجود دارد که بالا رفتن از آن بسیار لذت بخش است به شرطی که اصول کوهنوردی و صخره نوردی را بدانید. 

بیشتر بخوانید: دره تو بیرون جاذبه خاص گردشگری خوزستان

پیاده روی دل انگیز

برای رسیدن به تنگ لی لی ، حدود 45 دقیقه از روستای چمنار و حدود یک ساعت از روستای سیره پیاده‌روی نیاز است. شما حین پیاده روی می توانید از درختان گیلاس لی لی هم میوه بچینید و لذت ببرید. در این منطقه تعداد زیادی درخت گیلاس وجود دارد که بسیار ریز هستند و شبیه آلبالو هستند به این گیلاس ها گیلاس لی لی می گویند و به همین دلیل هم این دره را دره لی لی می نامند.

 

سفر به تنگه لی لی

تفریح در تنگه لی لی 


 در تنگه لی لی می توانید تفریحات متنوعی را انجام دهید تفریحاتی مانند اب تنی، اب بازی و قایق سواری پرداخت. علاوه بر این ها درختان سرسبز اطراف، رودی که از وسط تنگه عبور می کند و حوضچه های بزرگ و کوچکی که در گوشه و کنار آن جا خوش کرده اند همه و همه لذت از گردش در طبیعت شاداب تنگه را دوچندان می کنند.
این تنگه مکان بسیار مناسبی برای کوهنوردان، طبیعت گردان، صخره نوردان و گروه های دوستانه همراه با تجهیزات و راهنماست اما به دلیل خطراتی که ممکن است با وجود موقعیت و شکل قرارگیری تنگه پیش روی باشد برای سالمندان و کودکان چندان توصیه نمی شود. 

بیشتربخوانید: تنگ براق روستایی بی نظیر با جاذبه هایی باستانی و طبیعی


شنا و شیرجه


لی لی تنگه پرآبی است لذا مکان بسیار مناسبی برای شناگرانی است که علاقه ی زیادی به شیرجه زدن در اب از ارتفاع دارند. ابتدای ورودی تنگه تا حدی باز است اما همان طور که به سمت جلو پیش می روید فضای تنگه بسته می شود و صخره های صاف و صیقلی خود را نشان می دهد. در میانه ی راه حوضچه های کوچک و بزرگی وجود دارد که بسیار دیدنی و جالب هستند و یکی از آنها از بقیه زیباتر و معروف تر است و به همان نام لی لی شناخته می شود. میانه های تنگه بیشترین عمق را دارد و برای شیرجه زدن و شنا کردن از سایر قسمت ها مناسب تر است؛ اما حتما قبل از شیرجه زدن محل را بررسی کنید که مبادا از عمق مناسبی برخوردار نباشد.

 


قایق سواری

 

فضای تنگه لی لی تقریبا تنگ و باریک است اما این تنگی در حدی نیست که نتوانید قایق به آب بیندازید. در واقع قایق سواری در یک مکان صخره ای با آبی خروشان که در میانه های راه حوضچه های آب، سنگ های بزرگ و درخت های بلندی دارد می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. در حال حاضر یک قایق پدالی در تنگه موجود است که می توان با پرداخت مبلغی در حد 5000 هزار تومان بر آن سوار شد اما پیشنهاد می شود خود یک قایق بادی به همراه داشته باشید تا از قایق سواری بر رود ماربره لذت بیشتری ببرید.

 

 

شرایط سفر به تنگه لی لی
با تجهیزات به تنگه لی لی سفر کنید


کفش کوهنوردی، کلاه آفتابگیر، کرم ضد آفتاب، دمپایی یا صندل، آب آشامیدنی، کیسه ی زباله و گوپرو حتما همراه خود داشته باشید. پیشنهاد می شود با توجه به مدت زمانی که قصد ماندن در تنگه را دارید خوراکی هم به همراه داشته باشید. 
در سفر به تنگه لی لی صندل های مناسب رودخانه نوردی بپوشید. این صندل ها کفی های استانداردی دارند و علاوه بر اینکه آب را از خود عبور می دهند از سر خوردن شما بر صخره ها جلوگیری می کنند. اگر در تابستان به تنگه سفر کنید و آفتاب تند باشد احتمال آفتاب سوختگی بعد از خیس شدن بسیار زیاد است پس حتما از کلاه آفتاب گیر و کرم ضد آفتاب استفاده کنید اما از آنجا که احتمال می رود عینک دودی تان از دست تان سر بخورد و درون آب رودخانه بیفتد پیشنهاد می شود آن را در ماشین و خارج از تنگه بگذارید و با خود به نزدیک آب نبرید.


تنگه لی لی مکانی پرخطر


تنگه لی لی در کمال زیبایی ممکن است اندکی خطرناک باشد، مخصوصا در فصل بهار که سطح آب آن بالا می آید به همین دلیل نباید تنها و بدون تجربه به این تنگه سفر کنید. سفربه این تنگه قطعا خطرات زیادی دارد و اگر کوهنوردی بلد نباشید و بدن ورزیده ای نداشته باشید قطعا با مشکلاتی مواجه خواهید شد. بنابراین زمانی که قصد سفر به این تنگه را دارید حتما با یک راهنمای کاربلد به محل بروید و همه شرایط خود را به راهنما بگویید تا او بتواند تفریحات مناسب شما را برایتان درنظر بگیرد. اگر دچار بیماری قلبی هستید حتما راهنمای سفر را در جریان قرار دهید. باید بدانید که شب را باید در تنگه بگذارنید بنابراین تجهیزات کافی حتما همراه داشته باشید
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.