2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
طرز تهیه کلم پلو شیرازی اصل  بسیار خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی اصل بسیار خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی اصل و خوشمزه و مجلسی را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -کلم پلو شیرازی هرچند یک غذای عالی در استان فارس است اما در سراسر ایران مورد استقبال مردم است و پخته می شود. اگر می خواهید کلم پلو شیرازی درست کنید. حتما به نکات زیر توجه کنید. 

طرز تهیه کلم پلو شیرازی اصل


مواد لازم برای تهیه کلم پلو شیرازی 


 گوشت چرخ کرده    400 گرم
 برنج    4 پیمانه 
 آرد نخودچی    2 قاشق غذاخوری 
 پیاز داغ    4 قاشق غذاخوری 
 پیاز متوسط    2 عدد 
 کلم    700 گرم 
 سبزی معطر شامل ریحان، تره، ترخون و شوید     ۲۵۰ گرم
 نمک و فلفل و زردچوبه    به میزان لازم 
پودر لیموعمانی    به میزان لازم

 


طرز تهیه کلم پلو شیرازی
 


ابتدا برنج را پاک کرده و بشویید. آب اضافی را دور ریخته و بگذارید برنج مدتی بماند یا اصطلاحا برنج را خیس کنید. 
پیاز را نگینی یا رنده کنید و درتابه تفت دهید. سپس کلم را به صورت رشته رشته خرد کنید. تابه را روی حرارت بگذارید و کلم‌های خرد شده را داخل آن بریزید و تفت دهید تا نرم و سبک شوند. سپس کمی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه روی کلم‌ها ریخته و مجدداً تفت دهید تا طعم ادویه به خورد همه کلم‌ها برود. ۲ لیوان آب اضافه کنید و در تابه را بگذارید تا بپزد. پس از مدتی در تابه را بردارید تا آب آن تبخیر شود.
در این مرحله ابتدا سبزی‌ها را شسته و خرد نمائید. سپس در یک کاسه مناسب، گوشت چرخ کرده را ریخته و پیاز را ریز رنده کنید و آب آن را بگیرید و به گوشت اضافه کنید. نمک و فیلفل و زردچوبه و آرد نخوچی را اضافه کرده و لبه خوبی ورز داده و مخلوط کنید. مخلوط بدست آمره را به صورت کوفته‌های کوچک گرد کنید.
در یک تابه مقداری روغن اضافه کرده و صبر کنید تا گرم شود. سپس گوشت قلقلی ها را در آن سرخ کنید. در این مرحله نیز می‌توانید مقدار کمی آب‌غوره اضافه کنید.
قابلمه مناسبی را آب کرده و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. آب برنج را خالی کنید و برنج را در قابلمه بریزید. زمانی که برنج نرم شد، آبکش نمائید.
در همان قابلمه کمی روغن بریزید. برای ته دیگ کاهو کف قابلمه بچینید. سپس کلم و سبزی را با برنج داخل آبکش مخلوط کرده و در قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و وسط برنج را گود کنید، کوفته‌ها را داخل گودی بریزید و اطراف آن را با برنج بپوشانید. در آن را بگذارید و پنج دقیقه حرارت را زیاد کنید و بعد از آن حرارت را کم کرده و برنج را به مدت ۴۵ دقیقه دم کنید.

کلم پلو شیرازی مجلسی


نکته 


می‌توانید گوشت قلقلی ها را به صورت لایه لایه بین پلو بریزید.
در صورت تمایل می‌توانید روی برنج زعفران بریزید و بعد آن را دم کنید.
می‌توانید از کلم برگ به جای قمری استفاده کنید ولی کلم پلوی اصل شیراز با کلم قمری پخته می‌شود.
اگر به مزه ترش علاقه دارید می‌توانید در این مرحله کمی آب‌غوره روی کلم‌ها بریزید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.