2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
داستان سریال زخم کاری با بازی خیرکننده جواد عزتی به کجا می رسد

داستان سریال زخم کاری با بازی خیرکننده جواد عزتی به کجا می رسد

داستان سریال زخم کاری برگرفته از نمایشنامه مشهور مکبث شکسپیر است. جزئیات را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -سریال زخم کاری با فضای ملتهب اجتماعی و سکانس های منحصر به فرد امضای محمد حسین مهدویان را با خود دارد.


شروع کوبنده این سریال در قسمت اول با شکنجه مالکی توسط همسرش سمیرا خبر از یک شخصیت پر از درد و رنج می دهد. شخصیتی که قرار است داستان های زیادی از او ببینیم. در ابتدای اثر اشاره می شود این سریال الهام گرفته از داستان مشهور مکبث نوشته شکسپیر است. 

سریال زخم کاری


کسانی که نمایشنامه مکبث را خوانده اند قطعا می دانند مکبث سردار شجاع و دلیری بود که با قتل پادشاه دچار هول وهراسی شد که تا پایان عمرش همراه او بود. 

مکبث کیست ؟


مکبث شرح زندگی پرحادثهٔ سرداری دلیر و لایق به نام مکبث است. دانکن، پادشاه شریف و مهربان اسکاتلند، او را از میان هواخواهان خود برمی‌کشد و به وی لقب و منصب می‌بخشد، اما مکبث بر اثر تلقین جادوگران و وسوسهٔ نفس و به اغوای زن جاه‌طلب خویش در شبی که پادشاه مهمان اوست او را در خواب به قتل می‌رساند و با این قتل جهنمی برای خویش به‌وجود می‌آورد. مکبث از آن پس گرفتار عذاب وجدان می‌شود، چندانکه هر آهنگی و هر در کوفتنی او را هراسان می‌کند.

 


سردار مکبث و سردار بانکو [پس از شکست سپاهیان نروژی و در راه بازگشت به اسکاتلند با جادوگران روبه رو می‌شوند که از آینده خبر می‌دهند و در حالی که امیر کادور[ب] زنده است او را سالار کادور می‌خوانند و به او می‌گویند که شاه خواهد شد. ساحران در پاسخ سؤال بانکو می‌گویند که: فرزندان تو به پادشاهی می‌رسند. دو سردار غرق در شگفتی از ساحران جدا می‌شوند. مکبث در راه بازگشت توسط پیک دانکن پادشاه اسکاتلند باخبر می‌شود که امیر کادور به جرم خیانت به اعدام محکوم شده و ولایت کادور نصیب او شده‌است و این پیام تکان دهنده درستی پیشگویی ساحران را بر او ثابت می‌کند. (امیر کادور بعد از شاه و جانشین بالاترین مقام را در کشور دارد) دانکن برای تقدیر از سردار پیروز (مکبث)، به قصر او وارد می‌شود تا شب را نیز در کاخ او سر کند؛ غافل از آنکه مکبث با وسوسه همسرش لیدی مکبث فرجامین شب زندگی او را تدارک دیده‌اند. دانکن در خوابگاه به قتل می‌رسد و دستان مکبث و روان لیدی مکبث به خون ولی نعمتشان که به فروتنی و تواضع مشهور است آلوده می‌شود. اما این پایان ماجرا نیست و مکبث برای آنکه پیشگویی ساحران محقق نشود قاتلانی را به کشتن فرزندان بانکو می‌گمارد. بانکو که بو برده‌است فرزندش فلیانس ممکن است کشته شود، او را فراری می‌دهد ولی خود به دست همان قاتلان کشته می‌شود. مالکوم فرزند دانکن نیز می‌گریزد تا مبادا به قتل برسد و این اقدام بر خشم و خون‌خواری مکبث می‌افزاید. هدف بعدی مکداف سالار فایف است که او نیز از اسکاتلند گریخته و به جمع مخالفان مکبث پیوسته‌است. اما مکبث کاخ مکداف را به آتش می‌کشد و زن و فرزندان سالار فایف را با قساوت می‌کشد.

 

شخصیت سرد سمیرا در زخم کاری 


شخصیت مکبث و بانو مکبث را به راحتی می توان در مالکی و همسرش سمیرا دید. 
سمیرا (رعنا آزادی ور) زنی عصبی با شخصیتی بیمار است که با شکنجه کردن شوهرش ، رفتارهای عصبی و پرخاشگر و میل بی افسارش برای به دست آوردن و پولدار شدن بیشتر او را به زنی خشن و آزارگر تبدیل کرده است. 
سکانس ابتدای سریال زخم کاری تکلیف بیننده را با سریال مشخص می کند و مشخص می شود مالکی مردی است در کار خود بسیار موفق و یک تاجر بسیار قهار که در زندگی شخصی خود با مشکلات زیادی مواجه است (درست شبیه شخصیت مکبث) او تحت نفوذ همسرش است و مجبور به اطلاعات است. از شرایطی که دارد ناراضی است چرا که به گفته همسرش ثروت پسرعمو (پادشاه در داستان مکبث) به دلیل کارهای اوست نه لیاقت خودش. پس مالکی باید حق خودش را از او بگیرد و در آخرین معامله تصمیمی سخت می گیرد و پولهای پسرعمو را بالا می کشد. 

جواد عزتی ، هانیه توسلی و رعنا آزادی ور در زخم کاری
قاب بندی ها ، بازی خیرکننده جواد عزتی ، خشکی صورت رعنا آزادی ور و حسادت مواج در صورت سعید چنگیزیان و رویارویی اش با مالکی قدرت بازی گرفتن محمد حسین مهدویان را نشان می دهد. 
محمد حسین مهدویان کارگردان کارهای مینیمال نیست او کارگردانی است که با سوژه و زندگی درگیر می شود و جدال را در زیباترین شکل ممکن به نمایش می گذارد. جدالی که حالا در مالکی می بینیم. مردی در ظاهر قوی و جسور اما در باطن بسیار رنج دیده و ترسو و خسته و تحت تسلط همسرش. همانطور که دردر شخصیت مکبث در  نمایشنامه مکبث می بینیم. 


حالا حضور یک زن به نام منصوره (هانیه توسلی ) احتمالا داستان را به نفع مالکی تغییر خواهد داد. اما جدال سمیرا و منصوره برسر مالکی و زیاده خواهی سمیرا همانطور که در پوستر های منتشر شده از زخم کاری می بینیم تاج خونینی برسر مالکی خواهد گذاشت؟ 
باید منتظر بود و دید. اما شروع کوبنده این سریال خبر از اتفاقات خاص و پرجدال به سبک محمدحسین مهدویان می دهد. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.