2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
عسل درمانی  وعسل طبیعی  چیست و چطور از کیفیت عسل مطمئن شویم

عسل درمانی وعسل طبیعی چیست و چطور از کیفیت عسل مطمئن شویم

عسل درمانی یا عسل طبیعی عسلی است که بیماران قلبی و دیابتی هم می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. جزئیات بسیار مهم را اینجا بخوانید

جامعه پویا - عسل یک ماده شیرین و بسیار پرفایده است که زنبورها آن را تولید می کنند. شاید بتوان گفت در خوب و پرفایده بودن عسل همین بس که زنبور این ماده را برای بچه زنبور تولید می کند تا او بخورد و رشد کند. عسل انواع مختلفی دارد که با قیمت های مختلف نیز در بازار موجود است. 
یکی از سخت ترین کارهایی که برای انتخاب عسل مناسب باید انجام دهید تشخیص عسل طبیعی از عسلی است که با شکر و قند تولید شده است. برای اینکه بتوانید به درستی عسل مناسب انتخاب کنید انواع عسل را بررسی می کنیم .

عسل کوهستان سراب


عسل درمانی 


عسل درمانی همان عسل طبیعی با ساکاروز صفر یا بسیار پایین است. به این نوع عسل ، عسل درمانی می گویند چرا که تقریبا می توان گفت با روش طبیعی برداشت می شود. زنبوردار موم را در شان قرار می دهد و زنبور با روش خودش در آن سوراخ هایی ایجاد می کند و عسل تولیدی را در آنجا ذخیره می کند. عسل درمانی در واقع برداشت اول عسل است. زنبور در برداشت اول از گل ها و گیاهان غالب منطقه تغذیه کرده و در کندوی ایجاد شده ذخیره می کند. بنابراین طبیعی ترین نوع عسل محسوب می شود. بسیاری از زنبورداران بخصوص در منطقه سراب و سبلان عسل هایی با برداشت اول که بدون ساکاروز است و کیفیت بسیار بالایی دارد و حتی بیماران مبتلا به قند خون بالا نیز می توانند از آن استفاده کنند در نیمه دوم سال ارائه می دهند. 
کیفیت بالای این نوع عسل را می توانید از میزان ماتی آن تشخیص دهید. البته عسل درمانی یک اصطلاح است و به عنوان دارو نباید از آن استفاده کرد. 
هرچه عسل مات تر باشد و تلماسه داشته باشید از کیفیت بالاتری برخوردار است. 

بیشتر بخوانید: چطور عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهیم


خواص عسل درمانی چیست


عسل درمانی همانطور که گفته شد برای افرادی که مبتلا به بیماری قند خون هستند می توان استفاده کرد. افراد مبتلا به زخم بستر، کسانی که عمل جراحی کرده اند یا افرادی که اصطلاحا سخت زخم هستند و زخم بدن انها به سختی خوب می شود می توانند از عسل درمانی استفاده کنند و معجزه ان را ببینند. 
عسل درمانی با توجه به گیاهی که زنبور از آن برای تولید عسل استفاده کرده است خواص متفاوتی دارد اما به طور کلی عسل برای مهار آلزایمر، تقویت قلب و جلوگیری از سکته مغزی و افزایش قند و فشار خون بسیار مفید است. 

 عسل طبیعی


آیا عسل با خواص گیاهان داریم؟


حتما در برندهای تجاری زیادی عسل با انواع گیاهان دیده اید ، عسل گون ، عسل آویش ، عسل زنجبیل و .... باید بگوییم همه اینها فقط تبلیغات تجاری است در واقع عسلی طبیعی عسلی است که زنبور از گیاه غالب منطقه تغذیه می کند. به طور مثال عسل سراب به دلیل پوشش بالایی که گیاهان کوهستان و مزرعه سراب از آویش ، رزماری ، کهلیک اوتی یا آویشن  ، بابونه ، بومادران دارد خواص این گیاهان را بیشتر دارد چرا که زنبورها از این گیاهان تغذیه میکنند. عسل مناطق کردستان هم با توجه به پوشش گیاهی که در آن منطقه است خواص ان گیاهان را در خود دارند بنابراین اگر روی برندهای عسل می خوانید که مثلا عسل گون ارائه می شود بدانید که ان زنبور به طور خاص از گون استفاده نکرده است و از گیاهان دیگر هم استفاده کرده است. 
برخی ارائه دهندگان عسل متاسفانه برای اینکه بتوانند برند خود را بفروشند از نام گیاهان و خواص درمانی ان استفاده تبلغاتی می کنند درحالیکه این افراد با مشتری صادق نیستند. 

