2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
چطور وسواس شدید به تمیز کاری را ترک کنیم

چطور وسواس شدید به تمیز کاری را ترک کنیم

بهترین روش برای ترک وسواس به تمیزکاری را اینجا بخوانید

جامعه پویا -خانمم دچار وسواس شدیدی است و روزی پنج  بار باید خانه را جاروبرقی بکشد. قبلا  وسواسش در این حد نبود ولی  به تازگی خیلی بیشتر شده. هربار که می‌خواهد دست‌هایش را بشوید، 5 دقیقه طول می‌کشد و شیرآب را باز می‌گذارد! می‌ترسم به او بگویم که باید به مشاور مراجعه کنی و بیشتر عصبانی شود. چه کنم؟
 

وسواس یک نوع اختلال است که فرد به طور مکرر یک فکر خاص را تجربه یا تکرار می‌کند. وسواس می‌تواند ریشه ارثی داشته باشد یا بر اثر تجربیات و مرور زمان ایجاد شده باشد. باید در همین ابتدا بیان کنم که بیماران با اختلال وسواس‌های ارثی، علاوه بر دارودرمانی نیاز به روان‌درمانی دارند و فرایند درمان‌شان به‌احتمال زیاد نیاز به زمان بیشتری دارد.


  خانم‌تان را  از  آسیب‌های وسواس آگاه کنید


در پیامک‌تان گفته‌اید که می‌ترسم به خانمم بگویم که باید به مشاور مراجعه کنی و بیشتر عصبانی شود. افراد زیادی به اختلال وسواس مبتلا هستند و در عین حال از درمان‌شدن هم امتناع دارند. راهی که وجود دارد این است که فرد مد نظر را که احتمالا به وسواس مبتلاست به صورت واضح از  آسیبی که به خودش وارد می‌کند، آگاه کنید. این که این افکار و رفتارهای تکراری باعث اختلالاتی در کارکرد او شده است و این همه آسیبی که به خود وارد می‌کند، ممکن است آزار دهنده‌تر هم بشود. در واقع مشکلی که در افراد وسواسی وجود دارد این است که به آسیبی که به خود می‌رسانند، آگاه نیستند و برای این که خانم‌تان را به سمت مسیر درمان‌شدن هدایت کنید، باید او را آرام با آسیبی که دارد می‌بیند، روبه‌رو کنید.

وسواس فکری


   دارودرمانی، 30 تا 70 درصد مشکل را برطرف می‌کند


باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در درمان اختلال وسواس علاوه بر دارودرمانی باید از روان‌درمانی هم کمک بگیرید. شواهد نشان داده که دارو درمانی 30 تا 70 درصد علایم را بر طرف خواهد کرد اما برای تاثیر بیشتر و پایدار می توانید از روان شناسانی که در حوزه وسواس تخصص دارند کمک بگیرید.

 


   مراقبت‌های بعد از درمان را جدی بگیرید


توجه داشته باشید که رفع علایم وسواس زمان بر خواهد بود و نیاز به مراقبت‌هایی در همین راستا دارد. حتی پس از اتمام درمان باید خیلی مراقب بود. در واقع بهبود نیمی از مسیر است و نیم دیگر آن خوب ماندن و رفع کامل علایم است و فرد نباید پس از بهبود بدون مشورت با پزشک مصرف دارو یا حتی روان‌درمانی را قطع کند چراکه ممکن است سال‌ها بعد علایم بیماری با نشانه‌های جدیدی بروز کنند و با شدت مختلفی نسبت به قبل. پس بهتر است که مرحله بعد از درمان را جدی بگیرید.
نویسنده : اسما صابری| نوروتراپیست و روان شناس
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.