2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
ورزش هوازی چیست و چطور با این ورزش لاغر شویم

ورزش هوازی چیست و چطور با این ورزش لاغر شویم

ورزش هوازی یک ورزش کم هزینه است که به راحتی می توانید با آن وزن کم کنید و بدن خود را سالم نگه دارید.اینجا را بخوانید

جامعه پویا -خیلی از مردم با تجمع چربی در قسمت های مختلف بدن روبه رو هستند. شاید وزنشان بالا نباشد اما تجمع چربی باعث می شود بدن از فرم خود خارج شود. 


یکی از بهترین و موثرتر کارهایی که می توانید انجام دهید انجام ورزش های هوازی است. ورزش هوازی را اولین بار یک پزشک و یک سرهنگ آمریکایی کشف کردند. آنها متوجه شدند وقتی افراد ورزش هایی مانند پیاده روی را انجام می دهند میزان اکسیژن خونشان بالا می رود و چربی بیشتری در بدن آنها می سوزد. 
ورزش های هوازی به ورزش هایی گفته می شود که میزان ضربان قلب را بالا می برد و قدرت ریه را افزایش می دهد. این ورزش ها استقامت بدن را هم بالا می برد. 

 

ورزش هوازی
پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و هر ورزشی که باعث شود ضربان قلب شما بالا برود ورزش هوازی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: گلوتامین چیست و چه کسانی می توانند از آن استفاده کنند


چرا بالا رفتن ضربان قلب در ورزش هوازی مهم است


از آنجایی که بالا رفتن ضربان قلب حین ورزش باعث می شود قلب اکسیژن بیشتری را برای بخش های دیگر بدن پمپاژ کند و به این ترتیب چربی سوزی بیشتری اتفاق می افتد.
در ورزش های غیر هوازی بدن یکباره تحت فشار شدیدی قرار می گیرد. مانند دوی سرعت یا وزنه برداری که همه عضلات بدن یکباره تحت فشار شدید قرار می گیرد. این نوع ورزش باعث چربی سوزی نمی شود و کار زیادی برای بدن انجام نمی دهد اما ورزش هایی که سرعت نسبتا آرامی نسبت به ورزش های دیگر دارد و در یک دور تکرار است چربی سوزی خوبی بر بدن وارد می کند.

بیشتر بخوانید: بعد از ورزش چطور غذا بخوریم که لاغر و سیر شویم

دویدن آرام، رکاب زدن، شنا کردن راه رفتن با سرعت در واقع ورزش های هوازی محسوب می شوند البته باید توجه داشت اگر سرعت خیلی بالا برود چربی سوزی متوقف می شود بنابراین باید حین ورزش از یک ریتم مشخص پیروی کنید.

 

ورزش هوازی برای لاغری


چطور ورزش هوازی را شروع کنیم


اگر تا به حال ورزش نکرده اید یکی از بهترین کارها این است که از پیاده روی شروع کنید. از روزی نیم ساعت پیاده روی به صورت منظم شروع کنید و بعد از دو هفته آن را به یک ساعت برسانید. 

بیشتر بخوانید: کاهش وزن غیراصولی ارگانهای اصلی بدن را نابود می کند

توجه داشته باشید اگر ورزش های هوازی از ریتم خودش خارج شود و خیلی تند شود چربی سوزی نخواهد داشت. 
طناب زنی نوع دیگری از ورزش هوازی است. با طناب زدن نیز شما عرق می کنید و ضربان قلبتان بالا می رود. اینکار باعث می شود تا چربی سوزی بیشتری داشته باشید. 


آب کردن چربی شکم و پهلو با ورزش هوازی


شکم و پهلو ها دیرتر از قسمت های دیگر بدن چربی از دست می دهند اما نگران نباشید بهترین روش برای از بین بردن این چربی ها انجام ورزش هوازی است. ورزش های هوازی اتفاقا بسیار ورزش های ارزانی هستند و نیاز نیست که شما به باشگاه بروید یا تجهیزان خاصی انجام دهید همینکه دوچرخه سواری کنید یا پیاده روی کنید ورزش هوازی انجام داده اید. 


