2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
طرز تهیه نان خامه ای بدون فر بسیار خوشمزه و مجلسی ،  مخصوص شب یلدا

طرز تهیه نان خامه ای بدون فر بسیار خوشمزه و مجلسی ، مخصوص شب یلدا

نان خامه ای یک شیرینی بسیار پرطرفدار است که می توان در خانه ان را تهیه کرد. برای دستور پخت حرفه ای آن اینجا را بخوانید

جامعه پویا - نان خامه ای خانگی یک دسر بسیار لذیذ و خوشمزه است که برای مهمانی ها و مراسم های دورهمی بسیار کاربرد دارد. 

شب یلدا یکی از شبهایی است که می تواند موقعیت مناسبی برای تهیه نان خامه ای خانگی خوشمزه باشد. 

نان خامه ای خانگی

مواد لازم


آرد: ۱ پیمانه سر صاف
آب: ۱ پیمانه سر صاف
تخم مرغ: ۴ عدد
کره: ۵۰ گرم
نمک: نوک قاشق چایخوری
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
وانیل: ۱/۴ قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری
خامه صبحانه فرم گرفته: ۵۰۰ گرم

نان خامه ای بدون فر


دستور تهیه


آب، کره، شکر و کمی روغن مایع (برای این‌که کره نسوزد) را در یک قابلمه بریزید  زیر شعله اجاق را کم کنید. مراقب باشید پرش های وغن دست شما را نسوزاند. صبر کنید کره آب شود و به قل قل بیفتد وقتی کره یکی دو جوش ریز زد بلافاصله آرد را اضافه کنید. در همین حین خیلی سریع و تند مواد را هم بزنید تا آرد با سایر مواد ترکیب شده و مثل مایه حلوا خودش را بگیرد و کمی طلایی رنگ شود.
سپس خمیر به دست آمده را  در ظرفی بریزید و پهن کنید که خنک شود. حالا نوبت اضافه کردن تخم مرغ هاست. تخم مرغ ها باید دست کم یک ساعت قبل از اینکه  کار پخت شیرینی را آغاز کرده باشید حتما باید بیرون از یخچال باشد تا به دمای محیط برسید. بعد تخم مرغ ها را بشکنید و هم بزنید. وقتی تخم مرغ ها را هم زدید حالا آرام آرام و بسیار با احتیاط به خمیر اضافه کنید. حین اضافه کردن تخم مرغ خمیر را هم بزنید. بهتر است با هم زن اینکار را بکنید که خوب مخلوط شود. در سه یا چهار مرحله تخم مرغ را اضافه کنید. حسابی خمیر راهم بزنید. خمیر باید مانند خمیر نانوایی که به تیغه دستگاه هم زن می چسبد کمی چسبناک باشد. 

 

نان خامه ای بدون فر
حالا یک قابلمه را روی اجاق بگذارید. باید وضعیتی شبیه فر برای نان خامه ای درست کنید. برای اینکار قابلمه را به مدت 20 دقیقه روی اجاق قرار دهید و در آن را هم بگذارید تا همه جای قابلمه کاملا گرم شود. سپس یک سه پایه در قابلمه بگذارید. می توانید از بشقاب مخصوص بخارپز که برخی قابلمه ها دارند استفاده کنید. سه پایه یا طوری مخصوص سرخ کردنی و گرفتن روغن هم می تواند مفید باشد. هدف از اینکار این است که نان خامه در کف قابلمه قرار نگیرد چون ممکن است بسوزد. وقتی ظرف مناسب را داخل قابلمه گذاشتید در یک بشقاب یا هر ظرفی که داخل قابلمه جا می شود کاغذ روغنی قرار دهید و  حالا با قالب مخصوص  ماسور  خمیر را شکل دهید و روی  کاغذ روغنی بگذارید. و آن را داخل قابلمه قرار دهید. 
حالا زیر اجاق را زیاد کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه نان  ها با حرارت بپزد. بعد زیر اجاق را کم کنید و به مدت 20 دقیقه اجازه دهید نان با حرارت کم بپزد. 


شما با اینکار محیط فر را برای نان ها اماده کرده اید. 
وقتی نان ها حالت طلایی گرفت بلافاصله از قابلمه خارج کنید و ته ان را باچاقو برش بزنید و سوراخ کنید. توجه داشته باشید برش چندان بزرگ نباشد فقط باید در حدی باشد که هوای داخل نانها خارج شده و خمیر نشود. 
حالا نوبت ان است که خامه را داخل نان ها بکنید. 
خامه صبحانه را حسابی با هم زن بکوبید. بعد مقداری خاک قند به ان اضافه کنید. می توانید مقدار کمی هم پنیر بی نمک به ان اضافه کنید. اینکار طعم خامه را ملایم می کند. کمی گلاب هم به ان اضافه کنید و دوباره حسابی با هم زن بزنید تا پف کند. 
حالا به مقدار مناسب با قیف ماسوره داخل سوراخ نان را پر کنید. 
نان خامه ای اماده شده را به مدت 5 ساعت داخل یخچال قرار دهید. روی ان را نپوشانید اما توجه داشته باشید که یخچال شما بوی مواد خاصی ندهد تا نان خامه ای طعم و بو نگیرد. 

 


نکته


مراقب باشید خمیرها نسوزد خمیر حتما باید قهوه ای روشن یا طلایی شود
بهتر است از خامه سبک استفاده کنید تا سنگینی خامه شما را اذیت نکند
آرد بربری برای نان خامه بسیار مناسب است می توانید از ارد بربری استفاده کنید
برای اینکه روی نان ها طلایی و خوشمزه شود می توانید با فرچه روی ان کره بمالید

اگر نان، نان خامه ای را بلافاصله بعد از خارج کردن از قابلمه سوراخ نکنید پف ان می خوابد
در صورت تمایل بعد از اماده شدن نان خامه ای می توانید روی ان شکلات، مارمالاد یا عسل بمالید. یا اینکه می توانید ان را ساده سرو کنید. 
نان خامه ای خانگی یک انتخاب بسیار مناسب برای شب یلداست

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.