2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
دلایل مهم ریزش مو و تغییر ناگهانی موها چیست

دلایل مهم ریزش مو و تغییر ناگهانی موها چیست

مو در بدن یکی از شاخصه های سلامت است. اگر یکباره دچار تغییراتی در موهایتان شده اید اینجا را بخوانید

جامعه پویا -مو در بدن یکی از شاخصه های سلامت بدن است. اگر مو به یکباره بسیار رشد کند یا بسیار ریزش داشته باشد حتما در بدن شما اتفاقاتی افتاده است که باید آن را به دقت نزد یک پزشک بررسی کنید. 

 


هر تغییری در بدن ابتدا روی موهای شما تاثیر می گذارد و در واقع موها هستند که به شما می گویند دچار چه مشکلاتی هستید. 
برای اینکه بدانید ریزش مو یا کلفتی یکباره مو نشانه چه مشکلاتی در بدن شما می تواند باشد این مطلب را بخوانید .

 


بهم ریختگی میزان هورمون های مردانه 


بهم ریختگی هورمون های مردانه می تواند باعث شود که موهای شما ناگهانی رشد زیادی داشته باشد. این بهم ریختگی معمولا در خانم ها رخ می دهد . اگر میزان هورمون تستوسترون در بدن شما افزایش زیادی داشته باشد ، احتمالا با پرمویی مواجه خواهید شد. در واقع شما دچار الگوی رشد موی مردانه می شوید. که به این وضعیت هیرسوتیسم می گویند. 

ریزش مو


از جمله علایم هیرسوتیسم رویش موها شبیه به رویش موی مردان در بالای ناف، قفسه سینه یا قسمت هایی از بالای کمر است. توجه داشته باشید  موهای اطراف نوک سینه در خانم ها بسیار مهم است و نباید بیش از 8 عدد باشد. بیش از 8 عدد می تواند نشانه هیرسوتیسم باشد. 
از دیگر عوارض نابسامانی تستوسترون این است که خانم ها دچار الگوی کچلی مردانه می شوند و باید حتما تغییرات هورمونی را جدی بگیرند. تستوسترون می تواند در دوران قاعدگی هم در خانم ها دچار اختلال شود در دوران قاعدگی بسیاری از خانم ها شاهد نازک شدن مو و ریزش آن هستند در حالیکه موهای صورتشان کلفت می شود ، دلیل آن افت سطح استروژن و افزایش تستوسترون است. 

 


سندم تنبلی تخمدان


سندرم تنبلی تخمدان از جمله مواردی است که به دلیل نامتعادلی هورمون های جنسی در زنان ایجاد می شود و به طور میانگین از هر 10 زن یک نفر دچار این سندرم است و در تخمدانش مشکلاتی ایجاد می شود. 
تخمدانی که هر ماه در بخشی از سیکل قاعدگی ، تخمک هایی را آزاد می کند. زمانی که افراد به سندروم تنبلی تخمدان مبتلا باشند ، تخمک ها با مشکل روبرو می شوند و در دوران قاعدگی به اندازه طبیعی آزاد نمی گردند و در نتیجه علائمی مانند پریودهای نامنظم و آکنه، نازک شدن مو و رویش موی زیاد در صورت، چانه و در بخش های بدن اتفاق می افتد که علت آن هم تولید بالای هورمون تستوسترون در بدن است که رشد زیاد موی بدن را تحریک می کند.

 


تاثیر بیماری پوستی بر موها


برخی بیماری ها و حساسیت های پوستی مانند پسوریازیس روی پوسته سر تاثیر بسیار زیادی می گذارد و پسوریازیس یک بیماری پوستی است که سلولهای پوست با سرعت زیادی رشد می کند. 

