2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
انواع دل درد کودکان و راه درمان آن

انواع دل درد کودکان و راه درمان آن

دل درد کودکان بیماری شایعی است که اغلب والدین با آن مواجه می‌شوند. تشخیص علت دل درد و درمان چندان ساده نیست. شناسایی انواع دل درد و علائم آن می‌تواند کمی از نگرانی والدین را بکاهد.اینجا را بخوانید

جامعه پویا -بسیاری از والدین تأیید می‌کنند دل درد کودکان می‌تواند یک دردسر حسابی درست کند. دلایل دل درد در کودکان طیف گسترده‌ای دارد که تشخیص آن کار آسانی نیست. برخی از این دلایل به سادگی و خنده‌داری پرخوری یا نیاز به دستشویی است. ولی همین دل درد به ظاهر ساده می‌تواند علامت یک بیماری جدی مانند مشکلات حاد معده باشد. چالش مهم والدین تشخیص بهترین راههای درمان دل درد کودکان و زمان مراجعه به پزشک متخصص است. ما در این مطلب تلاش می‌کنیم اطلاعات کاملی در این زمینه ارائه دهیم تا کمی از نگرانی والدین را کاهش دهیم.
 

دل درد در کودکان

رایج‌ترین دلایل دل درد در کودکان 

 


-    سوء هاضمه
-    عفونت معده
-    یبوست
-    استرس یا اضطراب
-    سندروم روده تحریک‌پذیر
-    آپاندیس
-    مسمومیت

 


دل درد در کودکان ممکن است با علائم جانبی دیگری مانند دل پیچه، اسهال، گاز معده، نفخ، حالت تهوع و استفراغ نیز همراه باشد. تعیین محل دقیق درد نیز برای تشخیص مشکل اهمیت زیادی دارد. پس اولین سؤالی که باید از کودک پرسیده شود این است که کدام قسمت شکم او درد می‌کند؟ پس از آن باید از کودک بخواهید کمی درد خود را توصیف کند. مثلاً اینکه شدت درد خود را با عددی از 1 تا 10 توصیف کند. از او بپرسید آیا درد دائمی است یا گاهی اوقات قطع می‌شود؟ چه زمان‌هایی یا در چه حالتی درد او افزایش یا کاهش می‌یابد؟ این همان کاری است که پزشک متخصص برای درمان کودک انجام می‌دهد.

 


دل درد در اطراف ناف


دل درد در اطراف یا نزدیک ناف یکی از انواع دل درد رایج در بین کودکان است که اصلاً جای نگرانی ندارد. اغلب کودکان هنگام دل درد شکم خود را مالش می‌دهند و نقطه درد را اطراف ناف نشان می‌دهند. این نوع درد معمولاً به خاطر استرس یا خوردن چیزی است که هضم آن برای معده کودک دشوار بوده است. در چنین شرایطی با دستورات ساده زیر به راحتی می‌توانید درد او را درمان کنید.

 


-    از کودک خود بخواهید دراز بکشد و کمی استراحت کند.
-    کودک خود را برای رفتن به دستشویی و اجابت مزاج تشویق کنید.
-    یک لیوان آب به کودک بدهید.
-    با خواندن کتاب یا یک بازی فکری حواس او را پرت کنید.
-    اگر دلیل استرس یا اضطراب او را حدس می‌زنید تلاش کنید آرامش را به او بازگردانید. او را در آغوش بگیرید و در مورد نگرانی‌هایش با او گفتگو کنید.

 


دل درد پایین و سمت راست شکم


یکی از مشکلات جدی که با دل درد نمایان می‌شود مشکل آپاندیس است. اگر کودک شما نقطه درد خود را قسمت سمت راست و پایین شکم نشان می‌دهد بلافاصله سایر علائم آپاندیس را چک کنید. اولین و مهمترین علامت آپاندیس درد شدید و ناگهانی شکم است. پس از آن علائمی مانند تب، تهوع، استفراغ، مشکل خروج گاز، از دست دادن اشتها، یبوست یا اسهال را بررسی کنید. اگر به ترکیدگی آپاندیس مشکوک شدید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید. زیرا این عارضه در صورت تشخیص به موقع کاملاً قابل درمان است ولی در صورت تشخیص دیر هنگام می‌تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد.

