2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
خواص حیرت انگیز پونه؛ از درمان عفونت تا لاغری

خواص حیرت انگیز پونه؛ از درمان عفونت تا لاغری

پونه گیاهی بسیار پر خاصیت است که موارد مصرف زیادی دارد. همه خواص و مضررات پونه را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -پونه گیاهی است در دسته نعناع سانان که در طب سنتی کاربرد بسیار زیادی دارد. پونه یک گیاه ضد میکروب بسیار قوی است که خواص بی‌شمار آن باعث شده تا متخصصین طب سنتی بسیار آن را توصیه کنند. 


طبع پونه گرم و خشک است و در زمستان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که پونه را به راحتی می‌توان در ایران به دست آورد و به صورت خودرو در بیشتر نقاط ایران مخصوص شمال غرب وجود دارد. از این گیاه در صنعت عطرسازی هم بسیار استفاده می‌شود. عطرهای گس و خنکی که در تابستان استفاده می‌کنید معمولا اسانس پونه دارند. 


پونه را چطور استفاده کنیم؟


پونه را می‌توان به چند شکل استفاده کرد. می‌توانید برگ‌های تازه این گیاه را به صورت دم‌نوش استفاده کرد. 10 برگ پونه با یک فنجان آب جوش یک دم نوش بسیار خاص و خوشمزه به شما می‌دهد. طعم گیاه پونه گس و خنک است به همین خاطر توصیه می‌شود اگر این طعم را دوست ندارید با عسل یا نبات آن را میل کنید. 

 


شکل دیگر استفاده از پونه در آش است. می‌توانید پونه را به عنوان سبزی به آش اضافه کنید. یا می‌توانید به جای نعناع آن را کمی تفت داده و روی آش بریزید. عطر بسیار خوش پونه آش شما را بسیار لذیذ  می‌کند. اگر پونه را به عنوان سبزی کنار سبزی‌های دیگر استفاده کنید مخصوصا در زمستان و پاییز استفاده از پونه بسیار خوب و موثر است. 

بیشتر بخوانید: خواص بومادران چیست ؛ از تاثیر بومادران روی لاغری تا کیست تخمدان


پونه را در سبزی خوردن هم می‌توانید استفاده کنید. از آنجایی که برگ‌های پونه کمی پرز دارد که ممکن است زبان شما به آن حساسیت داشته باشد بهتر است پونه را صورت تکی استفاده نکنید و در کنار سبزی‌های دیگر از آن استفاده کنید. 
بخور پونه یکی دیگر از روش های استفاده از این گیاه جادویی است. از آنجایی که پونه یک گیاه ضد عفونی کننده بسیار قوی است می‌توانید آن را بخور بدهید، این بخور روی دستگاه تنفسی تاثیر بسیار زیادی دارد. 

 


روش دیگر استفاده از پونه روغن آن است. روغن پونه یک روغن بسیار خاص است. روغن این گیاه خیلی سخت تامین می‌شود و کمی گران است اما استفاده از آن می‌تواند روی پوست تاثیر زیادی بگذارد. ضمن اینکه مسکن بسیار قوی است. 


تاثیر پونه روی دستگاه گوارش


پونه گیاهی است که میکروب‌کشی بسیار قوی دارد. اگر دچار اسهال یا عفونت دستگاه گوارش هستید می‌توانید روی پونه حساب کنید. این گیاه خاص و پرخاصیت را در چند وعده در روز دم کنید و مانند چای بنوشید. میکروب‌کشی آن آنقدر قوی است که ظرف چند ساعت روز اسهال شما را بند می‌آورد. در عفونت روده و معده نیز پونه بسیار موثر است. پونه را به صورت دم‌نوش می‌توانید میل کنید اما بجز آن در هر غذایی که استفاده می‌کنید پونه اضافه کنید. شما حتی به عنوان صبحانه می‌توانید نان و پونه میل کنید و زخم معده را درمان کنید.


درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با پونه

 


بخور پونه روی دستگاه تنفسی بسیار تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید به راحتی بخور پونه تهیه کنید. به دو روش می‌توان بخور پونه را تهیه کرد  می توانید برگ ها و گل پونه را داخل آب جوش بریزید و بجوشانید و بخار آن را نفس بکشید. در روش دیگر می توانید در آب جوش دو قاشق غذاخوری از عرق یا عصاره پونه بریزید و آن نفس بکشید. 
اینکار باعث می‌شود تا عفونت دستگاه تنفسی خیلی زود درمان شود و راه تنفسی شما باز شود. 


پاکسازی پوست با پونه


پونه یک پاکننده قوی است. می‌توانید عصاره پونه را روی پوست خود بمالید و یک ربع بعد بشویید. البته با بخور پونه هم منافذ پوستی شما باز شده و نفس می‌کشد بعد از 20 دقیقه بخور پونه به راحتی می‌توانید تغییر در پوست خود را ببینید. 
از روغن پونه برای برطرف شدن چین و چروک صورت استفاده کنید. جالب است بدانید بسیاری از کرم‌های ضد چروک اتفاقا روغن پونه دارند. روغن پونه کثیفی های رویی پوست را پاک می‌کند و عفونت های زیرپوستی که به صورت جوش بروز می‌کند را از بین می‌برد. 

بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز کندر و نحوه مصرف آن چیست


کاهش دردهای عضلانی با روغن پونه


روغن پونه یک ضد درد قوی هم هست. اگر دچار درد عضلانی هستید  روغن پونه و روغن رزماری را باهم مخلوط کنید و روی موضع بمالید روزی سه بار اینکار را بکنید تا درد شما به راحتی درمان شود.

 


تاثیر پونه روی روماتیسیم


پونه گیاهی است که طبع گرم و خشک دارد و رطوبت بدن را به شدت کاهش می‌دهد اگر دچار دردهای روماتیسمی هستید می‌توانید با کمک پونه دردهای خود را تسکین دهید. روغن  پونه را به موضع بمالید و بعد با یک پارچه نرم و نسبتا کلفت آن را ببندید. 

 


کاهش دردهای دوران قاعدگی و تنظیم آن 

 


دردهای قاعدگی تقریبا در همه خانم‌ها مشترک است .مخصوصا درد در ناحیه زیر شکم و کمر. برای کاهش دردهای قاعدگی از چند روز قبل از شروع پریود  دم نوش پونه بنوشید. روی دو لیوان دم نوش پونه می‌تواند  عضلات زیر شکم شما که دچار گرفتگی شده را باز کند. ضمن اینکه عفونت در رحم و تخمدان‌ها را از بین برده و به چرخه خروج خون از بدن شما کمک کند. تنظیم قاعدگی یکی دیگراز کارهایی است که پونه روی بدن خانم ها انجام می دهد و دوران قاعدگی را به شدت آسان می‌کند. 


از بین برنده کیست تخمدان


کیست تخمدان مخصوصا در خانم‌های جوانی که تخمدان های کیستیک دارند بسیار شایع است. اگر هر روز یک لیوان چای پونه بخورید تا حد زیادی این مشکل برطرف خواهد شد. 

بیشتر بخوانید: بادرنجبویه چیست و چه خواصی دارد


از بین برنده عفونت های مقاربتی


عفونت های مقاربتی در خانم ها و آقایان به صورت مشترک وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از هربار رابطه جنسی حتما دم‌نوش پونه استفاده کنید.

 

خواص پونه برای لاغری 

پونه را برای لاغری نیز توصیه می‌کنند. از آنجایی که پونه می‌تواند روده‌ها را به خوبی تمیز کند ترکیب آن با آویشن می‌توانید بسیار برای لاغری مفید باشد. همچنین می‌توانید پونه و آویشن را در زمستان و پاییز و یا هنگام بیماری آنفولانزا استفاده کنید تا زودتر ویروس از بدن شما خارج شود. 


عوارض گیاه پونه 


مصرف پونه برای همه مناسب نیست. اگر دچار بیماری زمینه‌ای هستید حتما در مصرف پونه احتیاط کنید. 
پونه هرگز نباید توسط زنان باردار یا مادران شیرده استفاده شود. این گیاه می تواند باعث انقباضات رحم و افزایش جریان قاعدگی شود و خطر سقط را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.


پونه در افزایش شدت سردرد ، فشار خون و پمپاژ قلب موثر است و مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت می شود.
اگر دچار تشنج یا صرع هستید و کسانی که مبتلا به بیماری کبد یا کلیه هستند، از مصرف این گیاه خودداری کنند.
مصرف خوراکی پونه ممکن است باعث گرفتگی شکم، تب، حالت تهوع، استفراغ، گیجی، هذیان، توهم شنوایی و بینایی شود.
همچنین بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد و ممکن است منجر به آسیب مغزی شود.


مادر شیرده باید از مصرف پونه پرهیز کند زیرا ممکن است با شیر مادر مخلوط شود و عوارضی برای نوزاد تازه متولد شده ایجاد کند.
اسانس پونه با بسیاری از عوارض جانبی شدید همراه است. این موارد شامل درد شکم، تهوع، استفراغ، مشکلات بلع، تب، لرز، اسپاسم عضلانی ، نارسایی اندام، افزایش ضربان قلب، تغییرات نامنظم فشار خون و اغما است.

 

مصرف حجم بیشتر پونه ممکن است منجر به نارسایی چند اندام شود که می تواند منجر به مرگ شود.

پونه هرگز نباید توسط افراد مبتلا به بیماری های کلیوی یا کبدی مصرف شود. این گیاه ممکن است باعث تحریک اندام ها شود و بیماری را بدتر کند.

روغن موجود در برگ ها ضد عفونی کننده است، اگرچه در دوزهای زیاد سمی است.

گروه سلامت جامعه پویا همواره تاکید دارد آنچه از خواص گیاهان گفته می‌شود برای بالا بردن آگاهی شماست و اگر قصد درمان دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.