2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
ناگفته هایی از زندگی همایون شجریان  نجیب زاده موسیقی ایران

ناگفته هایی از زندگی همایون شجریان نجیب زاده موسیقی ایران

همایون شجریان فرزند استاد محمد رضا شجریان و فخری گل افشان است. ناگفته هایی از زندگی او را اینجا بخوانید

جامعه پویا -همایون شجریان متولد 31 اردیبهشت 1354 در تهران و فرزند محمدرضا شجریان و فرخنده گل افشان است. او سه خواهر و برادر دارد که از میان آنها  مژگان شجریان آواز خوان  است. وی از خوانندگان موسیقی ایرانی و نوازندهٔ تنبک و کمانچه است. 


همایون شجریان از ده سالگی به همراه خواهرانش نزد پدر آواز را شروع کرد و در دوران بلوغ روزانه تکنیک آواز و صداسازی را به صورت فشرده فرا گرفت. در همان زمان به هنرستان موسیقی رفت و کمانچه را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و در خارج از هنرستان به ادامهٔ فراگیری آن نزد اردشیر کامکار و آشنایی با تار و سنتور بصورت شنیداری پرداخت.

همایون شجریان و سهراب پورناظری


تفریحات و علاقه مندی های همایون شجریان


من بعد از سینما، تئاتر را هم خیلی دوست دارم و هربار که فرصتی پیش بیاید، حتما به دیدن نمایش ها می روم.

خودم به بازیگری علاقه دارم، اما هیچ وقت جراتش را پیدا نکرده ام. به نظرم آدم باید یا واقعا دست پر باشد یا اصلا وارد این حرفه نشود. من هم چون این توانایی را هیچ وقت در خود ندیده ام.

بیشتر بخوانید : حضور دلگرم کننده سحر دولتشاهی درکنار همایون شجریان در مراسم خاکسپاری استاد شجریان


ازدواج های همایون شجریان


گیتا خوانساری همسر اول  همایون شجریان است. که در سال 1374 با همایون شجریان ازدواج کرده است و دخترش یاسمن بعد از دوازده سال ازدواجشان به دنیا امده است. گیتا خوانساری خواهر همسر دوم پدر همایون شجریان بود. هرچند هرگز درباره پایان رسمی این ازدواج سخن به میان نیامده ، اما عدم حضور گیتا خوانساری در مراسم فوت استاد محمدرضا شجریان ، نزدیکی و حمایت عاطفی زیاد سحردولتشاهی از همایون شجریان و انتشار عکس هایی از خانواده شجریان توسط سحر دولتشاهی شایعه ازدواج این دو را بسیار پررنگ کرد. شایعه ای که هیچکدام از آنها هرگز آن را تایید یا تکذیب نکردند. 

همایون شجریان و همسر اولش گیتا خوانساری

بیشتر ببینید : ویدئوی جدید همایون شجریان با بازی سحردولتشاهی


حالا این شایعات با انتشار عکس کودکی همایون شجریان در صفحه اینستاگرام سحردولتشاهی قوت گرفته است. گفته می شود رابطه عاطفی این دو در کنسرت سی شکل گرفت در آن کنسرت سحر دولتشاهی و مهدی پاکدل در بخش نمایش کنسرت با همایون شجریان همکاری داشتند. ضمن اینکه در مراسم فوت استاد شجریان سحر دولتشاهی نزدیکترین فرد به همایون شجریان بود و حتی با ماشین او رفت و آمد می کرد. چندی پیش نیز عکسی از یک حلقه ازدواج که سحر دولتشاهی آن را در انگشت خود داشت خبرساز شد و ماجرای ازدواج در سکوت او را پررنگتر کرد. سحر دولتشاهی همسر دوم رامبد جوان بود که با ورود نگار جواهریان به زندگی رامبد جوان از او جدا شد.

سحر دولتشاهی و همایون شجریان

 

همایون شجریان دختر نوجوانی به نام یاسمن دارد که رابطه بسیار نزدیکی با دخترش دارد.

 

علاقه مندی های همایون شجریان 

همایون شجریان به صورت حرفه ای ورزش می کند او بوکس را از سالهای جوانی اش دنبال می کند و هر هفته نیز فوتبال بازی می کند. او طرفدار دو آتیشه فوتبال است و بازی های لیگ انگلستان را با دقت دنبال می کند. همایون شجریان هر روز تمرین آواز و ساز می کند و مطالعات گسترده ای هم در این خصوص دارد. 

