2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
سندرم آشیانه خالی چیست وچه کسانی به آن مبتلا می شوند

سندرم آشیانه خالی چیست وچه کسانی به آن مبتلا می شوند

سندرم آشیانه خالی چیست و چه کسانی به آن مبتلا می شوند اینجا را بخوانید

جامعه پویا - سندروم آشیانه خالی به احساس غم، بی‌حوصلگی، تنهایی، حزن و اندوه گفته می‌شود که والدین ممکن است هنگامی که فرزندان بزرگ سال خانه را ترک می‌کنند، آن را تجربه کنند. این فرایند می‌تواند زمان چالش‌ برانگیزی برای والدینی باشد که مستعد تغییرات عاطفی‌ هستند اما پذیرا بودن این نکته که سندروم آشیانه خالی همزمان که یک نوع خاص از دست دادن است، شروع فصل جدیدی از زندگی شما هم هست، می‌تواند الهام ‌بخش باشد به‌ خصوص اگر با روشی درست با آن برخورد کنید. پس این احساس به همان اندازه که یک چالش است، می‌تواند زمانی برای خودشناسی باشد.

 


  شما خیلی بیشتر از یک والدین هستید


توجه داشته باشید که هیچ کس تنها با یک نقش تعریف نمی‌شود. این شامل شما به عنوان والدین هم می‌شود، هر چند گاهی فراموش می‌کنید. ترک خانه از سوی فرزندان فرصت خوبی را برای تصدیق این موضوع و شناخت تمام نقش‌های حیاتی دیگری که شما در زندگی بازی می‌کنید، فراهم می‌آورد. دکتر گای وینچ، روان شناس در همین راستا پیشنهاد می‌کند: «فهرستی از نقش‌هایی که در زندگی دارید و مستلزم سرمایه‌گذاری منظم زمان و انرژی هستند، تهیه کنید مانند همسر یا شوهر، خواهر یا برادر، دختر یا پسر، دوست، همسایه یا حتی کارمند». او سپس از ما می‌خواهد: «فهرست خود را مرور و مشخص کنید کدام یک از آن نقش‌ها را می‌توانید در خود گسترش دهید. با این کار می‌توانید دوباره در روابط جدید سرمایه‌گذاری یا دوباره روی موضوعی تمرکز کنید که در نتیجه آن در هر مشارکت اجتماعی که دارید فعال‌تر شوید.»

 


  علاج واقعه پیش از وقوع آن


تا زمانی که فرزندان ‌تان خانه را ترک نکنند، نیازی نیست که برنامه ها و احساسات خود را به هم بزنید. اگر آن ها به سنی نزدیک می شوند که به زودی دور می شوند، سعی کنید به تدریج با آن پیشروی کنید. وینچ می‌گوید: «هر چه زودتر برای رفع نیازهای آینده خود اقدام کنیم، از نظر احساسی در وضعیت بهتری خواهیم بود. به ‌تدریج آماده شدن در طول سال‌ها، خروج را هم برای فرزندان‌مان و هم برای ما آسان تر می کند». این کار باعث احساسات مثبت در شما خواهد شد.

 


  به خودتان برسید


پدر و مادر بودن اغلب به این معناست که نیازهای خود را در مقابل نیازهای فرزندان تان قربانی کنید اما هنگامی که آن ها از خانه نقل مکان کردند، نیازهای آن ها به توجه کمتری نیاز دارد، بنابراین وقت آن است که خودتان را درمان کنید. پس، همسرتان را ببینید، بیرون بروید و همه کارهایی را انجام دهید که واقعاً به شما شادی می‌دهد. زمان آن رسیده است که متوجه شوید چه تفریح‌هایی را از دست داده اید، شما تمام این سال‌ها را صرف پرورش افراد مفید دیگری کرده‌اید، حالا این فضا را برای پرورش خود دارید.

 


  فرزندان تان چه می‌خواهند؟ آرامش شما


ترک خانه بخش هیجان انگیزی از زندگی فرزندان شماست اما بعید است که آن ها بخواهند به بهای ناراحت شدن شما تمام شود. علاوه بر این، آن ها همچنان به حمایت شما نیاز دارند بنابراین هرچه بیشتر بتوانید نکات مثبت این موقعیت را بیابید، بیشتر می‌توانید در کنار آن ها باشید و هرچه رابطه نزدیک‌تری با آن ها برقرار کنید، می‌توانید به آن ها برای کنار آمدن با شرایط جدید کمک کنید. وقتی فرزند شما خانه را ترک می کند، پایان رابطه شما با او نیست. روان شناسان می‌گویند که شما بازهم قرار است با هم زندگی کنید اما یک چیز بسیار آرامش‌ بخش وجود دارد که باید در نظر داشته باشید؛ روزهای خوب و شادی منتظر شماست.


نویسنده : نجات شکوندی| ‌ روزنامه نگار

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.