2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
طرز تهیه حلوای زعفرانی مجلسی

طرز تهیه حلوای زعفرانی مجلسی

طرز تهیه حلوای زعفرانی مجلسی را اینجا بخوانید

جامعه پویا - حلوای زعفرانی یک دسر بسیار خوشمزه است که علاوه بر پخت آن در مراسم های مذهبی و عزاداری به صورت معمول نیز پخته می شود. 

برای اینکه یک حلوای زعفرانی عالی درست کنید دستور پخت حرفه ای ها را استفاده کنید. 

مواد لازم برای تهیه حلوای زعفرانی


آرد گندم    ۲ پیمانه
کره (یا روغن)    ۲۵ گرم
گلاب    یک سوم پیمانه 
شکر    یک و نیم پیمانه
روغن (یا کره)    یک  پیمانه
پودر هل    به میزان لازم
زعفران    به میزان لازم

 

طرز تهیه حلوای زعفرانی
طرز تهیه حلوای زعفرانی 


برای تهیه حلوی زعفرانی ابتدا آرد گندم را دوبار الک کنید و کناری قرار دهید. حالا نوبت درست کردن شیره است. شکر را داخل قابلمه بریزید و و یک و نیم لیوان به آن آب اضافه کنید. هم بزنید و روی اجاق قرار دهید. 

 

بیشتر بخوانید : طرز تهیه تارت حلوا و خرما مجلسی ، بسیار خوشمزه+ فیلم



شعله را کم کنید تا آرام آرام شیره درست شود. در این مرحله می توانید هل را بسایید و به شیره اضافه کنید. پخت حلوا را شروع کنید. مقدار بسیار کمی روغن در یک ظرف بریزید بعد آرام آرام آرد را اضافه کنید و هم بزنید. در حالیکه آرد را تفت می دهید به روغن آن توجه کنید اگر فکر می کنید روغن کم است مقداری دوباره اضافه کنید. توجه داشته باشید آرد را باید زیاد هم بزنید تا خامی آن گرفته شود. وقتی خوب هم خورد حالا نوبت اضافه کردن روغن و سرخ کردن آرد است. حجم بیشتری روغن بریزید. اگر کره اضافه کنید بسیار خوشمزه تر می شود. وقتی روغن یا کره را اضافه کردید مدام هم بزنید.

 

در این مرحله آرد حین سرخ شدن می پرد ممکن است دست شما را بسوزاند پس بهتر است دقت بیشتری کنید تا آرد روی دست نپرد چون دردناک است. 
معمولا یک ساعت طول می کشد که آرد به درستی هم بخورد و سرخ شود. وقتی آرد کرم طلایی شد موقع اضافه کردن سایر مواد است. گلاب را به شیره اضافه کنید و هم بزنید. کم کم شیره را به آرد اضافه کنید و در حین اضافه کردن هم بزنید. 
وقتی شیره را به طور کامل اضافه کردید نوبت اضافه کردن زعفران دم شده است. آن را هم کم کم اضافه کنید و هم بزنید. 
حالا نوبت تاب دادن حلواست. اینکار برای یک دست شدن حلواست. قابلمه را به چپ و راست تاب بدهید طوری که حلوای داخل آن به چپ و راست پرت شود. اینکار را به مدت یک ربع انجام دهید باعث می شود حلوا کاملا یک دست شود. 
سپس یک دم کنی روی قابلمه قرار دهید و به مدت نیم ساعت بدون اینکه قابلمه را روی شعله قرار دهید حلوا را در حالت دم قرار دهید. 
بعد ازنیم ساعت حلوای شما آماده است و می توانید نوش جان کنید. 

 


نکته 


اگر می خواهید حلوای شما طلایی شود نباید آن را زیاد سرخ کنید
اگر نمی توانید میزان سرخ شدگی حلوا را تشخیص دهید حین سرخ شدن یک قاشق از آرد را بردارید وبه آن شیره و چند قطره زعفران اضافه کنید اگر رنگ دلخواه شما به دست آمد به سرخ کردن آرد پایان دهید.
حتما آرد را الک کنید تا بار آن سبک شود و حلوا یک دست شود.
آرد هرچقدر بیشتر سرخ شود حلوا پررنگتر می شود. اگر قصد دارید حلوای زعفرانی درست کنید بهتر است آرد را زیاد سرخ نکنید تا رنگ زعفران به خوبی دیده شود. 
کره طعم بهتری به حلوا می دهید کره محلی انتخاب مناسبی برای تهیه حلواست. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.