2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
همه خواص و مضرات پای مرغ و غذاهایی که می توان با آن تهیه کرد

همه خواص و مضرات پای مرغ و غذاهایی که می توان با آن تهیه کرد

پای مرغ عضو بدون گوشت مرغ است که خواص بسیار زیادی دارد اما مضراتی هم دارد. همه چیز درباره پای مرغ و نحوه استفاده آن را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -پای مرغ ماده خوراکی است که با آن می توان غذاهای مختلفی تهیه کرد و از فواید این ماده خوراکی پرفایده بسیار استفاده برد.

پای مرغ بخشی از بدن مرغ است که در کشورهای چین، کره، ترینیداد، جامائیکا، آفریقای جنوبی، پرو، دومینیکن، مکزیک، فیلیپین، خاورمیانه و ویتنام خورده می‌شود. بیشتر بافت‌های موجود در پای مرغ شامل پوست و تاندون بدون ماهیچه است که این بافت را از بقیه گوشت مرغ متفاوت می‌کند.
درباره پای مرغ مطالب زیادی وجود دارد و برخی این مطالب را تایید و برخی کارشناسان آن را رد کرده اند. اما واقعیتی که درباره پای مرغ وجود دارد این است که این ماده خوراکی بسیار پرکالری است و کنار فواید زیادی که دارد در مصرف ان باید بسیار محتاط بود. 

 

خواص پای مرغ


فواید پای مرغ


پای مرغ داری ویتامین و انواع املاح لازم برای بدن است. مصرف 100 گرم پنجه مرغ تا چه میزان می‌تواند كلسیم مورد نیاز بدن‌تان را تامین كند؟ تنها شش درصد كه آن‌ هم رقم چشمگیری نیست. در مورد آهن هم همین‌طور است و پنجه مرغ تنها بین پنج تا شش درصد از آهن بدن را فراهم می‌كند. در مورد ویتامین A و D هم باز روال به همین شكل است و روی پنجه مرغ به عنوان یك ماده مغذی تامین‌كننده ویتامین‌ها نمی‌توان حسابی باز كرد. عده‌ای تصور می‌كنند با مصرف آن می‌توانند ویتامین D مورد نیازشان را تامین و جلوی پوكی استخوان‌شان را بگیرند اما اینطور نیست. بنابراین می بینیم که مصرف پای مرغ نمی تواند همه نیازهای بدن شما را تامین کند بنابراین به عنوان یک ماده معجزه گر به ان نگاه نکنید اما فواید خودش را هم دارد. همانطور که گفته شد این ماده ارزان و پرفایده بخشی از املاح و مواد مورد نیاز بدن را تامین می کند به شرطی که به خوبی تمیز شده باشد. 
افرادی که به طور مرتب پای مرغ مصرف می کنند معمولا کمتر از مشکل کمبود ویتامین دی رنج می برند. این موضوع در ایران بسیار مهم است چرا که همه مردم تقریبا از کمبود ویتامین دی رنج می برند. 

 


مضرات پای مرغ


پای مرغ دارای مقدار زیادی کلسترل است بنابراین در مصرف ان باید بسیار دقت کرد اگر کلسترل بالایی دارید یا از بیماری قلبی رنج می برید حتما باید در مصرف پای مرغ محتاط باشید. این تصور که با مصرف پای مرغ پوکی استخوان و ارتروز را از بین می برید کنار بگذارید هرچند این ماده کمک کننده است اما درمان نیست و حتما باید به مضرات آن نیز توجه داشته باشید تا با مصرف بی رویه آن دچار مشکلات دیگر نشوید.

خورش پای مرغ


مصرف پای مرغ در دوران بارداری


مصرف پای مرغ در دوران بارداری به دلیل املاحی که در آن وجود دارد بسیار مفید است. مخصوصا اگر ویار دارید و نمی توانید هرچیزی را بخورید با مصرف پای مرغ به صورت عصاره در غذاهایی که می توانید آن را مصرف کنید بخش زیادی از املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن خود و جنین را تامین می کنید. اما باید توجه کنید اگر دچار فشار خون بالا هستید در مصرف پای مرغ دقت زیادی بکنید چون بالا بودن کلسترل این ماده خوراکی خطرات زیادی برای فشار خون دارد. 
از طرفی اگر یک باردار طبیعی هستید مصرف پای مرغ می تواند مقدار زیادی از املاح را به بدن شما بدهد و استخوانبندی فرزند شما را محکم و سالم کند. اما قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 


