2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
طرز تهیه خورش قورمه سبزی مجلسی و خوشمزه با مرغ

طرز تهیه خورش قورمه سبزی مجلسی و خوشمزه با مرغ

خورش قورمه سبزی یکی از غذاهای سنتی مردم ایران است که در مجالس و مهمانی ها به عنوان یک غذای اصلی سرو می شود. طرز تهیه خورش قورمه سبزی با مرغ را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -خورش قورمه سبزی محبوب همیشگی خانواده های ایرانی است. هرچند همه ما ایرانی ها طرز تهیه این خورش عالی و سنتی را بلد هستیم .اما رعایت نکاتی درباره بهتر شدن آن یک امر ضروری است. 


خورش قورمه سبزی را می توان هم با گوشت قرمز درست کرد هم با گوشت مرغ. اگر می خواهید این خورش لذیذ را کمی رژیمی درست کنید تا از بالا رفتن چربی و فشار خون جلوگیری کنید می توانید آن را با گوشت مرغ که گوشتی بدون چربی است درست کنید.  قورمه سبزی با گوشت مرغ هم بسیار لذیذ است و تفاوت چندانی با خورش با گوشت قرمز ندارد.

 

خورشت قرمه سبزی با مرغ

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش قورمه سبزی مجلسی و نکاتی که سرآشپزها بلدند


مواد لازم


سبزی قورمه (1 کیلو)
لوبیا لوبیا چیتی (100 گرم)
سینه مرغ ( دو عدد)
لیمو عمانی ( 3 عدد)
پیاز (دو عدد)
نمک ( به مقدار لازم)
زردچوبه ( یک قاشق چای خوری)
فلفل قرمز ( نصف قاشق چای خوری)
آبلیمو (دو قاشق غذا خوری)
روغن سرخ کردنی ( به میزان لازم)

 

خورشت قرمه سبزی


دستور پخت


قبل از اینکه پخت غذا  را شروع کنید ابتدا سبزی ها را خوب پاک کرده، بشویید و خرد کنید. بعد سبزی را سرخ کنید. سرخ کردن سبزی باید با دقت انجام شود چرا که سرخی سبزی قورمه سبزی در لعاب دار شدن آن و جا افتادنش بسیار موثر است. بعد از اینکه سبزی را خوب سرخ کردید آن را در گوشه ای قرار دهید  اجازه دهید سبزی سرخ شده سرد شود و بعد استفاده کنید. 

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای اینکه خورش قورمه سبزی جا بیفتد

حالا پیاز ها را نگینی خرد کنید  در تابه ریخته و سرخ کنید،سینه مرغ را که به تکه های دلخواه برش زده اید به پیاز اضافه کنید و تفت بدهید. نمک و زردچوبه  را اضافه کنید و دوباره تفت بدهید. لوبیا چینی را به مواد اضافه کنید. لیمو امانی را هم داخل مواد بریزید و در قابلمه ای قرار دهید و روی آن به مقدار کافی آب بریزید. زیر شعله را زیاد کنید تا مواد به جوش بیاید. بعد از اینکه به جوش آمد شعله را کم کنید. پخت لوبیا تقریبا یک ساعت زمان می برد. مواد دیگر از جمله گوشت مرغ هم در ان به خوبی می پزد و مزه مواد با هم ترکیب می شوند. وقتی لوبیا خوب پخت سبزی را به آن اضافه کنید. اجازه دهید حداقل نیم ساعت سبزی با مواد دیگر بپزد. سبزی خیلی زود به غذا مزه پس می دهد بنابراین نگران نباشید که ریختن سبزی ها داخل مواد دیر می شود. البته جا افتادن غذای شما به اجاق گازتان مربوط است اگر شعله به نسبت مواد کوچک باشد ممکن است جا افتادن کمی بیشتر طول بکشد. 


وقتی مواد به خوبی جا افتاد فلفل قرمز را اضافه کنید. در انتها و زمانی که غذای شما آماده شد و زیر اجاق را خاموش کردید می توانید آب لیمو را اضافه کنید و خورش را هم بزنید. توجه داشته باشید اضافه کردن آبلیمو کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. برخی افراد خورش را کمی ترش دوست دارند بنابراین اینطور نیست که حتما لازم باشد آب لیمو اضافه کنید.


نکته


برای تهیه خورش قورمه سبزی با مرغ حتما باید از سینه مرغ استفاده کنید. قسمت های دیگر مرغ به دلیل اینکه بافت نرمی دارند طعم مرغ را قالب می کنند اما سینه مرغ این خاصیت را ندارد. 
حتما از لوبیا چیتی استفاده کنید. چون لوبیا چیتی بسیار خوش طعم تر از سایر انواع لوبیا است و قورمه سبزی را جا افتاده می کند. برای استفاده از لوبیا چیتی بهتر است آن را یک شب زودتر خیس کنید تا ایجاد نفخ نکند. 


اگر فراموش کردید که لوبیا را از شب قبل خیس کنید نگران نباشید یک روش دیگر هم هست آن را در زودپز بجوشانید و مقداری نمک داخل آن بریزید. بعد از پخت آب را به طور کامل خالی کنید و اصلا از آب لوبیا استفاده نکنید. در این صورت هم خاصیت ایجاد باد در دستگاه گوارش گرفته می شود.
برخی خانم ها لیمو امانی را به صورت درسته داخل خورش می اندازند، بخش آشپزی جامعه پویا پیشنهاد می کند لیمو امانی را خرد کنید هسته های آن را جدا کنید و بعد داخل غذا بریزید اینکار باعث می شود تلخی هسته ها به غذا سرایت نکند. 
قورمه سبزی با  گوشت مرغ برای افرادی که بیماری نقرس، فشار خون، چربی خون  و وزن بالا دارند و کسانی که نباید از گوشت قرمز استفاده کنند بسیار مفید و مناسب است.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.