جامعه پویا-قرائی مقدم گفت : نه فقط در قشر مرفه بلکه در اقشار دیگر جامعه نیز شئ سروری در قالبی کوچکتر حاکم است که باعث به وجود آمدن یک خودخواهی در بین آحاد جامعه خواهد شد و تبعاتی مانند فخر فروشی و و از بین رفتن حس نوع دوستی خواهد شد.
امروزه نمی توان تاثیرات شبکه های اجتماعی را بر روی زندگی مردم در نظر نگرفت و از آن صرفنظر کرد .
واما در شرایط فعلی کشور که قشر عظیمی از مردم با مشکلات و معضلات اقتصادی روبرو هستند و اثر گذاری تحریم ها را پر رنگ تر از هر زمانی در وضع معیشت و زندگی خود حس می کنند باید بیش از پیش شاهد یک همدلی و یک رنگی در بین آحاد مردم جامعه باشیم و رنگ خوش رنگ این همدلی را حتی در فضاهای مجازی نیز بین طبقات مختلف با یکدیگر ببینیم ولی با گشت زنی در فضای مجازی و نگاه انداختن به صفحات افراد ثروتمند کشور با تصاویری از زندگی های لاکچری آنها رو به روی می شویم که انگار در ایران نیستند و هیچ اتفاقی و تحریمی در فضای زندگی آنها رخ نداده است.
هرروز تصاویر پز آلودی از خودروهای میلیاردی جدیدی که خریده اند تا ساعت ها و لباس ها و کفش ها و رستوران ها و سفرها و .... در صفحات خود منتشر می کنند و باز نشر قاب های زندگی آنها در صفحات دیگر منتشر می شود و در منظر دید جامعه قرار می گیرد .
طی تحقیقات که بر روی صفحات مجازی لاکچری های ساکن ایران ، در بازه زمانی مشخصی که پس از اعمال شدیدتر تحریم ها صورت گرفته شاهد عدم تاثیر گذاری این تحریم ها بر روی زندگی اکثریت این افراد بوده ایم و موضوع حائز اهمیت دراین خصوص، بی تفاوتی اکثر افراد قشر مرفه نسبت به زندگی اقشار دیگر جامعه است که در یک کشور در حال زندگی کردن هستند که نشان دهنده مسئولیت اجتماعی کمرنگ در بین این افراد نسبت به اتفاقاتی که در پیرامون آن ها رخ می دهد است و نکته مهمتر آنجاست که عدم مسئولیت پذیری اجتماعی در بین جوانان این قشر بسیار پررنگ تر است ؛ گویی انگار در این کشور هستند ولی نیستند ...
در تعریف مسئولیت اجتماعی می خوانیم :
مسئولیت اجتماعی؛ شامل شرکت هر فرد در اجتماعی که در آن زندگی می کند است که می توان آن را به علاقه مندی از اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد و شرکت فعال برای حل برخی از مشکلاتی که در اجتماع به وقوع می پیندد تعریف کرد. جامعه همواره در حال تغییر است و با فراز و فرودهایی روبرو است، فردی که در خصوص اجتماع و حوادث پیرامون خود احساس مسئولیت می کند به طرق مختلف در خلال این تغییرات می تواند با فعالیت های اجتماعی نقش بسزایی را ایفا سازد و این نوع فعالیت ها را به یک نوع سبک زندگی تبدیل کند.
باید دانست تمامی مسئولیت های اجتماعی چه به صورت فردی و چه به صورت شرکتی کاملا داوطلبانه است و بر روی این ایده استوار است که به جای منفعل بودن نسبت به مشکلات اجتماعی ، اقدامی فعال را نسبت به آن ها داشته باشیم و رفتارهای مضر و مخرب را که به صورت غیر مسئولانه روی می دهد قبل از آسیب رساندن به اجتماع و محیط از بین ببریم.
همانطور که گفته شد تحریم ها تاثیرات ملموسی را بر روی زندگی و وضع معیشت مردم ایران گذاشته است و قدرت اقتصادی در درون قشر متوسط و فقیر جامعه به میزان قابل توجهی کاهش داده است ، اما اگر در فضای مجازی و برنامه های ارائه دهنده این فضا گشت و گذاری داشته باشیم و نگاهی به صفحه های منتسب به این دست از آدم ها( افراد لاکچری ) که اکثرا از قشر مرفه جامعه هستند بیاندازیم ، اثری از نگرانی و یا داشتن دغدغه ای در خصوص وضع معیشت ندارند و به طور روز مره کارهایی را که قبل از اعمال شدید تحریم ها داشتند انجام می دهند و حتی در مواقعی نیز خوشگذارانی های خود را بیشتر از گذشته به اشتراک می گذارند و در مقابل مشکلاتی که گریبانگیر مردم است و اکثرا حتی در مخیله خود به فعالیت های اجتماعی داوطلبانه فکر نمی کنند و آن را کاری بیهوده می دانند .
