2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
آیا همایون شجریان آرزوی علی طولابی قهرمان عصرجدید را برآورده می کند

آیا همایون شجریان آرزوی علی طولابی قهرمان عصرجدید را برآورده می کند

علی نظری طولابی نوجوان قهرمان فصل سوم عصرجدید از آرزویش می گوید اینجا را بخوانید

جامعه پویا - علی طولابی نوجوان خواننده ای که در عصر جدید قهرمان فصل سوم شد حالا برای خودش اسم و رسمی بهم زده است. 


اگر به زندگی هنرمندان برجسته‌ای که در تاریخ هنر، جریان‌ساز شده‌اند، نگاهی گذرا بیندازیم، توجه ویژه به پرورش استعداد آن‌ها از دوران کودکی ونوجوانی، امری انکارناپذیر است؛ موضوعی که از سوی برخی دستگاه‌های مسئول در کشورمان تا حدودی مغفول مانده است. در بسیاری از موارد پس از شکوفایی یک استعداد تازه این دستگاه‌ها یادشان می‌افتد که باید به سراغ او بروند اما فعالیت آن‌ها در همین زمان هم به گرفتن چند عکس یادگاری و تقدیری مختصر خلاصه می‌شود. در این میان، البته برخی افراد یا نهاد‌های خصوصی به دلیل دغدغه‌های هنری که دارند به آموزش‌وپرورش این استعدادها می‌پردازند و بار ارگان‌های دولتی  را که حمایت و آموزش هنرمندان در شرح وظایفشان آمده ، به دوش می‌کشند.بی‌شک برنامه «عصر جدید» با تمام ضعف‌ها و قوت‌هایش ، یکی از برنامه‌های مؤثر سال‌های اخیر درزمینه معرفی و حمایت از استعدادهای نوجوان است؛ برنامه‌ای که از استعدادهای  خوانندگی در سطح کشور نیز غافل نشده ودر کنار دیگر استعدادها خوانندگان خوش‌صدایی را به جامعه موسیقی معرفی کرده است.
این برنامه استعدادیابی در فصل اول در سال 1397 پارسا خائف را که جزو پدیده‌های نوجوان ناشناخته موسیقی به شمار می‌آمد،  به جامعه هنری کشور معرفی کرد. پارسا خائف در رقابت فشرده با دیگر شرکت‌کنندگان فصل اول، توانست 5 میلیون و 717 هزار و 64 رأی مردمی به دست آورد و مقام سوم این مسابقات را به خود اختصاص دهد. بعد از دیده شدن پارسا خائف، بسیاری از نوجوانان فعال در عرصه موسیقی در سراسر کشور، به شرکت در این برنامه روی آوردند که از آن جمله می‌توان به آرمان امیدی، مبین درپور، مهدی جعفری، مجید معظمی، آرتین شاهکلاهی، محمد سینا منصوریان، رضا جهانی و... اشاره کرد. همه این شرکت‌کنندگان در رده سنی نوجوان قرار داشتند. درنهایت، علی نظری طولابی نوجوان 13 ساله کوهدشتی توانست با اجرای خیره‌کننده خود در مراحل مختلف فصل سوم به مرحله نهایی عصر جدید راه‌یابد و با کسب ۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۴۵۳ رأی مردمی، مقام اول این دوره را به خود اختصاص دهد. پس از به پایان رسیدن هر دوره از عصر جدید، اگرچه تعدادی از خوانندگان نوجوان شرکت‌کننده در این برنامه به دلیل توجه ویژه خانواده‌هایشان، همچنان به مسیر تمرین و پرورش استعداد خود ادامه می‌دهند اما تعدادی دیگر، پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شوند. توجه به این موضوع، ضروری به نظر می‌رسد که مسئولان عرصه فرهنگ و هنر کشور باید راهکارهایی برای ادامه مسیر پرورش این استعدادهای نوجوان درنظر بگیرند تا در آینده شاهد درخشش هرچه بیشتر این سرمایه‌های هنری باشیم. علی نظری طولابی، قهرمان سومین فصل عصر جدید ازجمله چهره‌های درخشان در میان نوجوانان به شمار می‌آید که می‌تواند مانند پارسا خائف به مشوقی برای تلاش و خودباوری هرچه بیشتر هنرمندان نوجوان تبدیل شود. به همین بهانه گفت‌وگوی کوتاهی با این پدیده عصرجدید داشته‌ایم که آن را در ادامه می‌خوانید.


