2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
رزماری برای چی خوب است

رزماری برای چی خوب است

همه خواص و مضرات رزماری را اینجا بخوانید

جامعه پویا -رزماری نوعی گیاه که هم خواص درمانی دارد و هم در غذا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. 
جالب است بدانید که رزماری از جمله گیاهانی است که طیف وسیعی از بیماری‌ها را تسکین می‌دهد، از درمان ریزش مو تا سرطان می‌تواند بسیار مفید باشد. 
همچنین رزماری در لاغری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دردهای عضلانی بسیار مفید است. 


رزماری و لاغری


مصرف رزماری باعث افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی در بدن می‌شود، به همین علت به لاغری و کاهش چربی کمک می‌کند. خاصیت ضد التهابی و ضد هیپروگلیسمی رزماری نیز منجر به کاهش وزن می‌شود. 

خواص رزماری


رزماری و کبد


گیاه دارویی رزماری باعث افزایش جریان صفراوی بدن، تقویت عملکرد و سم زدایی کبد می‌شود. آنتی‌اکسیدان های موجود در رزماری به بهبود عملکرد کبد و ترمیم سلول‌های آسیب دیده کبدی کمک کرده و از گسترش سلول‌های سرطانی کبدی جلوگیری می‌کند. ادرارآوری یکی دیگر از خواص رزماری است که موجب دفع سموم بدن از طریق ادرار می‌شود.
رزماری به دلیل داشتن خواص ضد باکتری، ضد اسپاسم و آرامش بخش بودن برای درمان و بهبود عفونت‌های تنفسی مثل آنفولانزا، عفونت سینوس، آسم و سرماخوردگی مفید است. چند قطره روغن رزماری را در یک کاسه آب داغ ریخته و دو یا سه بار در روز بخار آن را استنشاق کنید تا باکتری‌ها و ویروس‌های سیستم تنفسی از بین برود. همچنین می‌توانید روغن رزماری را با مقداری روغن زیتون مخلوط کرده و قفسه سینه خود را با آن ماساژ دهید. دم‌نوش گیاه رزماری نیز به درمان برونشیت و سرماخوردگی کمک می‌کند.


رزماری و دردهای عضلانی


ژل رزماری از سوی پزشکان برای کوفتگی و دردهای عضلانی بسیار توصیه می‌شود. رزماری مسکن قوی است و با توجه به اینکه خواص ضد اسپاسم دارد می تواند در دردهایی که عضلانی است و به خاطر ورزش یا کشش بیش از اندازه به وجود امده تسکین دهنده باشد.


رزماری و ریزش مو


رزماری را به صورت روغن و قطره برای تحریک رشد مو استفاده می کنند. چند قطره از رزماری را روی موضع بچکانید و سپس به نرمی مالش دهید تا کاملا جذب پوست شود. رزماری در شامپوهای ضد ریزش مو نیز استفاده می شود.


روش مصرف رزماری


رزماری را می توان به چند روش مورد استفاده قرار داد، گیاه رزماری را به خاطر عطری که دارد می‌توانید در غذاهایی مانند مرغ، لوبیاپلو ، کوکو و ... مورد استفاده قرار دهید و طعم و عطر آن باعث می‌شود تا غذای شما بسیار بهتر شود. 
رزماری را به صورت دم‌نوش هم می‌توانید استفاده کنید. یک و نیم قاشق مرباخوری رزماری را در 200 سی سی آب بریزید و به مدت 20 دقیقه آن را دم کنید و سپس نوش جان کنید. 
رزماری به صورت ژل و روغن هم موجود است ژل رزماری برای درمان دردهای عضلانی است و به عنوان مسکن استفاده می‌شود اما روغن آن بیشتر برای تحریک کننده رشد مو مورد استفاده قرار می گیرد. 


مضرات رزماری


رزماری روی اسپرم مردان ممکن است تاثیر بگذارد و کیفیت اسپرم را پایین بیاورد. همچنین بر میل جنسی نیز تاثیرگذار است.
رزماری طبع سردی دارد و اگر طبیعت بلغمی دارید در مصرف آن باید محتاط باشید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.