2024/04/29
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
آفتاب سوختگی چیست  چطور درمان و چطور پیشگیری کنیم

آفتاب سوختگی چیست چطور درمان و چطور پیشگیری کنیم

آفتاب سوختگی چیست ، برای درمان آفتاب سوختگی چه پمادی استفاده کنیم و چطور سریع آفتاب سوختگی را خوب کنیم. برای رسیدگی به پاسخ این مطلب را بخوانید

جامعه پویا -آفتاب سوختگی زمانی اتفاق می افتد که شما در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید و اشعه های خورشید باعث آسیب جدی به پوست شود. 


آفتاب سوختگی درجات مختلفی دارد و می تواند باعث سوزش، درد پوستی و خارش شدید شود. شکل پوست تغییر کرده و ابتدا به سرخی متمایل می شود وسپس قهوه ای شده و با پوسته پوسته شدن از بین می رود. 

روش های درمان آفتاب سوختگی


آفتاب سوختگی چه عوارضی دارد 


آفتاب سوختگی اگر به صورت مکرر باشد ممکن است حتی به سرطان پوست هم منجر شود. 
آفتاب سوختگی شدید به همان اندازه سوختگی حرارتی وخیم است و ممکن است همان اثرات عمومی مانند تاول زدن، ورم و تب را داشته باشد؛ بنابراین نباید آفتاب سوختگی را بی‌اهمیت انگاشت. هرسال بسیاری از افراد در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید فوت می‌کنند و میلیون‌ها نفر دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند.

آفتاب‌سوختگی برخلاف سوختگی حرارتی فوراً تظاهر نمی‌کند.

 

 

بنابراین هنگامی که دردناکی و قرمزی پوست شروع می‌شود، آسیب پوستی از قبل رخ داده‌است. درد در ۶ تا ۴۸ ساعت ابتدایی پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید بیشترین شدت را دارد. در موارد شدید ممکن است پوست تاول بزند. تورم پوست، به خصوص پاها شایع است.

سمومی در بدن به علت آفتاب سوختگی آزاد می‌شوند و باعث ایجاد تب به صورت یک علامت معمول می‌شوند. پوسته ریزی معمولاً سه تا هشت روز پس از قرارگرفتن در معرض آفتاب شدید رخ می‌دهد.

 


بیماری هایی که براثر آفتاب سوختگی ایجاد می شود


عواقب درازمدت سال‌های متوالی قرار گرفتن در معرض نور تند خورشید نیز مهم هستند.

یک بار آفتاب سوختگی همراه با تاول زدن پوست احتمال سرطان سلول‌های رنگی پوست (ملانوسیت‌ها) را که ملانوم نامیده می‌شود دو برابر می‌کند. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید باعث پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک در آن می‌شود. لکه‌های پیری (lentigo) نتیجه تابش نور خورشید به پوست هستند.

سرطان پوست (چه از نوع سلول پایه‌ای و چه از نوع سلول فلسی) مستقیماً با میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب (که بر حسب دو عامل رنگدانه‌های پوست و ساعات زیر آفتاب بودن معین می‌شود) ارتباط دارد.

نهایتاً در معرض قرارگیری به نور خورشید و صدمه ناشی از پرتو فرابنفش در ایجاد آب مروارید دخیل دانسته شده‌است.

درمان سریع آفتاب سوختگی


آفتاب سوختگی چطور درمان می شود


درمان های سنتی و درمان های شیمیایی زیادی برای آفتاب سوختگی وجود دارد. یکی از بهترین درمان ها برای آفتاب سوختگی و هر نوع سوختگی دیگری عسل است. بجز عسل از خیار، ماست، سیب زمینی هم برای برطرف شدن آفتاب سوختگی استفاده می کنند.

 


درمان آفتاب سوختگی با عسل


عسل طبیعی که به عسل درمانی نیز معروف است را روی محل آفتاب سوختگی بمالیید و به مدت یک ساعت پوست را در همان حالت قرار دهید بعد از یک ساعت موضع را بشویید و اینبار با وازلین حسابی چرب کنید. روزی دوباره اینکار را انجام دهید و تا زمانی که بدن به پوست طبیعی برگشت باید آن را تکرار کنید.

 


ماسک خیار استفاده کنید


خیار را رنده کنید و با ماست چکیده و جوانه گندم آن را مخلوط کنید و روی موضع بمالید هر روز اینکار را انجام دهید تا آبرسانی به پوست به خوبی انجام شود و رشد پوست ها با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.

 

پماد  برای آفتاب سوختگی
وازلین سرد استفاده کنید


وازلین را روی پارچه بمالید و آن را در یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود بعد روی موضع قرار دهید و تا یک ساعت برندارید. چرب نگه داشتن و آبرسانی به پوست آسیب دیده بهترین راه برای درمان آفتاب سوختگی است.