ردپای پارسا خائف در موفقیت های علی طولابی


این خواننده نوجوان، در پاسخ به این سؤال خراسان که برای رسیدن به این سطح از خوانندگی چه مسیری را طی کرده‌است، می‌گوید: اگر بخواهم از ابتدا توضیح دهم، باید به این نکته اشاره‌کنم که چند سال قبل، خواهرم متوجه استعداد من در خوانندگی شد و با تشویق‌های او  جدی‌تر به تمرین خوانندگی پرداختم. ابتدا برای اطرافیانم می‌خواندم ولی رفته‌رفته، این جریان شکل حرفه‌ای‌تری به خود گرفت. همین تشویق‌ها انگیزه بیشتری به من داد و اعتمادبه‌نفسم هم بالاتر رفت.او همچنین به یکی دیگر از عوامل موفقیتش اشاره می‌کند و می‌گوید: دومین عاملی که باعث بیشتر شدن انگیزه من شد، دیدن پارسا خائف در فصل اول عصر جدید بود. با دیدن پارسا حس خوبی پیدا کردم. تصمیم گرفتم خوانندگی را به‌صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دهم و به کلاس‌های آواز بروم. از همان روزها رویای راهیابی به عصر جدید در سرم جان گرفت و به‌صورت پیوسته، زیرنظر استادانم به تمرین خوانندگی مشغول شدم.علی نظری درباره برنامه‌ریزی‌اش برای آینده هم این چنین  می‌گوید: تصمیم دارم در آینده با تمرین و آموزش‌هایی که می‌بینم به یک آهنگ‌ساز حرفه‌ای و خواننده‌ خوب تبدیل شوم.


الگوگیری؛از محمدرضا شجریان تا حسن زیرک


پدیده فصل سوم عصر جدید، در ادامه از علاقه‌اش به یادگیری و خواندن ‌تمامی سبک‌های موسیقی می‌گوید و می‌افزاید: من سبک‌های مختلف موسیقی را دوست دارم و به نظر من همه سبک‌ها زیبایی‌های خاص خود را دارند؛ اما اگر بخواهم به یک سبک که بیشتر دوست دارم اشاره‌کنم آن سبک، بی‌شک سبک آواز سنتی استاد محمدرضا شجریان و استاد همایون شجریان است که آرزویم این است بتوانم با ایشان دیدار کنم. در میان سبک‌ها و خواننده‌های کردی هم ‌آواز استاد حسن زیرک و در آواز لکی هم استاد مهران غضنفری را بیشتر دوست دارم.


دوست دارم دلنشین بخوانم


وقتی از علی نظری درباره سخت‌ترین اجرایش ازنظر سبک و تمرکز موردنیاز در عصر جدید، سوال می‌کنیم در پاسخ می‌گوید: هرکدام از اجراها سختی‌های خاص خودش را داشت و برای هرکدام از اجراها انرژی زیادی صرف می‌کردم چون دوست داشتم طوری بخوانم که به دل همه بنشیند.وی می‌گوید : قبل از عصر جدید در هیچ مسابقه و جشنواره خوانندگی شرکت نکرده بودم و این اولین حضور جدی من در قالب رقابت بود. برای رسیدن به این مرحله تلاش و تمرین‌های فراوانی داشتم و خانواده‌ام همواره حامی من بودند.
علی نظری طولابی در پایان این گفت‌وگو در قالب توصیه‌ای به همسن و سالانش می‌گوید: من از همسن و سال‌های خودم درخواست دارم که اگر هنری دارند و درزمینه‌ای استعداد دارند با تمام توان، به مسیرشان ادامه دهند. هیچ‌وقت از سختی‌هایی که جلوی راه آن‌هاست، خسته نشوند و کنار نکشند. همیشه برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند و فقط به خدا توکل کنند.
نویسنده : محمد بهبودی نیا
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.