2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
5 رژیم غذایی مناسب برای سالمندان

5 رژیم غذایی مناسب برای سالمندان

اگر سالمند هستید از این رژیم غذایی پیروی کنید.اینجا را بخوانید

جامعه پویا - سالمندی دورانی است که حتما باید نسبت به تغذیه در این دوران حساس بود. 

اگر در خانه سالمندی دارید یا اگر خودتان سالمند هستید با تغذیه مناسب می توانید طول عمر بیشتری داشته باشید. 

5 رژیم غذایی مناسب سالمندی را اینجا بخوانید 

رژیم غذایی سالمندی

1-    رژیم غذایی مدیترانه‌ای

 

این رژیم بر اساس الگوهای غذایی سنتی ساکنان منطقه مدیترانه است. رژیم مدیترانه ای  بر مصرف غذاهای کامل و کم‌فراوری شده تاکید دارد از جمله غلات کامل، آجیل، دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی و روغن زیتون فوق‌بکر. همچنین شامل مقادیر متوسطی از مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات کم‌چرب است.

بیشتر بخوانید : رژیم کتوژنیک چیست و چه فوایدی دارد


2-  رژیم غذایی DASH

این رژیم غذایی به پیشگیری و درمان فشار خون بالا بسیار کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. تمرکز این رژیم غذایی بر غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و گوشت‌های کم‌چرب و در عین حال محدود کردن مصرف گوشت قرمز، غلات تصفیه ‌شده و قندهای افزوده شده است.

 


3- رژیم فلکسترین یا انعطاف‌پذیر

 

غذاهای گیاهی تمرکز دارد، اما مصرف مقادیر متوسطی از گوشت، ماهی، لبنیات و دیگر محصولات حیوانی را مجاز می‌کند. این رژیم غذایی شما را تشویق می‌کند که پروتئین خود را بیشتر از غذاهای گیاهی دریافت کنید.

 

رژیم مدیترانه ای

بیشتر بخوانید : رژیم اوکیناوایی چیست ؟ آیا با رژیم اوکیناوایی می توان لاغر شد


 4- رژیم غذایی TLC  یا «رژیم تغییر درمانی شیوه زندگی»


این رژیم غذایی برای کمک به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی و افزایش کلسترول خوب یا HDL پیشنهاد شده است. در این رژیم حداقل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط در روز پیشنهاد می‌شود به علاوه دریافت کالری روزانه از چربی‌های مفید، محدود کردن چربی اشباع ‌شده، خوردن فیبر، روغن سویا، روغن ذرت و شکلات تیره در این رژیم توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : 12 اثر منفی اضافه وزن روی سلامت بدن


5- رژیم کم‌ کربوهیدرات

 

 در این رژیم مصرف غذاهایی مانند نان، غلات، ماکارونی، سیب‌زمینی، تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین محدود می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های کم ‌کربوهیدرات می‌تواند برخی عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد از جمله اضافه وزن، چاقی و سطوح بالای تری‌گلیسیرید و فشار خون. رژیم‌های کم ‌کربوهیدرات باید حاوی مقادیر کافی فیبر از غذاهای گیاهی مانند سبزیجات باشد و بر مصرف چربی‌های سالم مانند آووکادو، آجیل، دانه‌ها، روغن‌های گیاهی و ماهی‌های غنی از امگا ۳ تاکید کند.              
     منبع: دویچه وله

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.