2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
با این روش ورزش را به عادت تبدیل کنید

با این روش ورزش را به عادت تبدیل کنید

برای اینکه ورزش برای شما عادت شود این کارها را بکنید

جامعه پویا -ورزش می‌تواند نقش مهمی در سلامت جسم و روح ما داشته باشد؛ اما بسیاری از ما نمی‌توانیم ورزش مستمر را تجربه کنیم
به ورزش علاقه‌مندید اما نمی‌توانید مستمر ورزش کنید؟ شاید هم علاقه‌تان کم باشد اما تجویز دکتر برای‌تان ورزش منظم باشد اما قبل از رسیدن به نتیجه مناسب آن‌را نیمه کاره رها می‌کنید. همه خوب می‌دانیم ورزش برای سلامتی جسم و جان ما اهمیت زیادی دارد، خیلی وقت‌ها این اهمیت به‌خاطر ابتلای ما به بیماری‌های جسمی مثل دیابت، یا مشکلات روحی دو چندان می‌شود و ورزش، درمان مهمی است که ما را از استمرار بیماری جسمی و هم‌افزایی مشکلات ناشی از آن با چالش‌های روحی نجات می‌دهد.

 

هر قدر هم که مشکلات اقتصادی و شغلی و تنش‌های ناشی از آن‌ها زیاد باشد باز هم ورزش می‌تواند نشاط روحی و شادابی جسمی ما را تضمین کند و به ما برای ارتباطات بهتر خانوادگی و شغلی کمک کند، اما مشکل این جاست که هر ‌قدر هم که از فواید ورزش آگاه باشیم بازهم ممکن است بعد از مدت کوتاهی از ورزش دلسرد شویم، دنبال نتایجی در کوتاه مدت باشیم یا ورزش به‌نظرمان سخت و خسته کننده بیاید، اگر به‌هردلیلی مدام ورزش را نیمه‌کاره رها می‌کنید در ادامه چند نکته را مرور می‌کنیم که به شما در پیشگیری از نیمه‌کاره رها کردن ورزش کمک می‌کند:

 

اهداف کوچک تعیین کنید

اگر می‌خواهید واقعا به برنامه ورزشی خود پایبند بمانید، باید چرایی خودتان را پیدا کنید. چرا تصمیم گرفتید ورزش کنید؟ هدف‌ یا اهداف ‌تان چیست؟ می‌خواهید لاغر شوید یا قوی‌تر؟ شاید می‌خواهید با ورزش از شر افسردگی رهایی پیدا کنید و سرحال‌تر شوید. یا شاید هم فقط به دنبال سلامتی بیشتر هستید. هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. این شما هستید و اهداف شخصی خودتان. وقتی شفاف اهداف خود را پیدا کردید دیگر متعهد ماندن به روتین ورزشی خیلی سخت نیست.


 برای رسیدن به اهداف، برنامه ورزشی خودتان را بنویسید


بعد از این‌که اهداف‌تان را پیدا کردید آن‌ها را بنویسید. همیشه گفتند که هیچ ذهنی قوی‌تر از نوشتن نیست! اهداف شما باید شامل اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت باشد. در پایان هفته هم زمانی را برای بررسی و تعیین اهداف بعدی خود در نظر بگیرید.


وسایل‌تان را از شب قبل آماده کنید


از شب قبل لباس‌های ورزشی خود را انتخاب و آماده کنید. لگ ورزشی، جوراب، کفش و چیزهای دیگر. فرقی هم نمی‌کند که در باشگاه تمرین می‌کنید یا پارک، باید ساک ورزشی‌تان را آماده کنید. وسایل لازم مثل کاپشن، اسپری، شامپو و هدبند را بردارید و مطمئن شوید که چیزی جا نگذاشته‌اید.