فواید پای مرغ برای پوست


پوست از یک ماده بسیار مهم به نام کلاژن تغذیه می کند با بالا رفتن سن میزان کلاژن سازی بدن کم می شود و چروک هایی روی پوست ایجاد می شود برای اینکه پوستی صاف و شفاف و بدون چروک داشته باشید می توانید از پای مزغ استفاده کنید چراکه کلاژن بسیار بالایی دارد. شما می توانید عصاره پای مرغ را روی پوست خود بمالید و به مدت یک ربع روی پوست خود استراحت دهید همچنین می توانید عصاره پای مرغ را با ماست مخلوط کرده و روی پوست قرار دهید تا کلاژن لازم به پوست شما برسد. اینکار را هفته ای دوبار انجام دهید. 
فواید پای مرغ برای لاغری
پای مرغ یک ملین بسیار قوی است همچنین به دلیل کالری بالایی که دارد باعث می شود خیلی زود احساس سیری به سراغ فرد بیاید بنابراین اگر رژیم لاغری دارید یک قاشق غذاخوری پای مرغ را به غذایتان اضافه کنید با اینکار احساس سیری زیادی خواهید داشت و دچار مشکل یبوست هم نمی شوید.

 

پای مکرغ برای پوست
چه غذایی با پای مرغ می توان پخت


یکی از رایج ترین غذاهایی که با پای مرغ می توان تهیه کرد سوپ است. سوپ پای مرغ بسیار مفید و رایج است در فصل زمستان و پاییز که سرماخوردگی زیاد است سوپ پای مرغ می تواند بسیار کمک کننده باشد. ابتدا پوست پای مرغ را جدا کنید. توجه داشته باشید ناخن هم نداشته باشد. بعد آن را در قابلمه یا زودپز قرار دهید تا خوب بپزد. شما می توانید آنقدر پای مرغ را بپزید تا حالت له شدگی پیدا کند. بعد ان را در میکسر بریزید و کاملا میکس کنید. سپس پای مرغ میکس شده را به سوپ اضافه کنید. 
روش دومی که می توان از پای مرغ استفاده کرد این است که به قدری پای مرغ را بپزید که کاملا له شده و حالت پوره پیدا کند. بعد ان را در میکسر بریزید و میکس کنید. در ظرف هایی جداگانه بریزید و در فریزر نگهداری کند. با هربار پخت غذاهای خورشتی مقداری از ان را در خورش بریزید. پای مرغ یکگ لعاب دهند قوی برای انواع خورش است. اگر قصد دارید عصاره تهیه کنید باید توجه داشته باشید پای مرغ باید انقدر بجوشد که استخوانهای ان هم کاملا له شود. 
این کار فواید زیادی دارد اول اینکه از فواید استخوان پای مرغ عم استفاده می کنید و فقط از غضروف ان استفاده نکرده اید. یک لعاب دهنده طبیعی برای غذا استفاده کرده اید و همچنین اگر فردی در خانواده شما هست که از دیدن پای مرغ ناراحت می شود و دوست ندارد به راحتی از فواید پای مرغ استفاده کند. 

پای مرغ را می توانید بپزید. سرخ کنید و با چاشنی ها طعم دار کرده و با سبزیجات میل کنید. البته این برای کسانی است که حساسیتی نسبت به شکل پای مرغ ندارند.

مضرات پای مرغ


چه کسانی نباید از پای مرغ استفاده کنند


افرادی که دارای کلسترل بالا هستند، بیماران قلبی و عروقی و افراد مسن که دچار بیماری هایی مانند چربی و کلسترل هستند و توان حرکت برای سوزاندن کالری ندارندنباید از پای مرغ استفاده کنند. برای اینکه بدانید پای مرغ برای شما مفید است یا خیر حتما قبل از اینکه از ان به عنوان یک غذای درمانی استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید.

 


نکته


بخش سلامت جامعه پویا همواره تاکید می کند آنچه درباره مزایایی مواد غذایی و خوراکی و گیاهان گفته می شود صرفا برای بالا بردن سطح آگاهی شماست و نه برای استفاده درمانی بنابراین پیش از اینکه از این مواد برای درمان استفاده کنید با توجه به شرایط بدنی خود با پزشکتان مشورت کنید. 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.