2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
بهنوش طباطبایی از عشق می گوید

بهنوش طباطبایی از عشق می گوید

بهنوش طباطبایی بازیگر و مدل ایرانی پستی طولانی درباره عشق نوشته است. اینجا را بخوانید.

جامعه پویا -بهنوش طباطبایی هنرپیشه و مدل ایرانی به مناسبت روز عاشقان تعریفی علمی از عشق را ارائه داد. 

 


بهنوش طباطبایی که مدتی است در رشته روانشناسی در مقطع دکتری در حال تحصیل است تلاش دارد چهره علمی خودش را هم پررنگ کند. 
او در نوشته های مختلف به مناسبت های مختلف تعاریف متفاوتی از معانی کلمات برای مردم می نویسد. او به مناسبت روز ولنتاین یا روز عاشقان از مثلث عشق  نوشته است : 

 

مثلث عشق چیست؟

از نظر استرنبرگ عشق مانند یک مثلث است و بهترین عشق به مثلث متساوی الاضلاع شباهت دارد. منظور این است که مثلث عشق سه عنصر دارد: صمیمیت، هوس، تعهد. عشق زمانی بهترین حالت را دارد که هر یک از این سه عنصر را تقریباً به طور یکسان شامل شود.

 

تعهد

تعهد یعنی این‌که تا چه اندازه شما خود را وقف آن می‌کنید که رابطه‌تان را شاداب و باطراوت نگه دارید؟ تا چه اندازه با یارتان صادق می‌باشید؟ تعهد، شامل مسئولیت‌پذیری و وفاداری و وظیفه‌شناسی می‌باشد تعهد در روابط به این معناست که اکثر مانع‌ها و مشکل‌ها را می‌توان با کمک یکدیگر از میان برداشت.

عشق در زندگی

صمیمیت

یعنی نزدیکی در رابطه. اموری که شما و یارتان در آن سهیم می‌باشید اما فرد دیگری از آن‌ها خبر ندارد. رازها و تجربه‌های فردی و مشترک، احساس راحت بودن در کنار یار، بیان راحت عقیدها و نقطه نظرهای خود و صمیمیتی فراتر از نزدیکی جنسی و فیزیکی.

 

هوس (شهوت)

 انرژی بخش رابطه می‌باشد. هوس، شهوت و تمایل‌های جنسی رمانتیک بودن. اشتیاق برای در کنار هم بودن و رفع سریع مانع‌ها برای وصال. احساس‌های شدید، جاذبه جنسی.

اکنون به ابعاد متفاوت عشق در شرایط وجود و یا فقدان سه خصیصه فوق در یک رابطه توجه کنید:

 تعهد + صمیمیت و فقدان هوس: این رابطه در خطر فروپاشی قرار ندارد، اما نیازمند خلاقیت و انگیزه برای شعله‌ور ساختن مجدد عشق می‌باشد.
 تعهد + هوس و فقدان صمیمیت: این رابطه عذاب‌آور است. گاهی اوقات انگیزه شدیدی آن‌ها را جذب یکدیگر می‌کند. اما سرانجام به یاس و ناکامی منجر می‌گردد. چون قادر به آن نمی‌باشد که رابطه‌شان را عمیق‌تر سازند یا آن که فکرها و علاقه‌ها و آرزوهای قلبی یکدیگر را بشناسند.
 صمیمیت + هوس و فقدان تعهد: یک شبه رابطه است. کنش و شوق شدید حکم فرماست اما عدم امنیت از آن که رابطه تا چه مدت دوام خواهد آورد, هردو فرد را مایوس می‌کند.

در راستای قاعده مثلث استرنبرگ سه شکل را می‌یابیم که با روابطی درد آور، عذاب‌آور عمیقا ناراحت کننده همراه است.

 هوس و فقدان صمیمیت و تعهد: عشق شیدایی، دلباختگی. بر اثر اشتیاق مطلق پدید می‌آید و شروع ناگهانی داشته به همان سرعت محو می‌شود. نوعی عشق است که با وسواس و آرمان‌گرایی همراه است.نتیجه حاصل عشق ابلهانه می‌باشد و می‌توان پیش‌بینی کرد که همیشه ناخوشایند است.
 تعهد و فقدان هوس و صمیمیت: عشق پوچ‌وار که تنها با احساسی از تعهد مذهبی یا اجتماعی تداوم می‌یابد.
 هوس + صمیمیت + تعهد: عشق کامل و مطلوب دارای منطق دورنی خوشایند می‌باشد.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.