2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
دلیل سانسور در سریال در پناه تو؛ عشق پارسا پیروزفر چرا حذف شد؟

دلیل سانسور در سریال در پناه تو؛ عشق پارسا پیروزفر چرا حذف شد؟

انتشار چند سکانس سانسور شده سریال در پناه تو ابهام این سریال را چند برابر کرد و حالا کارگردان درباره داستان اصلی سریال توضیح داده است

جامعه پویا -انتشار سکانس های سانسور شده سریال در پناه تو که یکی از سریالهای پرطرفداردر اوایل دهه 80 بود ابهامات سانسور این سریال را بیشتر کرد تا اینکه حمید لبخنده کارگردان این سریال توضیحاتی را ارائه کرد. 


‎به گزارش هفت صبح، حمید لبخنده کارگردان سریال «درپناه تو» یکی دیگر از سکانس‌های سانسور شده این سریال را پس از ۲۵ سال منتشر کرد. خود سکانس، ظاهرا” از لحاظ اخلاقی مشکلی نداشت و به همین دلیل هم بسیاری از مخاطبان از سانسور آن تعجب کرده بودند. دلیل حذف این سکانس اما به مسئله‌ای مهمتری بر می‌گردد و آن هم حذف داستان مرتبط با شخصیت پارسا است؛ شخصیتی که مانند محمد و رامین به مریم علاقه مند بوده و تلویزیون صلاح دانسته است این علاقه را حذف کند.

 


‎اوایل دهه ۸۰، حمید لبخنده، کارگردان سریال مصاحبه‌ای با روزنامه شرق انجام داد و در آن، به سانسور فراوان سریال و حذف یکی از قصه‌های اصلی اشاره کرد. در مصاحبه مذکور، به این مسئله اشاره شده بود که شخصیت پارسا، در سریال بسیار پررنگ بوده و بعد از اعمال اصلاحات و حذف این صحنه‌ها به شخصیتی بی اثر تبدیل شده است.


‎در نسخه‌ای که از تلویزیون پخش شد اینطور به نظر می‌رسد که محمد به خاطر علاقه رامین به مریم کنار می‌کشد، اما اصل ماجرا از این قرار بوده که محمد بعد از آنکه متوجه علاقه پارسا به مریم می‌شود پا روی علاقه‌اش می‌گذارد، اما قبل از اینکه پارسا به مریم پیشنهاد دهد، پای رامین به میان می‌آید.

 

پارسا شخصیت بی اثر شد

علیرضا طالب زاده  نیز در گفت‌وگویی قدیمی با همشهری جوان گفته بود: نسخه اولیه فیلمنامه ۱۰۳۰ صفحه بود و نوشتنش هم تقریبا یک سال طول کشید. موقع تولید آقای ارگانی از شبکه دو رفت و آدم‍‌هایی با نگرش‎های دیگر آمدند. این تغییر باعث شد چیزی حدود ۳۵۰ صفحه از فیلمنامه ساخته نشود. حدود ۱۵۰ صفحه هم عملا موقع پخش از کار زده شد. مجموعه ۲۶ قسمتی که من نوشتم، حدود ۶ قسمتش فصل دانشگاه بود و بقیه‌اش از فصل عروسی تازه آغاز می‌شد.

 یک شخصیت اصلی داشتم به اسم «انوش» که در سریال اسمش «پارسا» شده که از آن طرف با خودش مجموعه آدم‌هایی را می‌آورد. فیلمبرداری سریال که به خانواده او رسید، تحولات اداری هم صورت گرفت. برای همین وقتی شما سریال را دنبال کنید، می‌بینید داستان تخت است. سکانس‌ها کش می‌آیند و به قول ما لابه لایش «جامپ» است. داریم توی خانه مریم درباره مریم حرف می‌زنیم.

بعد سکانس بعدی باز هم توی همان خانه داریم حرف می‌زنیم. این‌ها لابه لایش صحنه‌های دیگری بوده. رفت و برگشت‌هایی بود. مثلا در خانه پارسا یک ماجراهایی را می‌دیدیم و بر می‌گشتیم که حالا نیست.

درست است که شاهد قصه رامین و محمد بودیم اما موازی این‌ها قصه پارسا هم بود که می‌فهمیدیم سر مریم در خانه‌شان دعواهایی راه انداخته و ماجراهایی هم به وجود می‌آید.

چیز خاصی هم نبود، شاید بد نباشد بعد از این همه سال حالا این را بگویم که علت اصلی حذف داستان پارسا، ۵-۴ سال بعد عادی شد. قصه این بود که او از خانواده ثروتمندی بود و پدرش با منشی اش پنهانی ازدواج کرده است. این قصه هم بعدها بارها در سریال‌های دیگر آمده است اما در آن زمان گناه کبیره بود که باید حذف می‌شد.

 

دیدگاه‌ها
فریال 1400/11/13
کاشکی سکانس های پارسا رو حذف نمیکردن فیلم خیلی بد شده این فیلم با پارسا بهتر و عالی تر میشد
لیلا 1400/10/01
کاش این کارو نمیکردن چقد این سریال و دوست داشتم
ناشناس 1399/12/17
به نظر من بازی آقای پارسا پیروزفر محشر بود.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.