2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
خواص گیاه اسطوخودوس چیست و چه تاثیری برپوست دارد

خواص گیاه اسطوخودوس چیست و چه تاثیری برپوست دارد

گیاه اسطوخودوس یک گیاه پرکاربرد و بسیار مفید است که از خواص آرامبخشی تا پاکسازی پوست کارایی دارد. با همه خواص اسطوخودوس اینجا آشنا شوید

جامعه پویا -اسطوخودوس گیاهی است بسیار مفید و خاص که مهمترین اثر آن آرامبخشی است. این گیاه که با نام علی لاواندا شناخته می‌شود گیاهی است که از رسته نعناع ، گلهای گیاه اسطوخودوس در رنگ‌های بنفش، آبی و صورتی است. این گیاه پرخاصیت علاوه بر اینکه بسیار راحت هم رشد می‌کند. جالب است بدانید گیاه اسطوخودوس به عنوان خوشبوترین گیاه جهان شناخته شده و پایه اصلی بسیاری از ادکلن‌های زنانه است. گیاه اسطوخودوس در ایران، چین، هند و انگلیس و کانادا رشد می کند. 

 

بیشتر بخوانید:انیسون چیست و چه خواص درمانی دارد

 


خواص گیاه اسطوخودوس


گیاه اسطوخودوس  برای اعصاب بسیار مفید است. این گیاه آرامش بخش و نشاط‌اور است . برای سرماخوردگی، میگرن ، درد سینه، تنگی نفس و سرفه بسیار مفید است. 
همچنین این گیاه شیرمادر را افزایش داده و ضد نفخ و باکتری است. از برگ ها و ساقه اسطوخودوس ، برای تهیه عصاره‎ای برای درمان بیماری های دستگاه گوارش و روماتیسم استفاده می‎شود . روغن اسطوخودوس یکی از روغن‎های گیاهی است که دارای خواص زیادی برای سلامتی انسان می باشد و از تقطیر بخار گل‎های اسطوخودوس حاصل می‎شود. اسطوخودوس به طور طبیعی دارای عطر خوشی می‎باشد به همین دلیل در صنایع عطرسازی کاربرد فراوانی دارد.
استفاده موضعی و خوراکی از این گیاه علاوه بر آنکه موجب تقویت و توان سیستم عصبی می شود می تواند موجب تنظیم ضربان قلب و کنترل تپش قلب شود.

بیشتر بخوانید: بادرنجبویه چیست و چه خواصی دارد



بخور گیاه اسطوخودوس


بخور دادن در دوره ی سرماخوردگی باعث می شود که مجاری تنفسی باز شود.یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار 5 قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می دهد.

بیشتر بخوانید: گیاه سداب چیست و چه خواصی دارد


اسطوخودوس و پوست

خواص گیاه اسطوخودوس


گیاه اسطوخودوس برای پوست بسیار مفید است. لوسیون‌ها و صابون این گیاه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخور این گیاه و همچنین روغن آن به عنوان یک پاک کننده آرایشی بسیار خوب است. گیاه اسطوخودوس می‌تواند در پاکسازی پوست هم بسیار مفید باشد این گیاه جوش های سر سیاه را به راحتی از بین می‌برد. 

 

گیاه اسطوخودوس


اسطوخودوس را به صورت چای بنوشید


نوشیدن چای لاوندر پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، کمک می کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند. برای بهره مندی از تاثیر این چای کافی است یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان چای لاوندر را به صورت ولرم بنوشید. برای تهیه این چای کافی است یک قاشق چای خوری برگ خشک شده این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و سر فنجان را با کمک نعلبکی ببندید تا در عرض 10 دقیقه دم بکشد.

 

خواص گیاه اسطوخودوس

بسیاری از داروهای آرامبخش که پزشکان تجویز می‌کنند از اسطوخودوس گرفته شده‌است. این گیاه آرامبخش آنقدر خواص دارد که توصیه می‌شود حتما یک فنجان از آن را بنوشید و از روغن اسطوخودوس برای پوست خود استفاده کنید. 
عصاره اسطوخودوس را می‌توانید به صورت مایع در ظرف عود بریزید و از خواص آرامبخش آن در خانه استفاده کنید و ان را استشمام کنید
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.