 


دل درد سمت چپ شکم


درد در قسمت چپ شکم می‌تواند ناشی از مشکل ساده‌ای مثل یبوست یا مشکلی جدی مانند پانکراتیت باشد. اما دل درد سمت چپ کودکان معمولاً ناشی از مشکلات معمولی مثل یبوست است و به ندرت علامت یک بیماری جدی است. بنابراین از درد کودک خود وحشت زده نشوید. اغلب والدین می‌توانند مشکل یبوست کودک خود را حدس بزنند. ولی اگر تردید داشتید می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص از سلامت کودک خود اطمینان حاصل کنید. 

 


دل درد بالای شکم


درد در قسمت بالای شکم معمولاً نشانه سوء هاضمه است. علائم سوء هاضمه عبارتند از:
-    درد در قسمت وسط و بالای شکم
-    حالت تهوع
-    نفخ شکم
-    آروغ زدن
-    سوزش سر دل

 


اگر دل درد کودک شما با این علائم همراه بود سابقه خوارکی‌هایی که خورده را بررسی کنید. احتمالاً چیزی خورده که با معده او سازگار نبوده و یا غذای خود را سریع خورده که دچار سوء هاضمه شده است. ولی اگر درد در سمت بالا و راست شکم باشد می‌تواند به دلیل سنگ صفرا نیز باشد. نکته مهم این است که سنگ صفرا در کودکان به ندرت ایجاد می‌شود. مگر کودکانی که از مشکلاتی نظیر چاقی یا کم خونی خاص رنج می‌برند و یا در خانواده آنها سابقه این بیماری وجود دارد. 

 

دل درد در کودکان
 

راههای درمان دل درد کودکان

 


لازم است بدانید به طور کلی دل درد کودکان به جز در موارد حاد نیاز به درمان خاصی ندارد. در واقع درمان دل درد کودکان به یکی از روشهای زیر صورت می‌گیرد:
-    استراحت
-    اجابت مزاج
-    خروج گاز از معده
-    خروج ویروس از معده

 


راههای درمان دل درد کودکان در خانه


-    کودک خود را به نوشیدن آب تشویق کنید تا دچار کم‌آبی نشده باشد.
-    از کمپرس گرم برای تسکین دل درد استفاده کنید.
-    از خوراکی‌های ساده مانند بیسکویت ترد و غذاهایی مانند سوپ به کودک خود بدهید.
-    از روشهای خانگی درمان یبوست مانند چای و نبات استفاده کنید.
-    از روشهای خانگی درمان اسهال و یا داروهای رایجی مانند پودر او آر اس و یا ترکیبات پروبیوتیک استفاده کنید.
-    در صورت ناآرامی شدید کودک از مسکن‌های ساده‌ای مانند استامینوفن استفاده کنید.
 


دل درد کودکان چه زمانی جدی است؟


همانطور که گفتیم معمولاً دل درد کودکان مشکل حادی نیست ولی اگر علائم زیر را در کودک خود مشاهده کردید بهتر است در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید. 


-    یبوست مزمن
-    دل درد مزمنی که دلیل مشخصی ندارد
-    وجود خون در مدفوع
-     اسهال 
-    تب و سرفه همراه با دل درد
-    درد هنگام ادرار
-    کاهش وزن بدون دلیل 
-    حالات و رفتار بیمار گونه و ضعف در کودک
-    دردی که کودک را از خواب بیدار می‌کند یا در روال عادی زندگی او اختلال ایجاد می‌کند.
-    زردی 

 


علاوه بر موارد فوق گاه در موارد بسیار نادر، مشکل دل درد کودکان مشکلی اورژانسی است که بلافاصله باید کودک به مراکز درمانی منتقل شود. علائم دل درد حاد کودکان عبارتند از:
-    درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل
-    از دست دادن هوشیاری و یا بی‌حالی
-    کمبود آب بدن(بر اثر اسهال شدید)
-    وجود خون در استفراغ یا استفراغ سبز رنگ

منبع: childrens

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.