بهترین زمان برای ورزش های هوازی زمانی است که غذا خورده اید از 20 دقیقه بعد از غذا می توانید ورزش کنید. وقتی ورزش هوازی را شروع می کنید بدن شما قندی که به خاطر غذا دریافت کرده را به خوبی می سوزاند و کالری خوبی می سوزانید. ضمن اینکه بعد از ورزش بدن همچنان در حال سوزاندن کالری است. 

 

 

بهترین ورزش برای لاغری
نکاتی درباره ورزش هوازی


نمونه‌های ورزش‌ های هوازی عبارتند از: دستگاه‌های ورزشی هوازی (کاردیو)، رکاب زدن، دویدن، شنا کردن، پیاده‌روی، کلاس‌های ورزشی هوازی، اسکی‌ صحرایی و کیک‌بوکسینگ، البته انواع بسیار دیگری هم وجود دارند.
اگر شدت انجام ورزش‌ هوازی بیش از حد بالا باشد، به ورزش غیرهوازی تبدیل می‌شود. به عبارت دیگر، تفاوت بین ورزش‌ هوازی و غیرهوازی در شدت انجام آنها است.


ورزش هوازی نه تنها به تناسب اندام کمک می‌کند، بلکه مزایای شناخته‌شده‌ای برای سلامتی جسمی و روحی دارد.
ورزش هوازی به جلوگیری یا کاهش احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌‌ها، دیابت، افسردگی، بیماری‌های قلبی‌عروقی و پوکی استخوان کمک می‌کند.
برنامه‌ی ورزش های هوازی باید ساده، عملی و واقع‌بینانه باشد. می‌توان از تجهیزات خاص (از قبیل دستگاه‌های ورزشی هوازی) استفاده کرد، اما استفاده از این تجهیزات برای انجام ورزش های هوازی ضروری نیست.


پیشگیری از سرطان با ورزش هوازی 


سرطان روده‌ی بزرگ: تحقیقات نشان می دهد ریسک ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در افراد فعال نسبت به افراد غیرفعال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر است. به نظر می‌رسد انجام روزانه‌ی ورزش هوازی به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان لازم است و هر چه میزان فعالیت بیشتر باشد، خطر ابتلا به آن کمتر می‌شود.

 

سرطان سینه: شواهد منطقی روشنی وجود دارند مبنی بر اینکه زنان فعال در مقایسه با زنان کم‌تحرک، بسیار کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند. انجام روزانه‌ی ورزش های هوازی به مدت ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان لازم و بالا رفتن میزان ورزش با پایین آمدن ریسک همراه است.

 

سرطان ریه: در خصوص رابطه‌ی فعالیت‌های فیزیکی و پیشگیری از سرطان ریه، مطالعات نسبتا کمی انجام شده است. داده‌های موجود حاکی از آن است که احتمال ابتلا به این سرطان در افراد فعال پایین‌تر است. با وجود این، توضیح کامل خطرات سیگار کشیدن و اثرات دود آن بر غیرسیگاری‌ها، همینطور قرار گرفتن در معرض مواد رادیواکتیو دشوار است.


ورزش هوازی از چه بیماری هایی پیشگیری می کند


پیشگیری از دیابت، افسردگی، پوکی استخوان و چربی خون از دیگر فواید ورزش هوازی است. اگر به صورت روزانه این ورزش را انجام دهید به راحتی می توانید هم وزن کم کنید و هم از انواع بیماری که به بالا رفتن سن ایجاد می شود جلوگیری کنید. ضمن اینکه ورزش های هوازی می تواند تناسب اندام خوبی برای شما ایجاد کند. نکته جالب این است که  ورزشکاران حرفه ای نیز به صورت روزانه ورزش هوازی انجام می دهند تا قلب و ریه ای سالم داشته باشند. 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.