2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
خواص حیرت آور زنجبیل؛ از درمان سرطان تا کمک به لاغری

خواص حیرت آور زنجبیل؛ از درمان سرطان تا کمک به لاغری

زنجبیل ریشه گیاهی است که خواص بسیار زیادی دارد و با استفاده از این ماده بسیار پرخاصیت می‌توانید به راحتی از سرطان و چندین نوع بیماری دیگر پیشگیری کنید. اینجا را بخوانید

جامعه پویا -زنجبیل یک گیاه معجزه گر است که اگر از خواص فوق‌العاده آن این گیاه بسیار عالی با خبرشوید هرگز آن را ترک نمی‌کنید. 
زنجبیل گیاهی است که به راحتی در ایران کشت شده و گران قیمت هم نیست و در دسترس عموم قرار دارد. زنجبیل را می‌توانید به صورت دم‌نوش، پودر و یا در غذا استفاده کنید. 

 


خواص زنجبیل برای روده

زنجبیل می‌تواند آنزیم های روده را به خوبی تنظیم کند اگر دچار یبوست یا اسهال هستید حتما زنجبیل بخورید. زنجبیل همچنین می تواند سندرم روده تحریک پذیر را به خوبی مهار کند. البته نباید انتظار داشت که زنجبیل یکشبه شما را درمان کند برای اینکه از خواص درمانی آن استفاده کنید حتما باید مدت طولانی از آن استفاده کنید. 

زنجبیل و لاغری


زنجبیل درمانگر عروق گرفته


اگر دچار گرفتگی عروق هستید یا غلظت خون دارید می‌توانید با کمک زنجبیل تا حدی این مشکل را برطرف کنید زنجبیل خون را رقیق می‌کند و گرفتگی‌های عروق را برطرف می‌کند. 

 


زنجبیل درمان حالت تهوع در بارداری 


زنجبیل از فعالیت بیش از حد اعصاب جلوگیری و با ممانعت از عملکرد سروتونین در بخش گوارشی، حالت تهوع ، استفراغ ایجاد می کند و زنجبیل مسکنی غیر دارویی موثر برای بیماری صبحگاهی در دوران بارداری است. زنجبیل به حالت تهوع و استفراغ ناشی از عوارض جانبی شیمی درمانی کمک می کند.

 


زنجبیل برای درمان التهاب 


زنجبیل به دلیل خواصی که دارد و لیکپن فعالی که در آن وجود دارد یک ضده التهاب بسیار قوی است. اگر دچار التهاب شدید هستید یا درد دارد می‌توانید از زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل دردهای ناشی از ورزش زیاد، پیاده روی طولانی و دردهای التهابی را درمان می کند همچنین باعث از بین رفتن التهاب‌های شدید داخلی بدن می‌شود. 
اگر دچار التهاب کبد ، معده یا روده یا هر عضو داخلی بدن هستید زنجبیل می تواند بسیار در این زمینه به شما کمک کند. 

بیشتر بخوانید: خواص دود کندر چیست و چطور از آن استفاده کنیم


زنجبیل برای لاغری


از انجایی که زنجبیل گردش خون بدن شما را بالا می‌برد سوخت و ساز بدن را هم بالا برده و بدن را گرم می‌کند. بنابراین می‌تواد در لاغری بسیار موثر باشد. همچنین زنجبیل سرکوب کننده اشتهاست و بسیار به شما برای کنترل اشتها کمک می‌کند. 

دم نوش زنجبیل و خواص آن


تاثیر زنجبیل روی مفاصل


زنجبیل روی درد مفاصل بسیار موثر است برای اینکه درد مفاصل مخصوصا دردهای رماتیسیمی را کنترل کنید بهترین راه استفاده از زنجبیل و مصطکی است. برای اثر بخشی بهتر می توانید مقداری زنجبیل را با مصطکی، دارچین و روغن کنجد ترکیب کرده و آن را به صورت موضعی استفاده کنید.

 


کنترل چند نوع سرطان با زنجبیل


در حال حاضر زنجبیل به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای انواع مختلف سرطان مورد بررسی قرار دارد.

خواص ضد سرطانی زنجبیل احتمالا به گینجرول موجود در آن بر می گردد، این ماده به خصوص در زنجبیل خام به وفور یافت می شود و فرم 6-گینجرول آن بسیار قدرتمند می باشد.

به نظر می رسد مصرف زنجبیل به کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان لوز المعده، سرطان کبد، سرطان سینه و سرطان تخمدان کمک می کند.

 

کاهش دردهای قاعدگی با زنجبیل


زنجبیل خاصیت بازکنندگی عضلات را دارد. در دوران قاعدگی محوطه رحم سرد می‌شود و بخشی از درد دوران قاعدگی ناشی از سردی رحم و گرفتگی عضلات اطراف آن است. برای اینکه این مشکل را برطرف کنید می‌توانید از چند روز قبل‌تر استفاده از دم‌نوش زنجبیل را در رژیم غذایی خود قرار دهید.  زنجبیل چون خون را رقیق می‌کند خارج شدن خون از رحم را هم آسانتر می کند. 

بیشتر بخوانید: انیسون چیست و چه خواص درمانی دارد


زنجبیل درمان کبد چرب غیر الکلی


چربی کبد بیماری خاموشی است که افراد زیادی را در ایران درگیر می‌کند اگر دچار کبد چرب غیرالکلی هستید حتما از زنجبیل استفاده کنید این گیاه می‌تواند چربی کبد را به طور محسوسی کاهش دهد و درمان کند. 