 

سحر دولتشاهی در کنسرت سی همایون شجریان
اولین آثار همایون شجریان


او از سال 1370 به همراه محمدرضا شجریان و گروه آوا در کنسرت های آمریکا، اروپا و ایران (با تنبک) همراهی کرد و از 1378 به بعد در صحنهٔ کنسرت ها به هم خوانی با پدرش پرداخت. همایون شجریان کنسرت های بسیاری را با بزرگان موسیقی اجرا کرده و آثار زیادی را به همراه آنان در ایران و جهان منتشر کرده است که می توان به آلبوم کنسرت های «بی تو بسر نمی شود» و «فریاد» اشاره کرد که هردو اثر در سال های 2003 و 2005 نامزد دریافت جایزه گرمی شدند.

همایون شجریان و دخترش یاسمین


اولین آلبوم همایون شجریان تنهایی خوانندگی آن را بر عهده داشت «نسیم وصل» نام دارد که آهنگ سازی آن را محمدجواد ضرابیان بر عهده داشته است در سال 1382 منتشر شد. این سرآغازی بود بر اجرای کنسرت ها و آلبوم های مستقل او. وی پس از آن در سال 1383 دو آلبوم شوق دوست و ناشکیبا را منتشر کرد و در سال 1384 نقش خیال را به آهنگ سازی علی قمصری به بازار عرضه کرد که با استقبال فراوانی روبرو شد. جدیدترین کنسرت او به نام هوای گریه در شهریور ماه در برج میلاد برگزار شد.


س از آن در مهرماه 1385 آلبوم با ستاره ها که حاصل همکاری او با محمدجواد ضرابیان می باشد را به بازار عرضه کرد. در سال 1387 دو آلبوم قیژک کولی و خورشید آرزو را با همکاری گروه دستان منتشر کرد. او آب، نان، آواز را به آهنگسازی علی قمصری در سال 1388 و آلبوم شب جدایی را در سال 1389 منتشر کرد. در سال 1390 او آلبوم شوق نامه و ای جان جان بی من مرو را عرضه کرد. آلبوم شوق نامه به نوعی بازیابی تصانیف منسوب به عبدالقادر مراغه ای است که حاصل 4 سال تلاش گروهی به سرپرستی محمدرضا درویشی است.

البته همایون شجریان تا سال 1388 پدرش را در اجراها همراهی می کرد. این دو مدت زمانی عضو گروه آوا بودند و در این دوران دو آلبوم غوغای عشق بازان و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا اجرا و به بازار عرضه شدند.

 

ترانه وطن بر اساس شعری با همین نام از سیاوش کسرایی از کارهایی بود که همایون شجریان چندی قبل از خرداد 1388 منتشر کرد.

 

کودکی همایون شجریان
همایون شجریان و فوت استاد محمدرضا شجریان 


استاد محمدرضا شجریان 17 مهرماه سال 99 بعد از سالها ابتلا به سرطان در تهران درگذشت. رفتار همایون  شجریان در مراسم سوگواری پدرش ، احترامی که برای مردم قائل شد و پیام تشکری که خانواده شجریان از طریق همایون شجریان  برای مردم ارسال کردند. او را بیش از بیش در نظرها پررنگ کرد. همایون شجریان هرچند سعی کرده همیشه سمت مردم بایستند اما از ورود به بازی های سیاسی پرهیز کرده است. به همین دلیل هم در مراسم سوگواری پدرش از مردم خواست تا شعار سیاسی ندهند و پدرش را با آرامش و حرمت بدرقه کنند. 
مواضع همایون شجریان هرچند تند و تیز نیست اما ترانه هایش همیشه جهت فکری او را مشخص کرده است. 
حالا و در 31 اردیبهشت ماه تبریک هایی که از سوی هنرمندان برای همایون شجریان نوشته شده عمق رابطه او با جامعه هنری ایران را به رخ می کشد. او با هنرمندان و سلبریتی های زیادی دوستی دارد که حضور پررنگ آنها در مراسم ختم استاد شجریان و نوشته هایشان درباره همایون شجریان رفاقت او با جامعه هنری را به خوبی نشان می دهد. 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.