ورزش برای لاغری


 وسایل و لباس ورزشی را جلوی چشم‌تان قرار دهید


این نصیحت را شنیده‌اید که می‌گویند اگر شغل خاصی را آرزو داری، لباس‌های همان شغل را بپوش. تناسب اندام هم همین‌طور است. وقتی لباس و وسایل ورزشی جلوی چشمان شما باشد، این پیام به مغز ارسال می‌شود که من به زودی ورزش خواهم کرد. اگر صبح‌ها ورزش می‌کنید، شب، قبل از مسواک‌زدن وسایل‌تان را آماده کنید و کنار تخت بگذارید. اگر هم در خانه هستید و در خانه ورزش می‌کنید چرا کل روز لباس ورزشی نمی‌پوشید؟

 


 یک رفیق پایه برای خودتان پیدا کنید


زمانی حضور یک همراه ورزشی برای شما مفید است و انگیزه شما را تقویت می‌کند که اهداف ورزشی مشترک داشته باشید. چون آن وقت می‌توانید حرکات و برنامه‌های مشترک ورزشی را با هم اجرا ‌کنید. داشتن همراه  کمک می‌کند تا زمانی که انگیزه‌تان کاهش پیدا کرد او شما را شارژ ‌کند و همچنین برعکس.  

 


از کوتاه کردن برنامه ورزش نترسید


یادتان باشد هر تحرکی یک حرکت ورزشی است! اگر یک روز زمان یا انرژی کافی ندارید، برنامه ورزشی‌تان را به طور کامل کنار نگذارید. هر چقدر توان دارید انجام دهید. ورزش کوتاه شما می‌تواند ۲۰ دقیقه یا حتی ۵ دقیقه باشد. چه کسی گفته است که ورزش کوتاه مفید نیست؟ از کوتاه کردن برنامه ورزشی نترسید.

 


 یک روتین زندگی سالم داشته باشید


راز موفقیت در پیدا کردن روتین‌های روزانه مفید است. روتین‌های زندگی شما جدا از روتین‌های ورزشی‌تان، می‌تواند تاثیر بزرگی روی انگیزه و استمرار شما داشته باشد. یک روتین متعادل و سلامت مانند خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشید و یاد بگیرید که چطور در زندگی استرس خود را کنترل کنید تا به موفقیت برسید.

 


روزهای استراحت تعیین کنید


وقتی صحبت از عادت‌های سلامت می‌شود، ریکاوری به اندازه خود ورزش مهم می‌شود. یک یا دو روز استراحت در هفته برای خود در نظر بگیرید. با این کار با جلوگیری از فرسودگی و روزمرگی می‌توانید بهتر به اهداف ورزشی‌تان برسید. روزهای استراحت به بدن و ذهن شما فرصت ریکاوری می‌دهد تا با توان بیشتری به سمت اهداف خود حرکت کنید. البته در روزهای استراحت نباید چشم‌انداز ورزشی و اهداف خود را کنار بگذارید. در این روزها هم باید بدن‌تان هیدراته باشد، هم خواب کافی داشته باشید و هم از تغذیه صحیح غافل نشوید.

 


 رسیدن به اهداف ورزش خود را جشن بگیرید 

 

به آخرین باری که به خودتان افتخار کردید فکر کنید. چه حسی داشتید؟ ذوق داشتید و حس می‌کردید روی ابرها هستید؟ این احساسات تصادفی نیستند. جدا از ورزش، جشن گرفتن موفقیت‌ها حتی چیزهای کوچک، موجب ترشح هورمون‌های شادی دوپامین و سروتونین می‌شود. این هورمون‌ها به غیر از ایجاد حس غرور و شادی، موجب افزایش انگیزه هم می‌شود. به طور مشخص دوپامین با انگیزه و پاداش مرتبط است و هرچه بیشتر ترشح شود، ما احساس انگیزه بیشتری داریم . یادتان باشد برای جشن گرفتن و انگیزه یافتن حتما نباید منتظر رسیدن به اهداف بزرگ باشید.

ورزش برای لاغری


 اعتمادبه‌نفس را تمرین کنید

 

هیچ کس کامل نیست و مطمئنا ما هم در مسیر ورزشی خود با مشکلاتی روبه رو می‌شویم و همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود اما مهم این است که در هر شرایطی به خودمان عشق بورزیم. افراد زیادی به اشتباه فکر می‌کنند که تنبیه کردن خودشان، باعث ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر می‌شود اما دقیقا برعکس است. در فراز و نشیب مسیر، این ذهنی آرام و عشق است که می‌تواند شما را در مسیر صحیح نگه دارد.

 


ورزش را به تفریح تبدیل کنید


یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پایبندی به ورزش، پیدا کردن تمرین‌هایی است که از انجام آن ها لذت می‌برید. با این کار ورزش تبدیل به تفریح می‌شود. تناسب اندام یک مسیر مادام‌العمر است و در این مسیر مهم ترین نکته لذت بردن از مسیر است.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.