جامعه پویا-عضو انجمن علمی روانپزشکان گفت: ایجاد زمینه های شادی و نشاط در بین کودکان و نوجوانان اعتماد به نفس آن ها را افزایش می دهد و در زمانی که شادی و نشاط واقعی در بین جوانان و نوجوانان وجود نداشته باشد، افسردگی، استرس و خودزنی، جای آن را در بین جوانان و نوجوانان خواهد گرفت
مهشید رابطیان افزود: والدین و اولیای مدارس برای جلوگیری از تشدید رفتارهای نابهنجار با جدی گرفتن این موارد می توانند به مشاور روانپزشک مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: باید به بچه ها آموخت که شادی و شاد بودن را بشناسند. اضطراب، ترس و خشم و افسردگی چه چیزهای است. در واقع با بیان این روش ها بچه ها آموزش هوش هیجانی را خواهند یادگرفت. این آموزش ها می تواند از ابتدا در مهدکودک یا از سوی والدین و اولیای مدارس یا اینکه همزادگرایی از سوی رواندرمانگر ارایه شود و در مراحل دیگر والدین یا اولیای مدارس می توانند خود الگوی مناسبی برای دادن روحیه شاد به بچه ها باشند.
رابطیان توصیه کرد: در زمانی که با بچه در خانه هستیم شاد باشیم و خارج از اضطرابی که ممکن است در بیرون از خانه به والدین وارد شده است هنگام حضور در منزل خوشحال باشیم و تا جایی که امکان دارد روحیه شاد در خانه حفظ شود. شرایط بازی کردن را برای فرزندان حفظ کنیم و والدین نیز در بازی با آن ها مشارکت کنند و شاد بودن را به آن ها بیاموزند.
وی گفت: در زمانی که با فزندان در منزل هستیم از نیش و کنایه و نصیحت کردن بچه کمتر استفاده شود و چنانچه قرار است الگویی خوبی برای بچه ها باشیم در صورت داشتن استرس و اضطراب می توان از فرد دیگری که روحیه ایجاد شاد در بین اعضای خانواده را دارد یا حتی از روانپزشک و روانشناس بهره گرفت.
رابطیان اظهارداشت: متاسفانه در زمان کنونی که به دلیل فشارهای اقتصادی، پدر خانواده به دلایل دوشغله و یا حتی سه شغله بودن نمی تواند وقت بیشتری در کنار خانواده باشد و عملا حذف شده برای مقابله با کج خلقی سعی شود موقعیت بازی کردن و شوخی و تفریح را در خانواده فراهم کنیم.
وی گفت: راهکار جبران کمبود شادی در این دست خانواده ها رفتن به پیک نیک یا مراکز تفریحی و پارک و فضای سبز است. در بازی با بچه ها سعی کنیم تا اعتماد به نفس آن ها رشد پیدا کند و بچه ها شادی کردن را به نحو مطلوب تجربه کنند.
وی گفت: در مدارس بویژه دبیرستان دیده می شود به دلیل امتحانات کنکور زنگ ورزش بچه ها حذف می شود و یا حتی زنگ درس های عملی و کارگاهای آموزشی مانند حرفه و فن و هنر در اینگونه مواقع که رابطه مستقیم با روحیات بچه ها دارد، برگزار نمی شود. برای بالا بردن روحیه شاد در بین بچه ها ساعات ورزش باید دو بار در هفته شود و در ساعات زنگ ورزش، فعالیت های دسته جمعی برای بچه ها به غیر از فوتبال و بسکتبال مانند هفت سنگ ، وسطی و یا حتی ورزش زو، در نظر گرفته شود.
این متخصص روانپزشک افزود: با این روش ها بچه هایی که مهارت ورزش حرفه ای را نیاموخته اند می تواند با مشارکت در ورزش های دسته جمعی و گروهی شاد بودن را تجربه کنند و بدین طریق زنگ ورزش را عملا برای تمامی بچه ها مهیا خواهیم کرد.
رابطیان گفت: حتی رنگ و مدل مانتو و روپوش مدارس در شادی بچه ها تاثیر بسزایی دارد و چنانچه رنگ های تیره و مشکی برای روپوش بچه ها درنظر گرفته شود چه بسا روحیه افسردگی در بین آنها را تشدید خواهد کرد.
و گفت: درشرایط فعلی که شرایط اقتصادی جامعه، موجب شده است اضطراب، استرس و افسردگی در بین قشر معلمان نیز بالا برود که آن ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند، برای رفع یا کاهش اختلالات رفتاری باید با برگزاری کارگاههای آموزش روانشناسی مختلف که چگونه بچه ها را شاد کنند و اضطراب و استرس آن ها را از بین ببرند، حداقل سالی یکبار اقدام کرد و منوط به چهارسال دوره آموزشی تربیت معلم نباشد.
رابطیان افزود: برای بالا بردن روحیه همدلی و همکاری و در نهایت ایجاد شادی در بچه ها زمان زنگ های تفریح موزیک های شاد مجاز پخش شود و در این راستا در مدارس به بچه ها نگهداری گل و گیاه آموزش داده شود این رویه در بالا بردن نشاط بچه ها تاثیر بسزای دارد.
این روانپزشک کودک و نوجوان گفت: خانواده ها و حتی اولیای مدارس تا جایی که امکان دارد از مشارکت دادن بچه ها در برگزاری مراسم عزاداری خودداری کنند تا به روحیه لطیف کودکان بخصوص در بین بچه های دوره ابتدایی خدشه ای وارد نشود و در مقابل برای حفظ روحیه همکاری و بالا بردن امید در بین بچه ها برای نمونه حتی می توان مراسم جشن تولد معلم و یا سرایدار مدرسه را نیز برگزار کرد.
رابطیان گفت: در مقطع دبیرستان به بهانه کنکور شادی کردن از مدارس گرفته شده و همه وقت بچه ها فقط درس خواندن شده است و حتی زنگ ورزش نیز از آن ها گرفته شده و مشارکت در کارهای جمعی و گروهی که در زمانهای گذشته بیشتر برگزار می شود، دیگر در مدارس کمتر یا اصلا دیده نمی شود.
وی تصریح کرد: آموزش مهارت های زندگی به بچه ها از همین طریق انجام می پذیرد و زمانی که شادی و نشاط را نتوان به نحو مطلوب در بین کودکان و نوجوانان بوجود آورد، بچه ها خود به خود به سمت شادی های مجازی و توهم زا خواهند رفت و متاسفانه آمار نیز گویای این ادعا است.