2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
طرز تهیه سیرابی بدون بو بسیار خوشمزه برای ناهار روز تعطیل

طرز تهیه سیرابی بدون بو بسیار خوشمزه برای ناهار روز تعطیل

اگر می خواهید سیرابی درست کنید این طرز تهیه را بخوانید

جامعه پویا -سیرابی یک غذای خاص و خوشمزه و البته پرکالری است که برای روزهای تعطیل خیلی مناسب است. 


مواد لازم برای تهیه سیرابی بدون بوی بد 

سیرابی گوسفندی    ۱ عدد
جگر سفید گوسفند    ۱ عدد
پیاز    ۱ عدد متوسط
زنجبیل    ۱ قاشق چایخوری
نمک    ۲ قاشق چایخوری
زردچوبه    ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه    ۲ قاشق چایخوری
روغن حیوانی    ۱ قاشق غذاخوری
مواد گرفتن بوی بدسیرابی
پیاز    ۱ عدد
سیر    ۵ حبه
کرفس    ۲ ساقه
فلفل دلمه    ½ فلفل
هویج    ۱ عدد
برگ بو  3 برگ

سیرابی بدون بوی بد


طرز تهیه سیرابی


برای تهیه سیرابی خوشمزه و مخصوص ابتدا سیرابی را با دقت تمیز می کنیم، سپس از وسط نصف می کنیم و روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و به صورت مستطیل با ارتفاع ۵ سانتیمتر و عرض ۳ سانتیمتر آن ها را برش می دهیم.
در این مرحله جگر سفید را نیز می شوییم و روی تخته آشپزخانه کمی کوچک تر از سایز سیرابی آن را خرد می کنیم. در ادامه داخل قابلمه ای آب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به جوش بیاید.
پیاز و سیرها را نیز پوست می گیریم و می شوییم. هویج را پوست می گیریم و  می شوییم و از وسط نصف می کنیم.ساقه های کرفس را همراه با فلفل دلمه ای می شوییم و هسته های آن را بیرون می آوریم و کنار می گذاریم.

سپس درب قابلمه را بر می داریم و سیرابی و جگرهای خرد شده را داخل آب جوش می ریزیم و تا به مدت ۱ دقیقه جوش بخورند و کف روی آن ها ظاهر شود،آنوقت کل آب موجود در قابلمه را داخل آبکش می ریزیم.
سپس آب جوش تازه داخل قابلمه می ریزم و جگر و سیرابی را مجددا داخل آب جوش می ریزیم.ابن کار باعث زهم گیری بوی سیرابی می شود.بعد سبزیجات خرد شده که عبارتند از پیاز، سیر، هویج، ساقه کرفس و فلفل دلمه ای و برگ بو را اضافه می کنیم.
حالا صبر می کنیم تا به مدت ۵ ساعت سیرابی و جگر سفید خوب بپزد. پس از گذشت زمان اشاره شده در پاراگراف بالا پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.
تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم و روغن حیوانی داخل آن می ریزیم و پیازها را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا نرم شوند و زردچوبه و فلفل سیاه روی آن می پاشیم و صبر می کنیم تا سرخ و طلایی شود.
حالا زنجبیل را نیز به همراه نمک به آن اضافه می کنیم تا سیرابی که طبع سرد دارد به تعادل برسد و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.سبزیجات را از داخل سیرابی خارج می کنیم و مخلوط پیاز و ادویه ها را به ان اضافه می کنیم
سپس اجازه می دهیم تا ۳۰ دقیقه دیگر نیز بپزند.این مرحله برای این است که بوی سیرابی تا حد امکان گرفته شود و همین طور سیراب شیردان را مزه دار و خوش رنگ تر کنیم.حالا سیرابی آماده است می توانید میل کنید. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.