عسل درمانی


آیا عسل شفاف تقلبی است 


یک عسل کلی درباره عسل وجود دارد و آن اینکه وقتی شما عسل را در ظرف شیشه ای می ریزید نباید آنسوی ظرف دیده شود همانطور که گفته شد هرچه عسل کدرتر باشد نشان دهنده کیفیت بالای اوست. برخی افراد دوست ندارند عسل کدر میل کنند ما توصیه می کنیم با روش فراوری که برخی زنبورداران انجام می دهند عسل را از کدری و حالت ماسه ای خارج کنید. برای اینکار باید به عسل حرارت غیر مستقیم بدهید. عسل را در ظرف شیشه ای بریزید و آن را در در آب دمای 45 درجه قرار دهید یک ربع بعد عسل ماسه ای شما تبدیل به عسل نیمه براق می شود. اما عسل شفافی نمی شود چون کاملا طبیعی است. 

بیشتر بخوانید: چطور با سیرو عسل، سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت ریوی و .. را درمان کنیم


آیا عسل تسویه شده مناسب است 


توصیه باغداران اصیل سرابی این است که عسل را تسویه نکنید عسل تسویه شده خواص آن را تحت تاثیر قرار می دهد اما عسل بدون موم یا شهد بسیار خوب و مناسب است. در عسل شهد در واقع زنبورداران با دستگاههای مخصوص عسل را از موم جدا کرده و شهد آن را در اختیار شما قرار می دهند. مویرگ های بسیار نازکی از موم در این نوع عسل باقی می ماند که نشان دهند طبیعی بودن آن است. اگر عسل را تسویه کنید روند فراوری آن باعث می شود که شما نتوانید از خواص آن استفاده مناسبی داشته باشید. 

 


چطور عسل طبیعی را از عسل غیر طبیعی تشخیص دهیم


همانطور که گفته شد اولین نشانه کدر بودن عسل یا اصطلاحا ماسه ای بودن عسل است. عسل ماسه ای خاص ترین و خوشمزه ترین نوع عسل است. تنها عسلی که از عسل ماسه ای بهتر است عسل وحشی است که بسیار گرانقیمت است و به سختی به دست می آید. 
توجه داشته باشید عسل های غیر طبیعی بسیار ارزان قیمت هستند عسل طبیعی در پایین ترین قیمت از سوی باغداران از مبلغ 180 هزار تومان آغاز می شود. هرچند وجود واسطه ها این نوع عسل را گرانتر می کند اما باغدارانی که زنبورهایشان از گلها تغذیه کرده باشند به دلیل صبوری زیادی که برداشت این نوع عسل لازم دارد و سختی آن ، این نوع عسل را با قیمت پایین تر نمی فروشند. البته قیمتی که گفته شد قیمت عمده فروشی عسل در سراب است. 

 

عسل سراب
عسل در برداشت های دوم و سوم ارزانتر است در این نوع عسل به دلیل اینکه شهد گلها در برداشت اول تا حدی کم شده است زنبورداران ممکن است از شیرین کننده های غیر طبیعی هم استفاده کنند عسل را تا برداشت سوم می توان استفاده کرد و کاملا عطر خاص عسل را دارد اما برداشتهای بعدی در واقع قند و شکر هستند. 

 


اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری از عسل طبیعی یا عسل درمانی سراب داشته باشید و آن را به قیمت عمده خریداری کنید با باغدار سرابی محبت فروغی با شماره تماس 09108348330 تماس بگیرید . آقای فروغی باغدار با حوصله ای است که صادقانه همه اطلاعاتی که شما بخواهید در اختیارتان قرار می دهد. او صاحب چندین باغ در سراب و در روستای شالقون است که سالهاست حرفه پدری اش را در این شهر خوش آب و هوا دنبال می کند و پذیرای سوالات شما با حوصله بسیار زیاد و لحنی مهربان است. 

نکته : آنچه در بخش پزشکی جامعه پویا منتشر می شود جهت بالا بردن اطلاعات عمومی شماست و به معنای تایید درمانی یا راهکار درمانی نیست. درصورتی که قصد دارید از یک ماده خوراکی با انگیزه درمان استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.