 

خواص دیگر زنجبیل 


از خواص دیگر  زنجبیل می توان پیشگیری از: تهوع و استفراغ، کم اشتهایی، بی اشتهایی روانی، اسپاسم روده، برونشیت، مشکلات روماتیسم را نام برد. 
در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است که زنجبیل دارای خاصیت ضد سرطانی است. جینجرول، مهم ترین جزء تشکیل دهنده زنجبیل که مسئول ایجاد طعم و مزه در این گیاه است، از رشد سلول های سرطانی مخصوصا سرطان روده بزرگ در انسان جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: خواص فوق العاده و معجزه گر سیاه دانه برای بدن

خواص زنجبیل برای پوست و مو

زنجبیل روی پوست و مو تاثیر زیادی دارد اگر دچار ریزش مو هستید عصاره زنجبیل را کف سرخود بمالید و هفته‌ای دوبار اینکار را بکنید با اینکار ریزش موی شما کنترل می‌شود. همچنین می‌توانید زنجبیل تازه را رنده کرده و روی پوست خود به صورت ماسک قرار دهیدو می توانید زنجبیل رنده شده را با عسل مخلوط کرده و روی پوست بمالید زنجبیل یک پاک کننده بسیار عالی است. 

زنجبیل در غذا


زنجبیل به صورت دم نوش


زنجبیل را به چند صورت می‌توان استفاده کرد یکی از روش هایی که زنجبیل را می‌توان استفاده کرد دم نوش ان است. زنجبیل تازه را به مقدار 30 گرم داخل 250 میلی لیر آب بریزید و آب جوش و گلاب روی آن بریزید و به مدت یک ربع در آن را ببندید بعد میل کنید. 

می‌توانید تکه‌ای چوب دارچین هم در زنجبیل بی‌اندازید و به راحتی از آن استفاده کنید. 


زنجبیل و چای


زنجبیل تازه را در چای هم می‌توانید استفاده کنید. تکه‌ای از زنجبیل تازه را در چای بی‌اندازید و با چای آن را دم کنید و بنوشید.

 


زنجبیل و لیمو

ترکیب زنجبیل و لیمو برای سرماخوردگی و عفونت ریه بسیار خوب و مفید است. اگر دچار سرماخوردگی هستید زنجبیل را در آب جوش دم‌کنید و به آن آب نصف لیمو سنگی و یک قاشق عسل اضافه کنید و صبح و شب بنوشید اینکار به درمان شما بسیار کمک می‌کند. 

 


پودر زنجبیل

پودر زنجبیل را می‌توانید در غذا به عنوان ادویه استفاده کنید. زنجبیل را در هر خورشی می‌توانید استفاده کنید. مخصوصا اگر در خورش از گوشت گوساله یا گاو استفاده می‌کنید .زنجبیل برای تعدیل سردی این گوشت بسیار مناسب است. 

دم نوش زنجبیل و لیمو


استفاده از زنجبیل به صورت کپسول


هر کپسول حاوی یک و نیم گرم زنجبیل می تواند باشد. می‌توانید در پوکه کپسول که به راحتی در عطاری‌ها وجود دارد تهیه کنید و در هر کدام زنجبیل بریزید و صبح و شب یک عدد ببلعید. 

 


سس زنجبیل


تعجب نکنید کاملا درست است می‌توانید از زنجبیل به صورت سس هم استفاده کنید برای تهیه سس زنجبیل را با روغن زیتون ، فلفل قرمز خشک شده، دارچین، میخک، برگ بو و پیاز مخلوط کنید تا سُسی لذیذ حاصل شود.

 

 

زنجبیل تعدیل کننده مزاج بلغمی 


کسانی که دارای مزاج بلغمی هستند و این موضوع آنها را اذیت می‌کند به راحتی می‌توانند با کمک گرفتن از زنجبیل مزاج خود را تغییر دهند. برای تعدیل مزاج بلغمی  هر روز از زنجبیل استفاده کنید تا رطوبت بدن شما و سردی معده و رودها را از بین ببرد. همچنین کسانی که در شب و در حین خواب آب دهانشان جاری می‌شود می‌توانند با کمک زنجبیل این مساله آزار دهنده را کنترل کنند. 

 


موارد منع مصرف

 

- در کودکان زیر دو سال نباید استفاده شود.

- مصرف زیاد زنجبیل موجب سوزش سردل می شود.

- افرادی که سنگ کلیه دارند، باید قبل از مصرف زنجبیل حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

- اگر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپیرین مصرف می کنید، زنجبیل نخورید.

- مصرف زیاد زنجبیل ممکن است با داروهای قلبی و دیابت تداخل نماید.

- مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی باید در حد متعادل باشد.

- مصرف زیاد زنجبیل ممکن است باعث اختلالات سیستم عصبی مرکزی گردد.

اگر دچار بزرگی پروستات یا سرطان پروستات هستید زنجبیل نخورید.

زنجبیل ممکن است باعث آلرژی شود حتما قبل از استفاده از آن مطمئن شوید که آلرژی ندارید. 

افرادی که دچار پرفشاری خون هستند باید بسیار کنترل شده زنجبیل را استفاده کنند

نکته

بخش سلامت جامعه پویا همواره تاکید می‌کند هرانچه درباره خواص دم نوش‌ها و خواص گیاهان گفته می‌شود جنبه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی دارد قبل از اینکه از آن به صورت درمان استفاده کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.