 


روغن ماهی استفاده کنید


روغن ماهی سرشار از ویتامین های E , B است شما می توانید با استفاده از روغن ماهی و مالیدن چندباره آن روی موضع سوختگی را درمان کنید. اینکار برای زمانی که پوست در حال ترمیم خود است. 

 


چای کیسه ای روی آفتاب سوختگی قرار دهید


چای یک ضماد کلاسیک و قدیمی شناخته شده است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. چای کمک می‌کند پوستتان زودتر ترمیم شود و حس بهتری داشته باشد.

 

از چای بابونه هم برای تسکین آفتاب سوختگی استفاده کنید

می‌توانید از چای بابونه هم استفاده کنید. به این ترتیب که اول آن را دم کنید و بگذارید خنک شود. سپس، از کیسه‌های چای یا دستمال تمیز برای کمپرس کردن استفاده کنید و آن را روی محل سوختگی بگذارید.

 

 

مایعات زیاد بنوشید


یکی از مهمترین منابع غذایی پوست آب است. پوست خود را از خشکی دور کنید و در روز چندین لیتر مایعات بنوشید. آب بسیار مهم است آب زیادی مصرف کنید. 

 


روغن بنفشه استفاده کنید


روغن بنفشه را فراموش نکنید. اگر روغن بنفشه استفاده کنید پوست نرم شده و با سرعت بیشتری خودش را ترمیم می کند. 

 


ژل آلوئه ورا استفاده کنید


ژل آلوئه ورا تسکین دهنده و ترمیم کننده بسیار قوی است حتما برای تسکین دردهای خود از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

 

 

سبوس برنج استفاده کنید

 

سبوس برنج برای درمان آفتاب سوختگی و هر نوع بثورات پوستی بسیار خوب است. سبوس برنج را با ماست مخلوط کرده و به صورت ماسک روی محل آفتاب سوختگی بگذارید. 


راههای تسکین پوست آفتاب سوخته


دوش یا حمام آب سرد بگیرید یا پارچه مرطوب و سرد روی سوختگی قرار دهید.
کرم‌های حاوی بنزوکائین، لیدوکائین و وازلین روی پوست نمالید.
اگر تاول پوستی به وجود آمده‌است، پانسمان خشک ممکن است از عفونت جلوگیری کند.
اگر پوستتان تاول نزده‌است، از کرم مرطوب‌کننده برای تسکین ناراحتی استفاده کنید.
داروهای مسکن مانند ایبوپروفن را برای کاهش درد مصرف کنید.
مصرف اب و مایعات فراوان در دفع سموم بدن که ناشی از آفتاب سوختگی است بسیار موثر است. پس حتما آب فراوان بنوشید.
استفاده از ویتامین E به همراه ویتامین C یا ث  در دوزهای توصیه شده روزانه جهت بهبود هرچه سریعتر پوست و بازسازی اسیب‌های وارده بسیار مهم است. 

 


چطور از آفتاب سوختگی جلوگیری کنیم


مهمترین کاری که برای جلوگیری از آفتاب سوختگی باید انجام دهید استفاده از کرم ضد آفتاب است. روغن بادام ، روغن بنفشه ، روغن اسطوخودوس به عنوان ضد آفتاب های طبیعی توصیه می شود. البته ضد آفتاب های زیادی برپایه روغن آرگان و ژل آلوئه ورا در دسترس است که استفاده از آنها توصیه می شود. به اس پی اف روی کرم ضد آفتاب توجه کنید حتما باید بالای 50 در فصل تابستان باشد. در فصل زمستان می توانید تا اس پی اف 35 هم استفاده کنید. 

 


چطور از آفتاب سوختگی چشم جلوگیری کنیم


آفتاب سوختگی چشم آسیب های جدی به عنبیه و قرنیه می زند و ممکن است حتی کار به عمل جراحی بکشد.در طولانی مدت نیزبا بیماری آب مروارید روبه رو خواهید شد. چرا که اشعه یو وی که در نور خورشید وجود دارد به چشم آسیب جدی می زند. اگر عینکی هستید از عینک های فتوکورومیک استفاده کنید و اگر عینکی نیستیند حتما از عینک های آفتابی که در برابر اشعه یو وی مقاوم هستند و استانداردهای لازم را دارند استفاده کنید. 

نکته : آنچه در بخش سلامت جامعه پویا منتشر می شود جنبه اطلاع رسانی دارد. قبل از استفاده از هر روشی با پزشک خود مشورت کنید.

نکته: کپی مطالب یا ایده های خبری اختصاصی پایگاه خبری جامعه پویا حتی با ذکر منبع غیرمجاز است و پیگرد قانونی دارد.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.