در شرایط عادی یک جامعه و وقتی کل یک کشور متاثر از فشارهایی اقتصادی و مشکلات اجتماعی نیستند شاید این دور بودن این دست افراد به اصطلاح لاکچری از دغدغه مردم های قشر دیگر زیاد عجیب نباشد ولی وقتی همه تحت تاثیر هستند این بی توجهی به شکل یک نوع آسیب اجتماعی در می آید.
امان الله قرایی مقدم،جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکهافرادی که به اصطلاح به آن ها لاکچری می گویند و از قشر مرفه جامعه هستند ، در واقع برده و اسیر اشیاء خود هستند و به عبارتی شئ سروری در درون زندگی آن ها حاکم است گفت : البته نه فقط در قشر مرفه بلکه در اقشار دیگر جامعه نیز این شئ سروری در قالبی کوچکتر حاکم است که باعث به وجود آمدن یک خودخواهی در بین آحاد جامعه خواهد شد و تبعاتی مانند فخر فروشی و و از بین رفتن حس نوع دوستی خواهد شد.
وی افزود : وقتی اقتصاد بیمار می شود افراد بر اساس نابسامانی های اقتصادی مانند رانت و رشوه و روابط رشد خواهند کرد و این مسائل جایگزین حاکمیت قانونی و اقتصادی یک جامعه خواهد شد و شاهد افرادی خواهیم بود که یک شبه ره صد ساله را می روند و باعث به وجود آمدن این نوع سبک زندگی و این قشر در جامعه خواهیم بود اما اگر با جامعه ای سالم روبرو باشیم ، افراد بر اساس لیاقت و شایستگی ها و ضوابط و تخصص در داخل جامعه رشد می کنند و به جایگاه های مطلوب خواهند رسید.
این جامعه شناس با اشاره به سخن پیتیریم سوروکین، جامعه شناس آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد که ذهنیت حاکم بر تمامی جوامع و اذهان مردم مادیات است ، وقتی مادیات پر رنگ شود ، میزان معنویات و همدلی کاهش می باید و افراد به ربات هایی بی احساس و خود محور تبدیل می شوند که به جز خود به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند ادامه داد : در نتیجه همدلی و همیاری وجود نخواهد داشت و در جامعه ما نیز این امر به شدت در حال رشد است و با غافل ماندن از معنویات و فرهنگ سازی ها خود نیز به این مسئله دامن زده ایم.
قرایی مقدم باتاکید بر اینکه رفتار بی تفاوت نسبت به مشکلات اجتماعی مردم این روزها تنها مختص بعضی از اقشار مرفه نیست گفت :افراد مرفه در داخل هر جامعه ای وجود دارند اما به این شکل و به اینصورت و به این گستردگی و با این گونه رفتارها و سبک زندگی کمتر وجود دارد و اکثرا درهمه جوامع وقتی یک مشکل ملی است و دو قشر دیگر جامعه را به شدت به خود معطوف کرده است ؛ قشر به اصطلاح مرفه جامعه تا این حد سرگرم زندگی خود و بی خبر از روزگار دیگران زندگی را نمی گذراند و یا حداقل تا این حد خودنمایی نمی کند . از دلایل اصلی رانت خواری است که قشر ثروتمند و بی احساس را شکل می دهد .
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه همدلی قشر مرفه با اقشار دیگر شاید پررنگ دیده می شود و آنهم بخاطر خودنمایی هایی آنها است ولی شمال شهر و جنوب شهر و حتی روستا یا شهر ملاک نیست و آموزش همگانی در خصوص اشاعه هرچه بیشتر معنویات باید در تمامی سطوح و برای تمامی اقشار مختلف جامعه داده شود بیان داشت : راه های مختلفی نیز برای آموزش دادن وجود دارد از جمله بازخوانی تاریخ ملت ها و عملکردی که آن ها در طول یک تاریخ داشته اند، پرداختن به فرهنگ غنی داخل کشور و در اختیار قرار دادن برای آموزش و همچنین بهره برداری از فرهنگ باقی ملل برای تاثیر پذیری و مشاهده راه و روش و پیشرفتی که در عرصه فرهنگ و معنویات داشته اند از راه های آموزش افراد است.