2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
افسردگی فصل پاییز و زمستان چیست و چطور درخانه درمان کنیم

افسردگی فصل پاییز و زمستان چیست و چطور درخانه درمان کنیم

افسردگی فصلی نوعی بیماری روانی است که در فصول سرد سال به سراغ جوانان و زنان می‌آید. همه چیز درباره افسردگی فصلی و درمان خانگی آن را اینجا بخوانید

جامعه پویا -نوعی از افسردگی که در پاییز بسیار جدی است و میان جوانان شیوع دارد افسردگی پاییز است. این افسردگی بسیار جدی است ودر صورتی که درمان نشود می‌تواند آسیب های  جبران ناپذیری بر روی فرد بگذارد. 

 


اکثر افراد مبتلا به افسردگی فصلی، درپاییز و زمستان دچار دوره های افسردگی می شوند، زیرا عدم وجود نور کافی، در بروز این اختلال تاثیر چشمگیری دارد.
دوستی  روانشناس در این خصوص گفت: افسردگی، به دوره هایی گفته می شود که فرد خلق پایینی را تجربه می کند و شدت این خلق پایین از ناامیدی های معمولی و  هیجان های غمی که گاه و بیگاه همه افراد در زندگی روزمره خود تجربه می کنند بیشتر است.

 

افسردگی فصلی

بیشتر بخوانید: شرم سمی چیست و چه کسانی احساس شرم سمی و بی ارزشی دارند


به گفته‌ دوستی، این دوره ها می توانند به صورت دلتنگی شدید یا بی علاقگی زیاد به جنبه های لذت بخش زندگی، پدیدار شوند. همچنین ممکن است در افسردگی علائمی چون اضطراب، ترس مرضی، فکر درباره مرگ، نشانه های وسواسی، تغییر در روند خواب، تغییر در اشتها، تغییر در وزن بدون برنامه رژیم غذایی از پیش مشخص، و بدتر شدن خلق در عصر نیز دیده شود.


وی ادامه داد: برای تشخیص یک دوره افسردگی، حداقل باید چهار نشانه از مجموعه نشانه های گفته شده در بیشتر روزهای هفته و بیشتر ساعات روز و دست کم به مدت دو هفته ادامه داشته باشند و برخی عملکردهای زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهند.


دوستی گفت: بنابراین چنانچه نشانه ها کمتر از دو هفته ادامه داشته باشند، یا تعداد نشانه هایی که فرد تجربه می کند کمتر از چهار مورد باشد و نقص قابل توجهی در عملکردهای زندگی فرد ایجاد نکرده باشند، نمی توانند به عنوان یک دوره افسردگی در نظر گرفته شوند و ممکن است فرد تنها یک غمگینی یا خلق پایین را تجربه کند که نمی توان به آن افسردگی گفت.

 

درمان خانگی افسردگی فصلی

وی با بیان اینکه طبق پژوهش ها، ۷۵ درصد مبتلایان به افسردگی فصلی را زنان تشکیل می دهند، ادامه داد: مبتلایان به افسردگی فصلی، با تغییر فصل روند بهبودی از خود را نشان می دهند، اما این اختلال برای فرد آزار دهنده است و استفاده از خدمات روان درمانی می تواند برای روبرویی بهتر با این اختلال، کمک کننده باشد.

بیشتر بخوانید: خاطره‌گویی احساس تنهایی سالمندان را کم می‌کند


چطور افسردگی فصلی را کنترل کنیم 


افسردگی فصلی در موارد بسیاری می‌تواند بدون مداخله پزشکی درمان شود. استفاده از دم نوش های آرامبخش و همچنین نظم دادن به سایر ابعاد زندگی می‌تواند اثرات افسردگی فصلی را کم کند. 

 


دم نوش های آرامشبخش


دم‌نوش گل گاوزبان یکی از بهترین دم‌نوش های ضد افسردگی است. یک لیوان دم‌نوش گل گاوزبان می‌تواند سطح هورمون‌های شما را بسیار منظم کند و روند افسردگی را بسیار کند کند. 
گل گاو‌زبان را می‌توانید با لیمو میل کنید. البته باید توجه داشته باشید این دم نوش میزان فشار خون را بالا می‌برد اگر دچار فشار خون هستید حتما باید نسبت به استفاده از این دم نوش حساس باشید. 

بیشتر بخوانید: اگر در طول روز کسل هستید این مطلب را بخوانید

 

 

افسردگی فصلی

اسطوخودوس


دم نوش دیگری که به آرامش شما بسیار کمک می‌کند دم‌نوش اسطوخودوس است. این گیاه پرخاصیت بسیار آرام‌بخش است و می‌تواند برای افسردگی‌های فصلی بسیار موثر باشد. 
اسطوخودوس را هم می‌توانید به صورت دم‌نوش استفاده کنید هم می‌توانید رایحه آن را در خانه جاری کنید. از روغن اسطوخودوس در عود استفاده کنید و ان را نفس بکشید. اگر اضطراب بالایی دارید می‌توانید کمی از روغن اسطوخودوس را پشت گوش خود بمالید. اینکار را قبل از خواب انجام دهید. بسیار به شما آرامش می‌دهد. 

 


از غذاهای چرب پرهیز کنید


از غذاهای چرب پرهیز کنید. غذاهای پرکالری و چرب نخورید. غذاهای پرچرب شما را سنگین کرده و از تحرک باز می‌دارد. غذاهای سبک و گرم بخورید. طبع غذایی باید گرم باشد تا بدن شما دچار چالش جدیدی نشود. غذاهای گرم به بدن انرژی می‌دهد. اگر غذایی خوردید که طبع سردی داشت حتما چای و زنجبیل بعد از آن بنوشید. 

 


شبها زود بخوابید و صبح زود بیدار شوید


از آنجایی که هوا زود تاریک می‌شود بهتر است ساعت بدنتان را با ساعت طبیعی همسان کنید. شب ها زود بخوابید تا بتوانید صبح زود بیدار شوید اینکار باعث می‌شود ساعت بیشتری در روشنایی باشید. بدن شما آفتاب می گیرد و آفتاب می‌تواند سطح هورومون های شما را تنظیم کند. ضمن اینکه زمان بیشتری برای فعالیت بدنی دارید.

 


ورزش کنید


 هرچقدر هوا سرد شد بازهم دقایقی را به پیاده روی اختصاص دهید. پیاده روی برای بدن بسیار مهم است روزی نیم ساعت پیاده روی می تواند عضلات بدن شما را جوان نگه دارد و سطح فشار خون و چربی خون را تنظیم کند.

 

 

مداخله پزشکی

اگر با روش های خانگی نتوانستید افسردگی فصلی را درمان کنید حتما از پزشک کمک بگیرید. از مراجعه به روانپزشک اصلا نترسید. افسردگی فصلی درصورتی که درمان نشود آسیب های جدی به شما وارد می‌کند. افسردگی فصلی با چند قرص سبک آرامبخش درمان می‌شود. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.