دلایل ریزش مو


کمبود آهن و پروتئین در بدن 


یکی از موادی که در رشد موها تاثیر زیادی دارد پروتئین است.  هر فردی به طور روزانه  باید 46-56 گرم پروتئین دریافت کنید. بدن برای رشد مو به پروتئین نیاز دارد و کمبود پروتئین سبب نازک شدن موها می شود. 
نکته دیگری که باید به آن توجه داشت کمبود آهن است. کمبود آهن در افرادی که گیاه خواهر هستند یا خانم هایی که قاعدگی های شدید دارند یا افرادی که خام خواری می کنند بسیار دیده شده است. از دیگر عوارض کمبود آهن ، میل به غذاهای ناسالم و ناخن های شکننده و رنگ پریده است. کمبود آهن در خون با آزمایش خون مشخص می شود. 

 


سندروم کوشینگ


گاهی ریزش مو در بدن و سر به علت سندروم کوشینگ اتفاق می افتد. زمانی که بدن کورتیزول زیادی تولید می کند، سندرم کوشینگ اتفاق می افتد. از دیگر نشانه های سندروم کوشینگ نوسان وزن، افزایش آکنه و ... است.

 


تغییر سطح استروژن


میزان استروژن در بدن همچنین می تواند روی موها اثرگذار باشد. زمانی که سطح استروژن بالا باشد، موها ضخیم تر از حد معمول خواهند بود. زمانی که میزان استروژن پایین باشد، باعث ریزش مو می شود. تغییر ناگهانی در سطح استروژن بعد از بارداری یا بعد از قطع قرص های جلوگیری از بارداری می تواند در کوتاه مدت باعث ریزش مو شود.

 


رژیم غذایی


گاهی پیش می آید همه مسایلی که ممکن است باعث ریزش موی شما شود را مورد بررسی قرار می دهید و همه چیز خوب است اما مو همچنان دچار ریزش است. می تواند دلیل آن تغییر رژیم غذایی باشد. تغذیه در وضعیت مو بسیار موثر است . برای اینکه موهای بهتری داشته باشید سبزیجات و پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. 

بیماری مو


مشکل خود ایمنی


این مشکل بسیار نادر است اما وضعیت های خود ایمنی خاص می توانند باعث حمله به سیستم ایمنی و تحت تاثیر قرار دادن فولیکول های مو شوند و در نتیجه افراد با ریزش مو، ریزش موی سکه ای ، ریزش موی سر و بدن مواجه خواهند شد که معمولا مو ها و ابرو ها را نیز درگیر می کند. این وضعیت ها معمولاً با استروئید های سیستماتیک درمان می شوند و دوباره رویش مو ها از سر آغاز می شود.

 


اختلال در سلامت ذهنی


اگر متوجه تغییراتی در موهای خود شدید ، این تغییرات می تواند نشانه ای از اختلال سلامت ذهنی باشد. عصبانیت و استرس بالا باعث سفید شدن موها و یا ریزش موقتی موهای سر و بدن می شود.

 

 

احتمال تومور


در بعضی از موارد نادر اگر هیرسوتیسم بسیار ناگهانی اتفاق بیفتد، مثلاً در یک دوره 6 ماهه سطح تستوسترون و DHEAS بسیار بالا باشد، احتمال وجود تومور است که هورمون های مردانه آزاد می کند. سپس هورمون های دیگر موجود در بدن که مربوط به رشد مو هستند را تحت تأثیر قرار می دهد و در بعضی از موارد ممکن است تومور مربوط به غده های درون ریز یا تخمدان و گاهی اوقات هر دو مورد باشد. این اتفاق اصلاً رایج نیست و در موارد بسیار نادری رخ می دهد اما احتمال تومور هم در هر حال وجود خواهد داشت.

 


چه زمانی برای ریزش مو به پزشک مراجعه کنیم

 


در بسیاری از موارد پرمویی مساله حادی نیست و افراد به صورت ژنتیکی دچار پرمویی هستند اما زمانی که ریزش موهای شما شدید شد و تغییری در سبک زندگی شما که بتواند روی موهایتان تاثیر بگذارد به وجود نیامد باید به پزشک مراجعه کنید. 

 


نکته


انچه در بخش پزشکی جامعه پویا منتشر می شود فقط جنبه اطلاع رسانی دارد و آن را جایگزین توصیه پزشکی نکنید و پیش از هر اقدامی به پزشک خود مراجعه کنید. 

منبع :  prevention

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.